Általános fizikai felkészülés - edzéstervvel, a gyakorlatban!

...avagy húzás, tolás, emelés, dobás és hordás

GPP (General Physical Preparation) a sportág specifikus edzésekkel szemben egyfajta általános, sokoldalú felkészülést jelent - éppen emiatt nagyon nagy a szabadságfok, amivel dolgozhatunk. Bármi is legyen a fő sportágad, akár hobbi sportolóként is megéri beiktatni az ilyen jellegű ingereket is az edzéstervedbe!

megpróbáltuk körbejárni a fogalom elméleti vonatkozásit, emiatt most nézzük meg az ide kapcsolódó konkrét gyakorlati megoldásokat!


A GPP tehát egyfajta általános fizikai felkészülést jelent, amit gyakorlatiasan értelmezve azt jelenti, hogy dolgoznunk kell minden olyan képességünkön, amiben hiányosságaink vannak. (Például az ízületi mozgékonyságot fokozó, stabilizációt igénylő gyakorlatok nagyon jó választás.)

Mégis mik a legáltalánosabb mozgásformák, amik előfordulhatnak?

Húzások
Tolások
Emelések
Dobások
Hordások

Vagyis ezeket kellene egy programba belesűríteni, lehetőleg minél nagyobb változatossággal.

Egy tipikus GPP mondjuk az alábbiak szerint nézhet ki:

•    5-10 perc bemelegítésnek moderált kardió (éppen csak addig, amíg a verejtékezés megindul). Erre a legjobb például a futás-kocogás. Laza tempó, semmi erőlködés!

•    Ezt követően egy ízületi mobilitási, dinamikus hajlékonysági blokk következhet. Segít abban, hogy a gyakran izomlázas, beszűkült mozgásterjedelmű tagjaidat kimozgasd egy kicsit. Ne sajnáld az idődet most rá, még akkor sem, ha alapesetben csak éppen átszaladnál rajta egy normál edzéseden. Legyen sok körzés, lendítés, ejtés (a hangsúly a dinamikus nyújtáson legyen). Ha híve vagy az "új iskolának" akkor SMR-ezhetsz!

•    Eztán jöhet egy jó kis saját testsúlyos + medicin labdás edzés. A lényeg a változatosságon van, lehetőleg sok olyan jellegű gyakorlattal, amit kevésbé szoktál végezni.

Megjegyzés: az azonos betűpárok (például A1 és A2) szuperszetteket jelentenek, vagyis egymás után, pihenő nélkül hajtd végre őket!)

•    Levezetés során végül ismét nyújtások, csak most a statikusabb fajtából. Hosszan (legalább 15-30 mp) kitartott, lassú mozgással.

Akit esetleg érdekelnek a kihívások, azok a GPP részeként beleiktathatnak lejtőn felfelé sprinteket, kocsitolást, amennyiben van lehetősége, akkor szán húzást. Bármit, amit mondjuk egy erős ember verseny alkalmával láthatsz!

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények
nagyón bejőn
Mátyás Reisinger | 2013-06-20 09:27:11
rendesen megizzaszt :D főleg 30 fokban xd
Lajos Varga | 2013-06-20 01:10:38

Kapcsolódó cikkek

funkcionalis_training_1.jpg

Funkcionális edzés

Az utóbbi években egyre gyakrabban hallani ezt a kifejezést: funkcionális edzés. Mítoszok keringnek közszájon, emiatt láttam értelmét egy pár gondolatnak ezzel kapcsolatban.

kondicionalas_08.jpg

A kondíció javítása: a csupasz alapok

A tettek embere vagy? A legegyszerűbb utasítások ahhoz, hogy erős legyél, ugyanakkor szikár és izmos. Semmi mellébeszélés, csak a tények!

szanhuzas_02.jpg

Erősember edzés a mindennapokban

Lássuk a mindennapok strongman edzését! Kezdjük a sort a roppant funkcionális szánhúzás gyakorlattal!

tolas_06.jpg

Erősember edzés a mindennapokban - 2. rész

A hasznos erőfejlesztő gyakorlatokat illetően bővítsük tovább a repertoárunkat: a szintén nem épp hagyományos vonalat képviselő tolás bemutatásával!

hordas_05.jpg

Erősember edzés a mindennapokban - 3. rész

Elérkeztünk a harmadik erősember gyakorlat bemutatásához, a hordásokhoz. A "farmer sétája" a gyakorlatban!

gpp_02.jpg

Általános fizikai felkészülés - azaz GPP

Ha nem az súlyzós edzés a fő sportod, akkor kötelező olvasmány! De mindenkinek hasznos lehet, hizen az általános erőnlét fejlesztéséből mindenki kapacitálhat!

01.jpg

Nincs is egyszerűbb és nagyszerűbb gyakorlat a világon!

Ki ne szeretne tanulni egy új, igazán fain kis gyakorlatot, amely pofonegyszerű, rendkívül hatékonyan fejleszti az erőt, a teljesítményt és az akaratod – mindezt a sérülés legcsekélyebb kockázatával? Mondjuk Te? Akkor olvass tovább!

tolas_01_1.jpg

Prowler edzéstervek mindenkinek!

Szeretnél zsírt égetni? Esetleg állóképességet fejleszteni? Bunyós vagy? Külön célok, külön edzéstervekkel - egy eszköz segítségével!