Szeretem a hazám
Kosaram0
kedvenceim
Fitbuilder profilom
(Belépek | Regisztrálok)
MOST 15.000 FT FELETT  INGYENES SZÁLLÍTÁS
rendeles@fitbuilder.hu (0-24)  |  +36 20/486-6573 (9:00-17:00)  |  Shop info

Acai bogyó versus az áfonya

A dél-amerikai bogyók tényleg jobbak?

A reform- és fitnesz táplálkozás népszerűségével egyre újabb és újabb növények kerülnek be a köztudatba. Az elmúlt 5-10 év egyik legnagyobb sztárja a dél-amerikai őserdőkben honos acai pálma bogyós termése, ami kísértetiesen emlékeztet a mérsékelt övi áfonyánkra, mind kinézetében, mind ízében, és mind hatásában. Mivel tud többet az acai, mint a vele rokon áfonya, ha egyáltalán jobb? Járjunk utána együtt!

Az acai (ejtsd: ászáj, és nem „ácsáj” ahogy sokan mondják) az Amazonas menti őserdőkben honos pálmafa fajta. Feketés-lila színű (erősen az áfonyára emlékeztető) gyümölcse fürtökben terem, évente kétszer. Bár a fitneszes világ kollektív tudatába valóban csak olyan 5-10 éve került be, de akinek egy kis köze is van a Dél-Amerikához, különösen Brazíliához az már hallott róla.

Tény, hogy capoeirás körökben is ismerik, és népszerű, de a brazil jiu-jitsusoknál egyenesen a képzeletbeli kezdőcsomag része… Tehát bár őshonos és elterjedt a dél-amerikai esőerdőkben, mégis a brazilok azok, akik legalább olyan fontos export cikküknek tartják, mint a kávét, banánt és a Sepulturát együttvéve.( muhahahhaaa :)))) - szerk.)

Állítólagosan sokkal egészségesebb, mint a mindenki által ismert áfonya, ezért nézzük meg, mit találunk egységnyi adag áfonyában szemben acaial:

Egy csésze áfonyában 84 Kcal energia van. Gyakorlatilag nincs benne zsír, de van benne 21 gramm szénhidrát (ebből 15 gramm cukor, és 4 gramm élelmi rost, és 2 grammnyi egyéb szénhidrát) és 1 gramm protein. Kiváltképp gazdag antioxidánsokban C és E vitaminban, a napi javasolt mennyiség 30%-át fedezed egy csészényi áfonyával. Emellett az RDA által ajánlott magnézium mennyiség 20%-a is megtalálható ugyanekkora mennyiségben.

Ezzel szemben egy csészényi acai bogyóban 125 kcalnyi energia van. Ebből 2,4 grammnyi zsír, és 28.8 gramm szénhidrát, és 0,8 gramm fehérje. A szénhidrátok tekintetében 20.8 gramm cukor és 4 gramm élelmi rost, és 4 gramm egyéb szénhidrát. Vitaminokat tekintve a C-vitamin koncentrációja kiemelkedő, mert a napi ajánlott mennyiség 25%-a van egy ekkora adagban. Továbbá a napi javasolt mennyiségű B1 és B2, B6, B12-vitaminok olyan 10-12%-a. 

Az értékeket tekintve az eredmény döntetlen, mivel nem nagyon lehet egyértelműen kimondani, hogy melyik gyümölcs az értékesebb.

Nézzük milyen egyéb új (maximum néhány éves) kutatásokat találni, amik alapján az acai egyértelműen jó nekünk:

•    Idén, azaz 2018-ban publikált cikk alapján az acai bogyó jótékony hatással lehet a krónikus vesegyulladásos betegeknél.
•    Szintén idei cikk alapján a nem alkoholizmusból származó zsírmáj esetén is hatékonynak bizonyult.
•    2011-es és 2016-os cikkekben írnak arról, hogy az acai, mint antioxidáns hasznos lehet daganatos betegségek diétájában. Ugye az a tény, hogy az antioxidánsok nagy dózisú alkalmazása hatékony tud lenni bizonyos daganat fajtákkal szemben az régen bizonyított tény.
•    Viszont 2017-es kutatás alapján az acai nem segítette a zsírvesztést/fogyást, mint azt korábban reklámozták. Sőt az áfonya (adott esetben a vörös áfonya) egyértelműen jobb hatással volt a fogyásra.

Konklúziónk az, hogy az acai nem győzött meg egyértelműen eddig, hogy a hagyományos áfonyával szemben annyival többet tudna nyújtani. Egyértelműen egy antioxidánsokban gazdag, az általános egészséget támogató gyümölcsről van szó, de a jelenlegi ismereteink szerint nem tudja egyértelműen maga mögé utasítani a régóta fogyasztott mérsékeltövi éghajlaton is megtermő, bogyós gyümölcseinket.

Gil / Fitbuilder Team

Kérdések, Vélemények
 Megjelenhet a nevem a kérdés mellett
Kapcsolódó cikkek
Egészségesebb bőr, rostok, anitoxidánsok? Edd ezt!

A konyhádba könnyen beszerezhető, esetleg épp most is ott lapuló kis superfood tipp következik!

Gyomorproblémák egészséges étkezés mellett?!

Az aktív sportolás szerencsés esetben, előbb vagy utóbb, de magával vonzza az egészséges étkezés utáni elköteleződésünket. Csirke, rizs, zöldségek, irdatlan fehérje, édesítőszerek, és mindenből a rostban gazdag, teljes kiőrlésű cuccok. Ez idáig rendben is van…mégis sokan tapasztalják, hogy valami nincs rendben az emésztésükkel. Egészségesen étkeznek, mégis diszkomfort érzés van a hasi tájékon…puffadás, gyomorfájás, hasmenés… mi lehet mögötte?

Egészségtudatosan válassz az élvezeti szerek közül!

Kávé vagy tea? Bor vagy sör? Lássuk, hogy melyikkel jársz jobban!

Ehetsz egészségesen egy gyorsétteremben?

Bár a köztudatban az él, hogy ezek a helyek sportolói és diétás szempontból rosszabbak, mint a pokol, mégis most igyekszünk bemutatni, hogy milyen trükkökkel tarthatod többé-kevésbé be az diétádat, még egy ilyen "szörnyű helyen" is, mint a gyorséttermek!

Az antioxidánsok és a hosszú élet 2. rész

Nézzük meg, hogy mit is tehetünk a szabadgyökök túlzott felszaporodása ellenében: ismerkedj meg a legfontosabb antioxidánsokkal!

Az antioxidánsok és a hosszú élet - 1. rész

Vajon mik is azok a szabadgyökök, és miért az az álláspontja a tudományos világnak, hogy a szabadgyökök kordában tartása a hosszú élet titka?