Általános fizikai felkészülés - azaz GPP

Mi ez konkrétan: kinek és mikor érdemes használni?

Általános fizikai felkészülés (ez a saját nem túl sikeres fordításom a General Physical Preparation kifejezésre) egy modern fogalom, amivel egyre többet találkozhatsz. Most amolyan Woody Allen féle 'mindig is tudni akartad, csak nem merted megkérdezni' stílusban fogunk elmerülni a témában.

GPP – ez az angol rövidítése az általános erőnléti felkészítésnek - egy olyan divatos fogalom lett a magukat felvilágosultnak tartó fitnesz körökben, mint mondjuk a "cross tréning", vagy a "funkcionális edzés". Annyira általános, hogy nagyon erőlködve szokták csak meghatározni, bár lehet, hogy a kommentekben lesz több idézet is erre vonatkozóan.

Nekem a kedvenc meghatározásom Louie Simmonstól származik: "A fitnesz azon foka, amikor az abszolút erő kiteljesedik." Na, mivel egymás közt vagyunk nyugodtan bevallhatjuk, hogy nem biztos, hogy teljesen értjük miről is van konkrétan szó...

Emiatt egy gyakorlati példán keresztül vezessük le a lényeget! Vegyük azt, hogy Te mondjuk egy hosszútávfutó vagy. Ergo futkosol, mint a Forest Gump keresztül-kasul - ez a Te fő sportágad. Amikor nem futó edzésen vagy, hanem mondjuk végzed sport specifikus súlyzós edzésed (ez mondjuk sajnos ritka még itthon a futóknál) akkor olyan mozdulatokat végzel, melyek a futásban résztvevő izmokat, a futásra jellemző körülmények közt edzik. Nyilván kitöréseket csinálsz, fellépéseket zsámolyra, split-guggulásokat, satöbbi.

A GPP-nek az lenne a feladata a sport specifikus edzésen túl, hogy támogassa azt, és amellett limitálja a gyenge láncszemeket! Ha csak folyamatosan, ugyanazokat az elemeket ismételgeted, azokban ugyan valóban jobb leszel, de minél inkább limitálod a repertoárod, annál több gyengeségeddel kell szembenézni.

Még egy példa: ha Te az ég adta világon nem csinálsz mást, csak fekvenyomsz (ahogy sokan teszik) akkor baromi nagy súlyokat leszel képes idővel megmozgatni, erős lesz a mellkasod, a vállad és tricepszed - ugyanakkor az arány felborulásával semmit sem javult az összteljesítmény, mert egy specifikus dologban vagy jó.

Mikor iktass be GPP-ket?

Ha versenysportoló vagy, akkor a szezonon kívül remek lehetőség kínálkozik rá. Mentálisan is fel fog frissíteni és a gyengeségeket is orvosolja, ha általános kondíciójavító edzésekkel kezded az átvezető időszakot!

Sérülés után sokkal jobban fogsz gyógyulni, ha nem csak a speciális edzésmunkádat végzed, hanem sokkal nagyobb szabadság fokkal dolgozva általánosan javítod a fizikai állapotodat.

Harmadik nagyon hasznos időszak, amikor a "deload" hetet csinálod, azaz éppen visszaveszed a terhelést - a túledzettséget megelőzendően!

A folytatásban a hogyannal és miképp-el ismerkedünk meg... konkrét minta GPP tervekkel megtűzdelve!

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

kondicionalas_08.jpg

A kondíció javítása: a csupasz alapok

A tettek embere vagy? A legegyszerűbb utasítások ahhoz, hogy erős legyél, ugyanakkor szikár és izmos. Semmi mellébeszélés, csak a tények!

szanhuzas_02.jpg

Erősember edzés a mindennapokban

Lássuk a mindennapok strongman edzését! Kezdjük a sort a roppant funkcionális szánhúzás gyakorlattal!

tolas_06.jpg

Erősember edzés a mindennapokban - 2. rész

A hasznos erőfejlesztő gyakorlatokat illetően bővítsük tovább a repertoárunkat: a szintén nem épp hagyományos vonalat képviselő tolás bemutatásával!

hordas_05.jpg

Erősember edzés a mindennapokban - 3. rész

Elérkeztünk a harmadik erősember gyakorlat bemutatásához, a hordásokhoz. A "farmer sétája" a gyakorlatban!

kondiciofejleszto_01.jpg

Kondíciófejlesztő sokk-tréning

Ha szeretnéd növelni az állóképességedet, hatékonyabbá tenni a zsírégetést, vagy egyszerűen csak kedveled a bizarr edzésmódszereket, akkor gyere és énekeld velünk: "Tabatááázni élvezet..."

metcon_01.jpg

Honnan lesz nekünk energiánk?

Metabolikus kondicionálás. Gyakran találkozni mostanában a kifejezéssel, de nem mindenki számára egyértelmű, hogy akkor ez most aerob vagy anaerob állóképesség fejlesztés, vagy mégis micsoda?

metcon_020.jpg

A metabolikus kondicionálás a gyakorlatban

metcon, metabolikus kondicionálás, crossfit, kardió, zsírégetés, anaerob állóképesség, állóképesség, metabolikus edzés

gpp_020.jpg

Általános fizikai felkészülés - edzéstervvel, a gyakorlatban!

Az általános fizikai felkészülés a sportág specifikus edzésekkel szemben egyfajta általános, sokoldalú felkészülést jelent - nézzük meg, miképp működik ez a gyakorlatban.

katonasg_teszt_05.jpg

Elég kemény lennél amcsi katonának?

Kemény fiú/csaj vagy? Lássuk valóban annak számítasz-e! Íme egy teszt, amelyből megtudod, hogy megfelelnél-e hogy felvételizz az amerikai tengerészethez!

tolas_01_1.jpg

Prowler edzéstervek mindenkinek!

Szeretnél zsírt égetni? Esetleg állóképességet fejleszteni? Bunyós vagy? Külön célok, külön edzéstervekkel - egy eszköz segítségével!