A víz...

...a legfontosabb "táplálék-kiegészítőnk"

H2O a víz, a vegyület, ami nélkül egyszerűen nem volna élet. Életünk során folyamatosan változik a vízháztartásunk, csecsemőként akár több mint 70%-ban, idős korra már akár csak 40%-ban, de mindenképpen testünk tetemes hányada vízből fog állni. Az izmoknak pedig nagyjából a fele áll vízből. Úgy gondolom már csak emiatt is megér egy misét, lássuk tehát közelebbről azt a színtelen folyadékot amiben a napi fehérjédet oldod fel..

Az alábbi írás ötlete akkor fogalmazódott meg bennem, amikor a minap edzéssel, illetve táplálkozással kapcsolatban kérdeztek. Amikor az étkezésre terelődött a szó, akkor kérdeztem meg, hogy mégis mennyi folyadékot iszik egy nap, és elborzadva hallottam, hogy kb. 2-3 pohár vizet. Emiatt ki is kristályosodott a gondolat, hogy miről kellene írnom legközelebb. Hiszen egy átlagos, nem sportoló ember igénye kb. 2,5 liter víz naponta. Ez az érték a nyári hónapokban és vagy intenzív testmozgás hatására felkúszhat egészen 6-10 literig is naponta.

A víz a szervezetben a következő funkciókat látja el:
-    Szállító szerepet tölt be. Mivel a vér víztartalma legalább 80%, emiatt nem létezne a keringés. Ezért kellene kerülni a kiszáradás állapotát, mert ilyenkor a vér besűrűsödik.
-    Reakcióknak biztosít közeget: a szervezetben a kémiai reakciók vizes közegben mennek végbe.
-    Az anyagcsere melléktermékeit segít kiválasztani.
-    Hőháztartásban játszik közre, gondolok itt első körben az izzadás jelenségére.
-    Az ízületi nedv (synovia) alkotó részeként kenőanyagot biztosít a mozgásokhoz.
-    A víz összenyomhatósága adja a szövetek rugalmasságát.

A víz annyira nélkülözhetetlen, hogy mint az közismert 2-3 nap alatt szomjan halunk, szemben az éhezéssel amit akár egy hónapon keresztül is elvisel a testünk. Ha meleg az idő és többet izzadunk evidens, hogy többet kell inni, ez sportoláskor éppen úgy igaz! Az egyik legbetegebb sportesemény, amit az emberi elme képes volt kiizzadni magából (csak, hogy témába vágó szófordulattal éljek) a Badwater-ultramaraton. Amikor a lelkes futók 215 km-ert nyomnak le az USA-beli Halál völgyében (sós sivatag ahol napközben átlag 50 fok van júniusban) ekkor hiteles források szerint napi akár 13 liter folyadékot is be kell vinni a szervezetbe a versenyzőknek, különben egyszerűen ott halnának meg... Egy tanulmány szerint intenzív sportolás közben, nagyjából 1,5-1,7 deciliter vizet kellene inni negyedóránként. Tehát amit soha ne felejts otthon ha edzeni indulsz: az a víz!

Sokan ezért nem isznak elég folyadékot, mert félnek, hogy bevizesednek. Ennek ugyan több oka lehet de gyakran pont amiatt lesz puha, vizes kinézetük mert keveset isznak. Ha tartósan kevés folyadékot viszel be, akkor a szervezet ebből is egyből raktározni kezd amint vízhez jut, és ilyenkor szoktak felpuffadni az emberek. Másik jellemző ok a túlzott só fogyasztás. A só szépen megköti a vizet. Tehát tipp azoknak, akiknek gyorsan kell valami miatt jobb formába kerülni: mellőzzék a magas só fogyasztást.

Konklúzió: inni kell, sokat. Nem szabad megvárni azt amikor már szomjas vagy!

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények
Igaz. (:
Martin Tóth | 2012-03-08 06:22:47
"A víz összenyomhatósága adja a szövetek rugalmasságát"
Bicth please...
- Az anyag folyadék halmazállapotban gyakorlatilag összenyomhatatlan. Magas nyomáson kis mértékben összenyomható: pl.:15000 bar
A légköri nyomás 1 bar...
Károly Kardos | 2012-03-08 06:34:12
pont most kezdtem többet inni:)
Tibor Koller | 2012-03-08 07:02:30
"Bicth please" :D :D :D :D lol
Adam Horvath | 2012-03-08 07:26:11
ekora hűjeséget eszt mindet a sztereoid tete még hogy a viz pfffffffffff
Tisza Tamás | 2012-03-08 07:57:39
THX
Boda Viktor | 2012-03-09 12:12:39
Jaaa én előnyben vagyok , mert nekem a szám szárad ki gyakran és emiatt vedelek majdhogynem szó szerint , de legalább 30 percenként iszom egy pohár vizet , ha meg edzem , akkor simán megvan közben és utána a 2-3 l
Dehidratáltan semmiképp ne edzzen senki legalább 4 dl vizet igyon edzés elött , aki meg pro az meg úgyis tud mindent :)

Boda Viktor | 2012-03-09 12:15:05
Már megint hozzászólt egy hozzáértő:D gratulálok Tisza Tamás h ilyen tájékozott vagy:D Egyet nem értek ha már szteroidról beszélünk Jay Cutler, Arnie, Ronnie Coleman és a többi akik nyílvánvalóan szteroidoznak, doppingolnak és ezt nem is vitatom! De akkor mi a fasznak isznak meg 8-15liter vizet naponta (Jay Cutler személy szerint napi 11litert) ha ott van nekik a szteroid? Tisza Tamás mielőtt közzé teszed az idióta kommentedet előbb tájékozódj és gyűjts ismeretek! Semmi szükség itt vaktában lövöldözni a hozzánemértő fogalmatlan beszólásaiddal! Mr Mindent Tudó.
Silvi Renzo | 2012-03-09 04:53:01

Kapcsolódó cikkek

multivitamin.jpg

Tegyük meg a minimumot a maximumért.

Bármi is a célod, csak szilárd alapokra lehet építkezni. És ez a szilárd alap valami olyan táplálékkiegészítő kombinációt takar, melyet mindig, mindenkinek, minden célhoz ajánlunk.

edzes_nyaron_3.jpg

Edzés a nyári hőségben

Lássuk hogyan változik az edzés meleg időben: mi az amire fokozottan figyelj a nyári időben?

edzs_eltti_kaja_01.jpg

Mivel tömd a fejed edzés előtt?

Nyilván tudod, hogy az edzésed szempontjából nem mindegy, hogy milyen mértékben vagy feltöltve a megfelelő tápanyagokkal! Nézzük meg tehát az edzés előtti étkezésre vonatkozó általános érvényű szabályokat!

11.jpg

Állítsd össze a saját NO-fokozó, edzés előtti energizálódat – stimulánsok nélkül!

Energia, NO-fokozás, bedurranás az edzéshez... stimulánsok nélkül?! Igen, erre is van megoldás! Ha egészségügyi-, illetve más okok miatt kerülöd a pörgetőket, de szeretnél egy kis plusz löketet... akkor ez a cikk Neked szól!

dita_023.jpg

5 + 1 jótanács a zsír elleni harchoz!

Bár vannak, akik tartják egész évben a diétát, de a többség a nyár közeledtével keresi trükköket, hogy kerüljön versenysúlyba minél egyszerűbben, minél kisebb ráfordítással. Íme alább 5+1 egyszerű, praktikus tanács.

folyadk_04.jpg

Az edzés előtti folyadéktöltés: mit, mennyit, hogyan?

Nyáron az edzések kifejezetten nagy folyadékvesztéssel járnak, így egyáltalán nem mindegy, hogy mivel és hogy pótoljuk a vizet.

protein_turmix_recept_01.jpg

Anabolikus nyári koktél ötletek

Csak hogy kicsit elviselhetőbbé tegyük a Ránk leselkedő kánikulát... jöjjön néhány igazán finom, jeges ital - persze cselesen, a fehérjére éhes igényeinkhez méltóan felturbózva!

erszint_04.jpg

Erőszint csökkenés és a verseny előtti diéta - vajon mindig együtt járnak?

Diéta alatt vajon mindenképp számolni kell azzal a kellemetlenséggel, hogy a megszerzett erő nagyobbik része is elvész? A válasz, és néhány trükk a cikkben!

energiaital_04.jpg

Az energiaital: barát vagy ellenség?

Nézzük meg, mit mondanak a gyakorlatban az eredmények: vajon az energiaital valóban javítja a teljesítményt a súlyzós edzés, az állóképességi edzés és a maximális erőt igénylő edzés terén is?

nagypulcsiban_01.jpg

Nagypulcsiban a teremben?

Mit érünk el azzal, ha jó pár réteg alatt, hatalmas pulcsiban toljuk végig az edzéseket? Hatékonyabban égetjük a zsírt? Van-e ennek a módszernek valamilyen hátulütője? A válaszok a cikkben!

gyorsan_fogyni_03.jpg

Gyorsan fogyni veszélyes!

A gyors súlyvesztés nagyon kecsegtető, ugyanakkor olyan mellékhatásokat tartogathat, amivel talán nem is számolnánk. Ismerd meg a villám-testsúlyvesztés legkomolyabb hátulütőit!

amino_koktl_06.jpg

Kerti-party koktélok - testépítő módra!

Készíts kerti-party koktélokat "gyúrós" módra! Amino-Mojito, BCAA-jégkása és diétás gyümölcspuncs zselé... és még több ötlet a cikkben!

koffein_02.jpg

Koffein: a barátod vagy inkább az ellenséged?

Miképp hat a koffein a zsírégetésre? Na és a vérnyomásra? Van-e köze a koffeinnek a rákhoz? Többek között ezekre a kérdésekre is megtaláljátok a választ - a legfrissebb kutatások fényében!