Akkor most más tészta: tudj meg mindent szénhidrátokról!

Az energia szolgáltató.

Két ellentétes tábor alakult ki a szénhidrátok kapcsán: míg egyes diétázó társaink nemkívánatos elemként próbálják törölni őket a tudatukból, addig a sportolók úgy tekintenek rájuk, mint hű barátjukra, melyek energiát adnak, segítik a regenerációt és feltöltik az izmaik energiaraktárait az igazán kemény edzések után.

Első érdekesség máris az elején: a szénhidrátok bizony nem esszenciális tápanyagok, vagyis a szervezetnek nincs rájuk szó szoros értelemben szüksége a túléléshez - bár hányszor éreztük az ellenkezőjét reggelente a Fornettis előtt sorban állva :)... Szóval ennek ellenére a szénhidrát táplálkozási bevitele valójában élettanilag szükségtelen, mivel a testünk - a közhiedelemmel ellentétben még az agyunk is - képes zsírból és fehérjéből fedezni energiaellátását.

Na mármost ez nem azt jelenti, hogy holnaptól vegyünk könnyes búcsút a konyhában lapuló krumplistésztánktól, ugyanis ez a mechanizmus nem képes elegendő cukrot termelni ahhoz, hogy a nagy intenzitású edzés is optimálisan elvégezhető legyen. Így azon embertársaink számára, akiknek fontos a sportbeli teljesítmény - mindenképp szükséges a megfelelő mennyiségű és minőségű szénhidrát bevitele.

A szénhidrátok a legjobb energiaszolgáltató tápanyagok a szervezet számára. Két ok miatt érdemelték ki ezt a címet: egyrészt a fehérjékkel és a zsírokkal összehasonlítva a szervezetünk a szénhidrátokat képes a leghamarabb feldolgozni: az emésztés során egyszerű cukrokká (vagyis glükózzá) bomlanak le és kezdik meg az útjukat a véráramban.

Másfelől akkora népszerűségnek örvendenek szervezetünkben, hogy minden sejtféleség képes hasznosítani őket, energianyerés céljából. Ráadásul külön dicséretre méltó, hogy kétféle módon is képesek lebomlani a sejtekben.

A szénhidrátokról még tudni illik, hogy - a fehérjékkel ellentétben - képesek raktározódni korlátozott mértékben a testünkben: főként az izmokban - és kisebb részben a májban - glikogén (vagyis állati keményítő) formájában. Bizonyos mennyiség felett azonban az a sajnálatos folyamat történik, hogy a fölöslegesen bevitt szénhidrát nem vész el, hanem kegyetlenül zsírrá alakul - és emiatt a legtöbb diétás trend tiltólistára is helyezte őket.

Bár már most sokat megtudtunk, a későbbiekben jobban belemélyedünk abba, hogy milyen típusú szénhidrátjaink is vannak, melyiket együk - ne együk, sőt olyan fogalmak is felütik a fejüket, mint például a glikémiás index.

Szilvi / FitBuilder Team

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

A szénhidrátok fajtái: a jó, a rossz és a rost.

A szénhidrátok csoportjainak alaposabb megismeréséhez ismét jöjjön egy rövidke kémiai gyorstalpaló. Egyszerű és összetett szénhidrátok.

Alternatívák a jobb minőségű szénhidrátokra.

Miután a korábbi szénhidrátokról szóló cikkekben szépen megértettük, hogy miért nem barátunk a finomliszt és a bocicsoki, eljött az ideje, hogy ezeket elfelejtsük és a jó szénhidrátokkal kerüljünk közelebbi kapcsolatba.

csiga03_1.jpg

Szénhidrátok nélkül lehet élni... de ki akar? - vagyis szénhidrátok a diétában

Nézzük meg, hogy milyen szénhidrátforrásokra alapozhatunk a diétában!

dita_012.jpg

Mit ehet a Moho Sapiens, ha diétára adja a fejét?

Diétás sorozatunkat folytatásában megadjuk a választ a másik nagy kérdésre: mit ehet az a moho sapiens, aki végre diétára… sőt mi több!... életmódváltásra adta a fejét?

rizs_helyett_04.jpg

Edd ezt rizs helyett! Top 5 FitBuilder kedvenc!

Most ellenszegülünk a csirke-rizs mantrával, és megmutatjuk, hogy opcionálisan milyen (kevésbé) ismert szénhidrátforrások állnak rendelkezésünkre!

tmegnvels_03.jpg

Tömegnövelő étrend útmutató

Nem egy szimpla étrend sablonnak akarjuk kiszúrni a szemeteket, inkább megadjuk a kellő tudást és irányelveket, melyekkel Te magad össze tudod állítani a leghatékonyabb étrendet!

sznhidrt_01.jpg

Miért együnk szénhidrátot?

A mostani írásunkban amolyan kortest beszédként igyekszünk meggyőzni mindenkit, hogy egyen szénhidrátot, ha valamilyen okból nem tette volna!

zab_02.jpg

Mindent a zabpehelyről: miért és miképp ZABáljuk?

A zab olcsó, egészséges, egyszerűen beszerezhető és sokrétűen felhasználható táplálék, mely rengetek konyhai manőveredhez jól jöhet. Bizony, nem csak a reggeli tejsavós kásában állja meg a helyét! Összeszedtünk Nektek 10 okot, amiért edd, és 10 tippet, hogy miképp edd!

glikmis_index_020.jpg

A glikémiás indexen túl... mi az, ami még számít?

A GI a 80-as években lett kidolgozva, hogy segítségünkre legyen a cukorbetegek táplálkozásának megtervezésében. A GI egy jó dolog, de messze van a tökéletestől, rengetegen félreértik és nem arra és úgy alkalmazzák amire való...

protein_recept_01.jpg

Kezdők a konyhában: 5 pofonegyszerű protein recept!

Kezdő gyúrósok, csekély gasztro-múlttal rendelkező sportolók... kérlek fáradjatok a konyhába, és ismerkedjetek meg néhány pofonegyszerű proteines recepttel!