A tojásról, ahogyan még soha!

Milyen tojást illik adni a locsolásért egy sportolónak?

Ha a tojásról mint tápanyag forrásról beszélünk, akkor a dolog sokkal, de sokkal több kérdést felvet, mint pusztán, hogy megegyük-e az egészet vagy csak a fehérjét. Ha mélyebben beleássuk magunkat a dologba, akkor látni fogjuk, hogy mennyi különbség van tojás és tojás közt, és ha komolyan gondolod, hogy a megfelelő minőségű élelmiszereket viszed be, akkor itt az ideje, átértékelni, honnan és milyen tojást vegyél magadhoz.

Elsőként hasonlítsuk össze tápérték szempontból az egész tojást és azt, ha ugyanennek a tojásnak kidobjuk a sárgáját - és most ne foglalkozzunk azzal a ténnyel, hogy a vitaminok a sárgájában vannak leginkább.

Egy nyers tojás átlagosan 63 kalória körül van. Tartalmaz 4 g zsírt,  317 mg szénhidrátot, és 6 g proteint. Ha azonban kidobjuk a sárgáját, akkor már csak 11 kalória, amiből 0,37 mg zsír, 161 mg szénhidrát és 2 g fehérje marad. Vagyis a fehérje bevitel is a harmadára csökken tojásonként.

Folytassuk egy érdekesebb információval egyből és nézzük meg, mi az igazság E vitamin tojásokról…

Az E-vitamin kérdése finoman szólva is érdekes. A mezei tojásban átlagosan 1,03 mg van, ezzel szemben - ha hihetünk a táplálkozástudománnyal foglalkozó cikkeknek - az E-vitaminnal "dúsított" tojásokban ennél szinte elenyészően több, olyan 1,20 mg. Mellesleg a nemzetközileg meghatározott értékek szerint már az 1mg is körülbelül 7% annak, amit be kellene napi szinten vinni, szóval nem olyan kevés.

Valójában a fehérjén kívül - ami miatt elsősorban fogyasztjuk -  minden tojásban találunk még Omega 3 zsírsavakat is, mennyiségét tekintve körülbelül 60 mg-ot. Ezzel szemben az "okos tojásban" állítólag 300-320 mg Omega 3 van.  Nálunk annyira még nem elterjedt hóbort az Omega 3-mal dúsított tojás, de ami késik nem múlik, ezért gondoltam szólok ennek a létezéséről is.

Gyakran kérdezik, hogy a szín számít-e: hófehér, vagy éppen aranybarna?

Igazából a tojás színét csak az határozza meg, hogy a tyúk, ami tojja, az milyen fajtájú, de a minőségét, a tápértékét és az ízét nem igazán befolyásolja. Sokan azt mondják, hogy csak a barna az igazi, a fehér az csak olyan mesterséges. Nos ezt a mítoszt az oszlatja el legjobban, hogy amikor hazamegyek a "vadregényes heves megyébe" anyámékhoz, és látom a házi tojást, amit helyben vesznek egy nénitől, és az bizony hófehér héjjal rendelkezik. Bár mondják, hogy az a tyúk jobban kap enni, amelyiknek a tojása sötétebb és emiatt a tápértéke is jobb, de erre vonatkozóan azt kell mondjuk, hogy ez csak amolyan legenda.

Azonban a színét nem is, de a tojás méretét már igenis képes befolyásolni, hogy a tyúk mennyire volt jól táplált, illetve mennyire rohangálhatott szabadon, és kapirgálhatott magokat magának a tápon kívül.

Összegezve tehát a tojás egy olcsó és kiváló energiaforrás. Sportolók generációi nőttek fel rajta és fognak a jövőben is. Volt egy olyan téma a 80-as években kezdve, hogy nem javasolták a tojás fogyasztást a koleszterin szintre való hatása miatt, azonban mára tudjuk, hogy a tojásban lévő Omega 3 miatt éppenséggel a "jó koleszterin" a HDL szintjét is kedvezően befolyásolja. Másrészt a koleszterin ugye elengedhetetlen a szterán vázas hormonok (pl. tesztoszteron) szintéziséhez is!

Tehát kellemes húsvéti ünnepeket kívánunk mindenkinek és egyetek sok tojást és sonkát, mert kell a protein bevitel!

Gil / FitBuilder TEAM


Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények