Témák nekem: Fehérje hatása

Alapvető tudnivalók a fehérjékről.

Az izmok építőkövei.

A fehérje por a legalapvetőbb tápanyagfajta. A fehérje hatása annyira kiemelkedő az izomtömegnövelésre, hogy a fitnesz ipar virágzásával és bizonyos diétás trendek megjelenésével egyre nagyobb rajongói táborra tettek szert. Nézzük meg, mire jó a protein és a fehérje bevitelét miképp alkalmazzuk leghatékonyabban!

A fehérje hatása

Ha még a kémiaórák emlékei kísértenek, akkor tudjuk, hogy a fehérjék nagy molekulájú, nitrogéntartalmú, szerves anyagok, melyek különféle aminosavak összekapcsolódásából épülnek fel. Vizsgáljuk meg picit részletesebben mire jó a protein az emberi test számára!

Az emberi szervezet az étkezés során bejuttatott fehérjéket aminosavakra bontja, és ebből építi fel saját fehérjéit. Az ember számára 22-féle aminosav szükséges ahhoz, hogy a szervezetben előforduló, összes fehérje előállítható legyen. Ezek közül nyolc, úgynevezett esszenciális aminosav, vagyis nem tudja a szervezetünk előállítani, így a mi harci feladatunk a fehérje bevitele naponta a testünkbe. Ugyebár a fehérjék is a kalorigének közé lettek besorozva, pedig alapvetően nem az energiaszolgáltatási funkciói miatt érdemelték ki népszerűségüket.

Mire jó a protein?

A protein hatása az izmokra kiemelkedő: építőeleme izomszövetünknek, valamint fontos alkotórészei a különböző enzimeknek, hormonoknak, az oxigént szállító hemoglobinnak, valamint a szervezet védekezését biztosító immunanyagoknak.

Fehérjék energiaszolgáltatási célból csak két esetben kerülnek előtérbe. Egyik az éhezés, másik a túlságosan sokáig tartó izomtevékenység. (Hoppá, ez itt már egy aljas kis utalás arra, hogy a koplalós diéta vagy a „minél többet edzek, annál nagyobb leszek” módszer mégse lesz túl gyümölcsöző ötlet?) Nekünk viszont ezzel ellentétben eltökélt célunk, hogy a szervezetben bekövetkező fehérjebontást megelőzzük, hiszen nem csak a tömegnövelés, de fogyás esetén is nélkülözhetetlen szerepet fog az izomszövet betölteni - így a protein hatása a fogyásnál is fontos.

Jöjjön a fehérjékről még egy érdekesség: nem képesek raktározódni testünkben, emiatt a mi dolgunk naponta (lehetőleg arányosan szétosztva) bevinni a szükséges mennyiséget.

A fehérje bevitele naponta

Az okosak szerint napi 2-3 gramm fehérje szükséges testsúly-kilogrammonként, így mindenki ki tudja szépen matekozni, mennyi számára a kötelezően ajánlott bevitel. Persze ez most nagyon irányelv, ugyanis a csak kutyát sétáltató szomszéd néninek nyilván valamelyest kevesebb fehérjére van szüksége.

Szilvi / FitBuilder Team

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

Akkor nézzük, hogy a számunkra fontos fehérje miben található meg.

Itt főképp olyan ételeket említenék, melyek kitűnő fehérjeforrásoknak számítanak, és amikből bátran lehet csemegézni a napi fehérjebevitelünk érdekében.

feherjebevitel.jpg

Mennyi fehérje szükséges valójában?

Biztosan hallottátok már a kifejezést, hogy "nitrogén egyensúly", de lefogadom nem teljesen sikerült tisztázni mit is takar. Szerencsére csak eddig kellett várni rá, hogy végre megtudd.

ha_nincs_keznel_a_shaker_02.jpg

Ha nincs kéznél a shaker...

fehrje_032_3.jpg

Fehérjeforrások versenye!

Alábbiakban azt nézzük meg, hogy a leggyakoribb fehérje forrásokat hogyan csoportosítjuk, és közülük melyik, milyen arányban tartalmazza az aminosavakat... azaz vajon melyik a legjobb fehérjeforrás?

dits_csirke_01.jpg

FINOMra hangolt újítások: Csirkekészítés alternatív útjai

porban_az_igazsag_02.jpg

Porban az igazság: A protein és ami mögötte (azaz benne) van

"Ne porozzáá, azok mind tele vannak koxokkal!!!" Az ilyen gondolatok kiküszöbölése érdekében megpróbálom eloszlatni a félreértéseket a mitikus vagy épp rettegett porokról!

vega_sportolo_02.jpg

Honnan a csudából szerezzen egy vega sportoló fehérjét?

Ha a vegák azon táborát erősíted, akik minden állati eredetű ételt elhagytak, akkor bizony joggal merülhet fel a kérdés: vajon van-e remény a számodra az izomépítés és a teljesítményfokozás hatékony mezejére lépni? És ha igen, mégis hogy?

kazein_08.jpg

Kazein – a diétázók csodafegyvere!

A kazein a kiegészítők palettáján kissé háttérbe szorult a gyors felszívódású tejsavó testvérével szemben, pedig roppant értékes fehérjeforrás – sőt, diéta alatt több előnyét is kiélvezhetjük!

fehrje_07.jpg

Fehérje – nem a gyúrósok kulacsába való?!

Ez írás nem(csak) aktívan sportolóknak szól, hanem átlagemberek olyan célcsoportjainak is, akik szintén nem tudják, mire jó a fehérje bevitel!

rvek_a_fehrjk_mellett_03.jpg

Kikezdhetetlen érvek a fehérje mellett

Nézzük meg, hogy milyen hatása van a fehérjének és miért kellene valóban elkezdeni iszogatni azt a fehérje turmixot!

kalria_04.jpg

Kalória vagy makrotápanyagok - mi az, ami számít...

Mi az, amit számoljunk? Kalóriatáblázattal rohangáljunk a zsebünkbe vagy a fehérje-szénhidrát-zsír hármassal bonyolítsuk életünket?

hzlal_e_a_fehrje_04.jpg

Hizlal-e a fehérje?

A fehérje valóban az a tápanyag, amiből szinte bármennyit ehetünk, nem rakódik ránk? Nézzünk utána!

kell_e_protein_03.jpg

Kell-e nekem egyáltalán protein por?

Jöjjön egy gyakori kérdés-probléma tisztázása: kell-e neked egyáltalán protein por vagy tényleg nélküle is eredményesen fejlődhetsz, szálkásodhatsz?