A zsír nem ellenség!

Szerencsére mára a zsírok fontosságát nem vitatják: nélkülük nem létezne élet, hiszen az állati sejtek sejtmembránjának alkotórészét képezik. Úgy bizony, Te sem olvasnád itt ezeket a sorokat, ha nem lenne tele a szervezeted zsírokkal! A normális működéshez elengedhetetlenek. Az alábbi írás amolyan kortes beszéd amellett, hogyha nem tennéd, akkor igenis kell bevinni zsírt is, és ne dőlj be annak a túlhaladott nézetnek, hogy mindig, minden körülmények közt csak és kizárólag a zsírszegény, ultra finomított, és mesterségesen zsíroktól kasztrált élelmiszereket kell fogyasztanod! Kutyából nem lesz szalonna, mégis a zsír (a szalonna) a kutya után az ember második legjobb barátja.

A zsír nem ellenség, a zsír jó és ízletes - gondolj csak a mandulára, a szalonnára, az olíva bogyóra,  számos húsételünkre, a tojásra vagy éppen a csokira! Belegondoltál, hogy mindezek "tocsognak" a zsírban és mégis mennyire szerves részét képezik a mindennapi táplálkozásodnak? Na ugye, hogy a zsír igenis lehet finom. Természetesen azért valóban az érem két oldalú: léteznek jó és rossz zsírok.

Miért jó zsírt enni? (leszámítva a tejcsokit… :))

A "jó" zsírok közé a finomítatlan állati zsírok tartoznak - többek közt ugye az omega-3, (például a halolaj), amit nem győzünk elégszer megemlíteni. Az omega-3 segít a zsírégetésben, mivel a zsírraktározás folyamatát befolyásolja. De a "barátságos" zsírok közé sorolandók a növényi zsírok is egy része, de a tévhittel ellentétben nem minden növényi zsír jó!

13 880 Ft -24% 10 480 Ft
animal_omega_30.jpg

Az olyan zsiradékok, mint a kukorica- vagy napraforgó olaj, illetve éppen a szója finomított és mesterségesen feldolgozott formái egyáltalán nem mondhatók egészségesnek! Erről korábban már írtunk a transzzsírsavakkal foglalkozó cikkünkben, ha nem olvastad volna akkor !

A zsírok teljes elhagyása helyett a diétád sokkal hatékonyabb lesz, ha a szénhidrát mennyiséget szorítod le alacsonyra. Ugyanakkor a csökkentett szénhidrát mennyiséget zsírral kompenzálod ki, akkor az segít abban, hogy az inzulin érzékenységet fokozza, továbbá a gyulladásos folyamatok kialakulását is lassítja.

A zsírok segítenek a hormonszint optimizálásban, legyen szó bármilyen szteránvázas hormonunkról, mint mondjuk az ösztrogén a hölgyeknél vagy férfiaknál a tesztoszteron.

Tudtad, hogy a zsírok segítenek az agyi funkciók javításában is? Az agyad ugyanis nagyrészt zsírt tartalmaz, aminek esszenciális zsírsavakra van szüksége. Félre értések ne essenek, nem emiatt eshet meg, hogy a lediétázott szépfiúk és nyuszi-lányok annyira tökfejek. Na de viccet félre téve, a neuronok, azaz idegsejtek is kettős lipid rétegbe vannak „csomagolva”,  aminek közvetlen szerepe van az összes neurológiai folyamatban.

Ugyanakkor a megfigyelték azt is, hogy az alacsony zsír bevitel esetében általában az embereknél magasabb volt a depresszióra való hajlam

Az olyan külső jegyek, mint a bőr rugalmassága szintén a zsírsavakkal hozható összefüggésbe. Tehát tessék szépen szedni azt a halolaj kapszulát, ha csinos is akarsz lenni és nem csak egészséges!

Végső érv a zsírok mellett, az hogy a zsírban oldódó vitaminjaink, az A, D, E és K vitamin számra nélkülözhetetlenek!

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

zsirok.jpg

Most már minden olajozottan fog menni...

Makrotápanyagjainkról szóló rövid kis sorozatunk lassan végéhez közeledik, de egy valaki még kimaradt a sorból. Hogy senkiben ne maradjon hiányérzet, szóljunk néhány jó és rossz szót a zsírokról.

d_vitamin_03_1.jpg

Az Omega-3 zsírsavak fontossága és bevitelével kapcsolatos tanácsok

Az omega-3 zsírsavak előnyeiről már biztos mindenki élből fel tudna sorolni egy párat. Jöjjön ezért most az Omega-3 három olyan pozitív élettani hatása, amit mi, lelkes sportemberek is igazán fogunk értékelni!

get_ripped_6_pack_abs_reskin_2.jpg

A zsírbevitel egészséges és finom módja - diétánál is

Akár diétázunk, akár nem, a zsírbevitelt nem szabad elhanyagolni. Nézzük meg mit és mennyit ehetünk diétában.

Koleszterin

Ezzel a cikkel szeretném elhessegetni a koleszterinről kialakult pejoratív és ellenséges véleményt... mert nem minden rossz ami koleszterin.

hdl_ldl.jpg

HDL és LDL koleszterinek

Az egészségünk megőrzésének érdekében és ennek magyarázatául ismerjük meg koleszterin két nagy típusát a HDL-t és az LDL-t.

tojas02.jpg

A sárgája tényleg mehet a kukába?

Vajon tényleg csakis és kizárólag a tojás fehérjét kellene fogyasztani és a sárgáját kidobni? Tényleg tele van koleszterinnel és ha csak ránézünk, akkor máris koszorúér betegséget kapunk?

transfat_02.jpg

Transz-zsírsavak

Tudtuk, hogy a "gonosz" itt jár köztünk, de nem volt arca és csak annyit tudtunk, hogy áldozatait szív és érrendszeri betegségekkel gyilkolja szép csendben. Mára azonban már ismerjük az ellenséget a nevük (mert bizony többen vannak): transz-zsírsavak.

lenmag_02.jpg

A lenmagolaj emeli az ösztrogén szintet - mese vagy igazság?

Köszönhetően számos fórumnak (meg remélhetőleg nekünk is) talán sikerült mindenkinek megértenie az esszenciális zsírsavak jelentőségét - gondolunk itt elsősorban az Omega 3 és 6-ra. A mostani írásunkban azt szeretnénk bebizonyítani, hogy tengeri halaknál jóval olcsóbb lenmag fogyasztása sem rosszabb!

teltett_zsr_01.jpg

Telített zsírok: egészségromboló vagy tesztoszteron fokozó?

A telített zsírokról mindig csak a rosszat halljuk, így nem csoda, hogy mindenki kiátkozta az étrendjéből... de vajon biztos jól tesszük? Lehetnek a telített zsíroknak előnyei? Igen, kapásból kettő!

olajos_magvak_03.jpg

Olajos magvak versenye

Az ünnepekkel úgyis előtérbe kerül az olajos mag-család... most megnézzük közülük ki-mit-tud! Azaz melyik tartalmazza a legtöbb kalóriát, fehérjét, rostot, omega-3-at... vagy épp melyik a legjobb antioxidáns?

teszto_01.jpg

Természetes tesztoszteron fokozás

Nézzük meg, hogy milyen étkezési irányelveket érdemes betartani, hogy a teszto-szinted maximalizáld - szteroidok nélkül is!

omega_3_01.jpg

Omega zsírsav kiegészítőt - de melyiket?

Nem elég az esszenciális zsírsavak beviteli mennyiségére odafigyelni - hanem az arány is ugyanolyan fontos!

omega_3_020.jpg

Zsírsavakkal az izomépítésért!

Miképp segítheti az omega-3 az izomépítést? Többek között erre is fény derül - illetve arra is, hogy mennyit és mivel kombinálva érdemes bevinni a legjobb eredményekért!