Alap gyakorlatok vs. Izolációs technikák.

Vagyis itt a paradoxon, hogy mi a közös a tömegnövelésben és a fogyásban!

Emlegettem és emlegetni is fogom a közeljövőben sűrűn, hogy léteznek sok ízületet egyszerre dolgoztató alapgyakorlatok ( ha úgy tetszik "multi-joint") és vannak egyszerre csak egy ízületet mozgató az "single-joint" gyakorlatok.

Mindig azt szajkózom, hogy az sok ízületet egyszerre igénybe vevők kellene, hogy adják az edzésed gerincét akár tömeget növelsz, akár fogyni szeretnél. Ha pedig nem testépítő, vagy hanem sportoló vagy, aki kondit szeretne az alapozó időszakban, akkor legfeljebb 1-2 izolációs gyakorlat elég volna! Lássuk miért gondolom ezt így.

Az izolációs gyakorlat, ahogy a neve is mutatja egyszerre egy kisebb izomcsoportot vagy izmot próbál egyszerre munkára bírni, ami javítja ugyan a helyi izom állóképességet, és erősíti az adott kis izmot, vagy izomcsoportot. Viszont, ha mondjuk fogyni szeretnél, akkor az azért tudnod kell, hogy ha meg is csinálsz 4 sorozatnyi karhajlítást bicepszre, és ugyanennyi sorozat vádli emelést gépen,  akkor sem használtál annyi kalóriát fel mint mondjuk két kemény sorozatnyi guggolással vagy felhúzással.  Aki meg erőt akar építeni, annak azért hasztalanok mert arra tanítják a testet, hogy csak külön mozgasd az izmaidat. Aki nem csak a tükörnek edz, annak éppen ellenkezőleg kellene nyomni a súlyokat: arra tanítani a tested, hogy egyszerre, egyetlen egységként tudd mozgatni az izmaidat.

  • mint sok ízületes alapgyakorlat pl. az elől guggolás,
  • mint izolációs gyakorlat pl. a bicepsz hajlítás kalapács fogással

Ahogy az angol neve mutatja (multi joint) sok ízületet egyszerre mozgató gyakorlatok mint amiket a mester hetesben írok, ezzel szemben pont arra tanítják az izomzatot (és a központi idegrendszert), hogy egyszerre, egységként működjön. Ha az emberi test minden izmát egyszerre tudnánk egy irányba koncentrálni, akkor képesek lennénk eltolni egy tehervonatot! Sportolóknak, főleg emiatt kellene ezekre fókuszálni, kiegészítve az alapozó időszakban néhány a sportághoz szükséges izmot külön is megdolgoztató izolációs gyakorlattal. A , hogy a maximális tesztoszteron kibocsájtáshoz a nehéz súlyok és a nehéz alapgyakorlatok vezetnek.

Tehát egy ellentmondásba ütköztünk: hiszen azt javaslom, hogy aki fogyni akar és aki erősödni és tömeget építeni, annak nagyjából hasonló gyakorlatokat kellene végeznie! Hogy is van ez? Mi különbözteti meg igazából akkor ezeket a ciklusokat? Az alkalmazott edzésmódszerek (használt súlyok nagysága, a szettek, a pihenőidők... stb.) de leginkább az étkezés és a táplálék kiegészítés!

Az, hogy mennyire nézel ki izmosnak vagy éppen karcsúnak (remélem nem árulok el nagy titkot) legalább 70%-ban ezen múlik, hogy mit eszel, hányszor eszel, és mellette miket viszel be a szervezetedbe!

Gil / FitBuilder Team

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények
hát ezzel az utolsó vastagon kiemelt résszel nem teljesen értek egyet
Csaba Bakos | 2013-07-08 04:38:05
hát ezzel az utolsó vastagon kiemelt résszel nem teljesen értek egyet
Csaba Bakos | 2013-07-08 04:38:05

Kapcsolódó cikkek

tomegnoveles_sulyemelo_gyakorlatokkal_03jpg_3.jpg

Az edzés során elkövetett leggyakoribb hibák - 3. rész

Vajon Te is túl sokat időt töltesz a szintednek nem megfelelő felesleges gyakorlatokkal?

kezdo_03_1.jpg

Edzésterv totális kezdőknek.

Kezd el hozzászoktatni a tested a terheléshez ezzel az edzéstervvel!

jnl_1_2.jpg

7 gyakorlat, amit sosem végeznek a lányok a teremben

Mindig is voltak, és lesznek is olyan tipikus gyakorlatok az edzőteremben, amelyre egy átlagos lány sohasem vetemedne. A kérdés az, hogy Te vajon több vagy, mint az átlag?

miert_nem_tudok_nagyra_noni_3.jpg

Miért nem tudok nagyra nőni? Az izomtöveg növelés (majdnem) 10 parancsolata

Az izomtömeg növelése nem mindenkinek olyan egyszerű folyamat. Jöjjön néhány kérdés, amit tegyél fel magadnak, még mielőtt végleg elkönyvelnéd a testedet egy genetikai kudarcnak.

szabad_suly_vs_gep_1.jpg

Szabad súlyok vagy gépek?

Szabad súlyokkal vagy gépekkel jobb edzeni. A két tábor kibékíthetetlen és örök ellentétre ítéltetett. Nem igazságot szeretnék tenni, hanem objektíven felsorakoztatni érveket és ellenérveket mindkettő mellett és ellen.

mitosz_1.jpg

Legnagyobb hazugságok amivel butítanak a teremben

push_and_pull_01.jpg

A "push and pull" módszer

A "push and pull" módszer lényege röviden annyi lenne, hogy a nyomó/toló mozdulatokban résztvevő izomcsoportokat mind egy edzésnapon dolgoztatod meg, míg a húzó mozdulatokban résztvevő izomcsoportok egy másik nap kerülnek terhelés alá.

nvekedsi_hormon_04.jpg

A Mágikus Növekedési Hormon

Egy mellékhatásoktól mentesebb, olcsóbb és természetes utakat próbálunk Nektek megmutatni, amivel a szervezeted saját növekedési hormontermelését optimalizálhatjátok!

kar_04.jpg

Titkos, átütő erejű edzésterv kéne a nagyobb karokért?! Most megkapod!

Feltételezem, hogy Te is a többséghez tartozva nem vagy elégedett a pajszerod méretével… nyílván ezért is kattintottál ide, valami titkos, átütő erejű edzésterv reményében. Hát, akkor most megkapod!