A tökéletes edzés utáni turmix - a tömegnöveléshez!

Edzés utáni turmix-titkok! 1. rész

Vannak olyan időpontok a sportoló ember életében, mely táplálkozásügyileg kiemelt helyen állnak és bizonyos gyors tömegnövelő szerek bevetése ajánlott. Ebből talán a legfontosabb az edzés utáni visszatöltés! Nézzük meg mit, miért és mennyit kellene a kulacsodba töltened tömegnövelő és fehérje értékekkel együtt ahhoz, hogy megkapd a célodnak tökéletesen megfelelő kis itókát!

Miért is kell az edzés utáni turmix-rituálé, hogy a testtömeg növelés gyorsan beinduljon?

A turmixod két alappillére a fehérje és a szénhidrát lesz. Vagyis a tömegnövelő és fehérje együtt kell, hogy a testtömeg növelés gyorsan elkezdődjön, csak az arány nem mindegy! Az edzésünk végeztével van körülbelül egy 30-60 perces szakasz (ezt az időszakot "anabolikus ablaknak" nevezték el - csak ha villogni akarunk…) amikor is a szervezet a tápanyagokat sokkal hatékonyabban tudja anabolikus (vagyis építő) folyamatokra használni. Vagyis a szervezetünk ilyenkor képes a legtöbb aminosavat az izmokhoz eljuttatni, ami kimondottan szükséges az edzés során "lestrapált" izomzatunk újjáépítéséhez és a gyors tömegnöveléshez.

Tehát ebben a spéci időszakban könnyen emészthető, gyors felszívódású, kiváló aminosav portfolióval rendelkező gyors tömegnövelő szerekre lesz szükségünk. A tiszta tejsavó fehérje (főképp az izolátum, hidrolizátum) vagy a marhahús fehérje lesz a nyertes - mely a leggyorsabban juttat szabad aminosavakat a véráramba, majd onnan az izomzatba. Ugye tudjuk, hogy az edzés utáni fehérje még hatékonyabban segíti a gyors tömegnövekedést, ha szénhidrátot is viszünk be mellette, hiszen egyfelől az edzés közben a szervezet glikogénraktárai vészesen lemerülnek, amit pótolni kell – illetve a bevitt gyors felszívódású cukor segítségével a megemelkedett inzulin még hatékonyabban juttatja a sejtekbe a tápanyagokat. A legjobb tömegnövelőhöz ez a két makrotápanyag kell!

Ha tehát kihagyjuk az edzés utáni fehérje - szénhidrát turmixot, azzal bizony jelentősen hátráltatjuk fejlődésünket és a gyors tömegnövelést!

A szénhidrát szekció a többségénél általában ekvivalens a szőlőcukorral (dextrózzal), mivel olcsó és hatékony módját jelenti a visszatöltésnek. Természetesen nem mindenki tolerálta jól a dextrózt, így itt is betörtek az újdonságok – melyek cukor nélkül képesek villámgyorsan feltölteni a glikogénraktárakat! Bár nem rosszak ezek az újítások, de inkább haladóknak javasoljuk, illetve azoknak, akiknek a gyomra tényleg nem bánik jól el a szőlőcukorral!

Edzés utáni gyors tömegnövelő szerek a turmixba: tömegnövelő és fehérje együtt kell!

Mivel ez sokszor nem kis összeget, no meg kutatómunkát igényel felkeresni a SZÁMODRA megfelelő fehérje-szénhidrát arányú tömegnövelőt, ezért ésszerű ötlet, ha Te magad kevered ki fehérjéből és szénhidrátból az edzés utáni turmixot – így nem csak olcsóbban kijössz, hanem a számodra megfelelő arányokat is precízen ki tudod porciózni! Vagyis a tömegnövelő és fehérje együtt szerepeljen a listádon!

A fehérje mennyisége: megközelítőleg 0,4-0,5g/testsúlykilogramm gyors felszívódású fehérje kerüljön a turmixodba.

27 580 Ft -15% 23 380 Ft
dymatize_elite_whey_4500.jpg
22 080 Ft -15% 18 780 Ft
pvl_mutant_whey_4540.jpg
37 080 Ft -19% 29 980 Ft
musclemeds_carnivor_3632.jpg
14 380 Ft -6% 13 580 Ft
biotech_usa_beef_protein_2000.png

A szénhidrát mennyisége: na, itt már kicsit trükkösebb a történet...

Tömegnövelő nehezen hízóknak! Ha szeretnél tömeget növelni, és nem vagy zsíros vagy különösebben hízékony, és valóban keményen edzettél, akkor a turmixban megközelítőleg 1 g/testsúlykilogramm szőlőcukor kerüljön, majd egy óra múlva egy szilárd étkezés (hasonló mennyiségű szénhidráttal).

Ha endomorf, azaz hízásra hajlamos vagy, akkor 0,3 – 0,5 g/testsúlykilogramm mennyiség is elég lesz, és ezután is hasonló mennyiség (étrendtől függően talán kicsit több) kerüljön a szilárd étkezésben. A Ti esetetekben a testtömeg növelés ne gyorsan, inkább lassabb, de minőségibb legyen!

20 380 Ft -15% 17 280 Ft
gaspari_nutrition_glycofuse_1680.jpg

Tömegnövelő porok nőknek?

A tömegnövelő szerek nőknek is alkalmazhatóak, némi kikötéssel. Elméletben ugyanúgy követhetik a fenti sémát – azzal a megjegyzéssel, hogy sajnos a csajok jobban hajlamosak a zsírosodásra, illetve lélekben rosszabbul is tolerálják, ha tömegelésnél kicsit több zsír fut fel a kelleténél. Próbálkozzatok egy "hízékonyaknak" kiírt irányelvvel – és ha nem zsírosodsz, akkor lehet feljebb vinni picivel az adagot. Ha pedig épp ellenkezője történik, akkor – eddz keményebben… vagy szénhidrát helyett tegyél egy 15-20 gramm glutamint a turmixba! Ez a legjobb tömegnövelő megoldás a csajoknak!

Ezek ugye inkább irányelvek, hiszen nagyban függ az edzéseidtől, étrendedtől, anyagcserédtől a pontos mennyiség.

Extraként fűszerezhetjük a turmixot extra aminokkal – főképp glutaminnal, bcaa-val, kreatinnal, HMB-vel, spenót kivonattal, plusz ásványi anyagokkal… tudod, a pénztárcád szab határt… bár inkább erre menjen, mint a bagóra. ;) ... de így a testtömeg növelés gyorsan fog jönni - azzal ellnetétben!

Természetesen aki nem akarja maga kikeverni a kis gyors tömegnövelő szerekből álló turmixát, az választhat "előre elkészített" tömegnövelőket is - de itt is mindenképp nézd meg, hogy a készítmény milyen arányban tartalmazza a fehérjét és szénhidrátot...nehogy az izom helyett a zsír növekedjen látványosan...

Szilvi / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények