A zsírbevitel egészséges és finom módja - diétánál is

Vessünk véget az örök harcnak a kilók ellen.

Akár diétázunk, akár nem, a zsírbevitelt nem szabad elhanyagolni. Ez persze nem azt jelenti, hogy szopogassunk el naponta egy vajtömböt, hanem hogy gondoskodjunk olyan esszenciális zsírok beviteléről, melyeket minden nap valamilyen úton-módon mindennap be kellene dobni a táplálkozásunkba.

Már szenteltünk néhány cikket arra, hogy jobban megismerjétek a zsírokat - összefésülve annyi a lényeg: hogy a zsíroknak négy nagyobb csoportja ismeretes: a telített, a transz, az egyszeresen telítetlen és a többszörösen telítetlen. Minden zsiradék ebből a négy fajtából tevődhet össze, és aszerint kerülnek besorozásra, hogy melyik típus van náluk túlsúlyban.

Részletekért tessék idekattintani:

A megfelelő zsírok fogyasztása tehát nem egészségtelen, pláne ha némi intelligenciával csináljuk, - akkor még számos fontos egészségügyi előnyöket zsebelhetünk be magunknak.

Ha már diéta, akkor nem szabad szó nélkül hagyni azt a kevesek által ismert tényt, hogy a zsírok okos mód történő megválasztása és fogyasztása a diétánk sikerességét is gazdagíthatja. De mégis hogy a fenébe?

Nos, a zsírok képesek lekötni, közömbösíteni és eltávolítani a testben túltengő savakat. A savasodás és az elhízás csúf viszonyáról sok helyen írtak, egyszer mi is szentelünk rá időt. A lényeg, hogy kutatások szerint a túl sok sav jelenlétében a testünk elkezdi a zsírt raktározni, aminek ugye senki nem örül.

De nézzük a zsírokat a gyakorlatban:

A rossz választás:
Az összes transzzsírt ki lehet utálni, ugyanis mindent tesznek, csak épp az egészséget nem hirdetik. Nem csak a margarin hírhedt róla, de ott vannak a hűtőpultban meglapuló fagyasztott ételekben, leves porokban, és egyéb készételekben. Érdemes a címkén a "hidrogénezett", illetve "részben hidrogénezett növényi olaj, illetve zsiradék" kifejezések játékos megtalálása után szépen elkerülni őket.

A telített zsírok legtöbbje állati eredetű (húsban, tojásban, tejtermékben találhatók), de ide sorolható néhány növényi zsírforrás is, mint a kókusz és pálmaolaj.  Nem kell szorgalmazni annyira a bevitelüket, de a diéta során nyílván belénk kerül bizonyos mennyiség. Törekedjünk zsírszegény tejtermékek és sovány húsok összevásárlására.

A jobb:
Egyszeresen telítetlen zsírok legcsodálatosabb tulajdonsága, az hogy nagyon stabil. A többszörösen telítetlen zsírokkal ellentétben magasabb hőfokon sem alakul át transzzsírrá, így főzéshez inkább őket válasszuk. Ilyen lenne például az olivaolaj, repceolaj, avokádó, csonthéjas barátaink, illetve belőlük nyert olajak.

És a legjobb:
A többszörösen telítetlen zsírok között létezik olyan fajta, amely a test számára létfontosságú, ugyanakkor a szervezet maga nem képes előállítani - ők lennének omegáék: vagyis az omega 3 és omega 6 zsírsavak. Az omega-6 zsírsav szinte minden növényi eredetű zsírban megtalálható: például napraforgó, szezámmag, tökmag, ligetszépeolaj, szőlőmagolaj. Társa az omega-3, már valamelyest ritkább, de nyakon csíphető például a lenmagolajban és a halolajban vagy épp a karácsonyról megmaradt dióban és mogyoróban.

Fontos, hogy az omega-6 és az omega-3 zsírsavak aránya megfelelő módon legyen kiegyensúlyozva. Ez a gyakorlatban úgy fest, hogy az omega-3 bevitelét szorgalmazzuk, így a relatíve magasabb omega-3 és alacsonyabb omega-6 zsírsav bevitellel leszünk nyert helyzetben.

Aki viszont nem akar mogyorózni, és a lenmagolaj gondolatával is kínozni lehet, azoknak nagyon praktikus kis kapszulákban letudható a megfelelő minőségű zsírbevitel.

4713,8075,8018,1960,2389,2474

Szilvi / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

zsirok.jpg

Most már minden olajozottan fog menni...

Makrotápanyagjainkról szóló rövid kis sorozatunk lassan végéhez közeledik, de egy valaki még kimaradt a sorból. Hogy senkiben ne maradjon hiányérzet, szóljunk néhány jó és rossz szót a zsírokról.

d_vitamin_03_1.jpg

Az Omega-3 zsírsavak fontossága és bevitelével kapcsolatos tanácsok

Az omega-3 zsírsavak előnyeiről már biztos mindenki élből fel tudna sorolni egy párat. Jöjjön ezért most az Omega-3 három olyan pozitív élettani hatása, amit mi, lelkes sportemberek is igazán fogunk értékelni!

get_ripped_6_pack_abs_reskin_2.jpg

A zsírbevitel egészséges és finom módja - diétánál is

Akár diétázunk, akár nem, a zsírbevitelt nem szabad elhanyagolni. Nézzük meg mit és mennyit ehetünk diétában.

Koleszterin

Ezzel a cikkel szeretném elhessegetni a koleszterinről kialakult pejoratív és ellenséges véleményt... mert nem minden rossz ami koleszterin.

hdl_ldl.jpg

HDL és LDL koleszterinek

Az egészségünk megőrzésének érdekében és ennek magyarázatául ismerjük meg koleszterin két nagy típusát a HDL-t és az LDL-t.

mogyorovaj_01.jpg

A híres mogyoróvaj

tojas02.jpg

A sárgája tényleg mehet a kukába?

Vajon tényleg csakis és kizárólag a tojás fehérjét kellene fogyasztani és a sárgáját kidobni? Tényleg tele van koleszterinnel és ha csak ránézünk, akkor máris koszorúér betegséget kapunk?

transfat_02.jpg

Transz-zsírsavak

Tudtuk, hogy a "gonosz" itt jár köztünk, de nem volt arca és csak annyit tudtunk, hogy áldozatait szív és érrendszeri betegségekkel gyilkolja szép csendben. Mára azonban már ismerjük az ellenséget a nevük (mert bizony többen vannak): transz-zsírsavak.

lenmag_02.jpg

A lenmagolaj emeli az ösztrogén szintet - mese vagy igazság?

Köszönhetően számos fórumnak (meg remélhetőleg nekünk is) talán sikerült mindenkinek megértenie az esszenciális zsírsavak jelentőségét - gondolunk itt elsősorban az Omega 3 és 6-ra. A mostani írásunkban azt szeretnénk bebizonyítani, hogy tengeri halaknál jóval olcsóbb lenmag fogyasztása sem rosszabb!

teltett_zsr_01.jpg

Telített zsírok: egészségromboló vagy tesztoszteron fokozó?

A telített zsírokról mindig csak a rosszat halljuk, így nem csoda, hogy mindenki kiátkozta az étrendjéből... de vajon biztos jól tesszük? Lehetnek a telített zsíroknak előnyei? Igen, kapásból kettő!

telitett_es_a_telitetlen_zsirsavak_010.jpg

A zsír nem ellenség!

Nézzük, miért kell zsírt is bevinni a szervezetünkbe - és miért ne dőljünk be annak a túlhaladott nézetnek, hogy mindig csak a zsírszegény, zsír csökkentett, illetve zsíroktól teljesen kasztrált élelmiszereket kell fogyasztani!

olajos_magvak_03.jpg

Olajos magvak versenye

Az ünnepekkel úgyis előtérbe kerül az olajos mag-család... most megnézzük közülük ki-mit-tud! Azaz melyik tartalmazza a legtöbb kalóriát, fehérjét, rostot, omega-3-at... vagy épp melyik a legjobb antioxidáns?

teszto_01.jpg

Természetes tesztoszteron fokozás

Nézzük meg, hogy milyen étkezési irányelveket érdemes betartani, hogy a teszto-szinted maximalizáld - szteroidok nélkül is!