A túledzettség szindróma

Meglepő mód egyáltalán nem azt jelenti, hogy túl izmossá válnál.

Sőt igazából az, hogy valaki túledzett semmi jót nem jelent, éppen ellenkezőleg. Korábbiakban érintőlegesen megemlítettem a túledzettség jelenségét, mint a türelmetlenség miatt a kezdők egyik tipikus hibáját. Haladóknál és élsportolóknál pedig a rettegett mumus, ami visszavet a fejlődésben és sérülékenységhez, vagy teljesítmény romlásához vezet. Sportolóknak óvatos becslések szerint is legalább 20% megtapasztalta már a túledzettség jelenségét.

A jelenség gyakorlatilag arról szól, hogy túl nagy intenzitású edzésekkel túl gyakran ostromoljuk a szervezetet, ami ezekből a megpróbáltatásokból csak tökéletlenül tud csak regenerálódni. Minél tovább áll fenn ez az állapot, hogy a tökéletlenül pihent állapotban újabb határterhelést adunk a testnek, annál rosszabbra fordul a dolog. Ilyenkor a teljesítmény edzésről edzésre romlik. A szervezet ilyenkor óvatosan jeleket küld, pl. egyre kevésbé lesz vonzó az edzés, holott korábban beírathattad volna ideiglenes lakcímednek is.

A részletesebb tüneteket alább olvashatod majd.

Érdekes dolog, hogy ki mekkora terheléstől kezd majd túledzettséget produkálni, egyénenként ez egyénenként változik. Egy húsz éves, nyilván jóval nagyobb terhelést bír majd, mint egy családapa, akinek van két gyerkőce és még a munkahelyen is helyt kell állnia. Itt jegyezném meg, hogy az emocionális elfáradás (családi viták, párkapcsolati stressz) és a szellemi elfáradás (munkahelyi gondok, akár egy húzósabb vizsgaidőszak) fokozhatja a túledzettség kialakulását. A helytelen táplálkozás és egy-egy elbagatelizált betegség (főleg most a megfázós időszakban) szintén ronthat a helyzeten. Illetve ami szinte a legfontosabb lenne: a normális, zavartalan alvás!

A következőkben a túledzettség két típusát és a megelőzésükért ajánlott táplálék kiegészítőket és technikákat fogom ismertetni.

A túledzettségnek két alapvető típusa létezik. Sajnos abból a nehezebb kilábalni amelyik a súlyzós edzést jellemzi. Az alábbiakban a tipikus tüneteket olvashatod majd, végül pedig bemutatnám hogy miként hat jótékonyan a túledzettség jelenségére az egyik aminosav.

Az első típus az úgynevezett basedowoid vagy szimpatikus túledzettség. Ez leginkább anaerob (mint például a súlyzós edzés) sportoknál jellemző. Tipikus tünetei a súlyvesztés (izomból és nem zsírból), a fáradékonyság, az edzéstől való vonakodás, megemelkedett vérnyomás, nyugtalanság, éjszakai alvászavarok, izzadékonyság, hangulatváltások... Ez a fajta túledzettség amit nehezebb kezelni. Mert akár 8-10 napos vagy még hosszabb szünetet kellene tartani az edzésben, ha viszont erőltetjük akkor ez akár 2-3 hónapos teljesítményromláshoz is vezethet. Ilyenkor lehet a súlyzózás helyett minden egyéb rekreációs tevékenységet végezni. Tapasztalataim szerint az aerob jellegű tevékenységek segítenek benne. Itt is vannak fokozatok, minél előbb ismerjük fel a jelenséget, annál könyebben regenerálódunk belőle.

A második típus az addisinoid vagy az idegrendszeri működés alapján paraszimpatikus túledzettség. Ez ami inkább az állóképességi atlétákat jellemzi. Alacsony vérnyomás, fáradékonyság, aluszékonyság, depresszió, étvágytalanság, csökkent vércukorszint. Szerencsére a paraszimpatikus típusú túledzettséget többnyire egy rövidebb kihagyás, aktív pihenők és sok alvás helyre tudja tenni.

A végére hagytam a jó hírt: a legújabb kutatásoknak úgy néz ki sikerül bebizonyítani, hogy az a testben lévő aminosavak összetétele és a túledzettség milyen összefüggésekben állnak. Egész pontosan azt sikerül beigazolni, hogy a túledzettekben elsősorban a glutamin szintje csökken le radikálisan.  A megoldás tehát kézenfekvő : fokozni kell az aminosav bevitelt, kiváltképpen a glutaminét. Zárójelben jegyzem csak meg, hogy kevesen tudják, de a fokozott amino és fehérje bevitel egy lázas betegség utáni lábadozásban is segítséget nyújt.

4324,695,1383,8703,1588,1623,5243,3869,1269

Gil / FitBuilder Team

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények
Kedves FitBuilder Team! 34 éves vagyok,és 100% ig naturál,kb 5 éve edzek,és az idei nyáron hoztam életem eddigi legjobb formáját. Viszont a problémám a következő,kb egy hónapja egyik edzésem rosszabb mint a másik,nem érzek rá, az erőm is csökken,és teljesen motiválatlan vagyok,és fáradt. A diétát már kb másfél hónapja abbahagytam,és még sincs erőm,sem kedvem. Diéta alatt szinte mindegyik edzés szuper volt,nagyon ráéreztem minden izomcsoportra,és napi 2 órákat edzettem heti 5 alkalommal. Viszont az alvásom nem mindig volt meg,volt olyan,hogy csak 2-3 órát tudtam aludni. Előfordulhat az,hogy túledzettem magam,és amiatt nincs kedvem edzeni? A választ előre is köszönöm!
Szabi82 | 2016-10-06 06:31:37

Kapcsolódó cikkek

izomlaz.jpg

(Izom) lázas próbálkozások a gyorsabb regenerációért.

Egy enyhébb izomlázat még mindenki büszkén kihord, azonban vannak olyan elvetemült edzések, melyek után másnap mindenki veterán katona mód döcög le a lépcsőn. Tehát nézzük meg, hogy mit tehetünk ezen fájdalmak csökkentése érdekében.

izomlaz_1.jpg

Egy régi "kedves" ismerős a mozgás után.

Van aki rajong érte, mások inkább kevésbé - de a többség nem is igazán tudja, hogy honnan is ered, jó-e egyáltalán vagy ép mi a teendő az izomláz csökkentésére.

vitamin_012_1.jpg

Vitaminok az izomláz ellen.

Számos kutató (izom)lázasan próbálkozott felderíteni, hogy vajon mely vitaminok, illetve kiegészítők lehetnek hatékonyak az izomláz csökkentésében. Nézzük meg mire jutottak!

alvas.jpg

Hogyan hasznosítsuk magunkat alvás közben?

Eljutottunk lassan az esti-mesénk végére: nézzük meg milyen táplálékok és kiegészítők azok, melyek segítenek nekünk abban, hogy az alvás alatti biológiai folyamatokat roppant cseles módon az előnyünkre fordíthassuk.

edzs_utni_turmix_03_3.jpg

Kapcsold a regenerációt magasabb fokozatra!

Az edzettséget és a túledzettséget egy nagyon vékonyka határvonal választja el egymástól, amin könnyű átbillenni. Emiatt is kiemelkedően fontos, hogy milyen kiegészítőkkel támogatjuk meg a szervezetünket az edzést követően!

ha_nem_jn_lom_01.jpg

"Ha nem jön álom a szemedre..."

Ha nehezen alszol, szeretnéd javítani a regenerációd, vagy már éjjel néha Te is azon kapod magad, hogy vígan dudorászol..."nem jön álom a szememre..."... akkor olvasd el, hátha segíthetünk a dolgon!

regenercis_tippek_egyenruhsoknak_02.jpg

Regenerációs tippek egyenruhásoknak

Ha a termen kívül is aktív fizikai munkát végzel rendszeresen, akkor a regeneráció bizony sajátos követelményeket támaszt! Nézzük miképp étkezz és milyen trükköket vess be ahhoz, hogy bírd a strapát a termen innen - és azon túl!

kelle_az_atlag_embereknek_is_a_szelsoseges_terheles_04.jpg

Kell-e az átlag embereknek is a szélsőséges terhelés?

Nyereségek és felmerülő kockázatok tekintetében is megvizsgáljuk az alábbi kérdést: vajon minden esetben megéri szélsőséges terheléssel edzeni?

izomlz_020.jpg

Kell-e a az izomláz a fejlődéshez?

Vajon szükséges-e az izomláz a fejlődéshez - és ha igen, akkor milyen arányban állnak egymással?

regenerci_01.jpg

10 tipp a gyorsabb regenerációért: avagy élet a lábedzés után!

Bár egy enyhébb izomlázat minden veterán röhögve kihord, ugyanakkor komolyabb fájdalmakat előzhetsz meg vagy csökkenthetsz az alábbi módszerekkel!

tledzs_01.jpg

Megdöbbentő tények a túledzettségről

Valóban a gyakori, intenzív edzések kötelező velejárója a túledzés? A testünk talán többet is kibír, mint gondolnánk... érdekes információk a mai cikkben!