A tesztoszteron és az edzés.

...avagy, "Maximum the hormone" (hogy a japán metal zenekar nevét idézzem).

Ha nyitott szemmel jársz a teremben akkor bizonyára feltűnik, hogy az emberek egy része nagyon becsületesen lejár, pakolja a súlyokat, variálja a ciklusokat (akár munkahelyet vált, mert az előzőnél nem nézték jó szemmel neki, hogy két óránként kijár enni :)), és mégis, igazából szinte semmi változás nincs a fizikumukban... Néhányak meg hébe-hóba lemennek a terembe, össze-vissza esznek, mégis jobban fejlődnek mint ez előzőek, akik vérrel és verejtékkel tudnak akárcsak néhány kilót is felszedni.

Ennek az oka főképpen a hormonháztartásunk és az izomsejtjeink eltérései. Vannak velünk született tulajdonságok amiken nem tudunk változtatni (), de a hormontermelés szerencsére nem tartozik ide.

Az egészséges szervezetben természetesen termelődő anyagokról van szó, azonban egyes betegségek miatt ez csökkenhet, illetve ahogyan öregszünk sajnos ez is egyre kevesebb lesz. Jó hír, hogy megfelelő étrend kiegészítőkkel és megfelelő edzéssel optimalizálhatjuk a szervezetben termelődő hormonok szintjét. Viszont az igazsághoz tartozik, hogy a szteroid használók szintjét természetes úton nem tudjuk túlszárnyalni, de azért okosan edzve és gondosan megválogatott kiegészítőkkel megközelíthetjük azt.

Azt, hogy hormonok milyen drámai változást tudnak elindítani a szervezetben az közismert tény. Mindenki hallott már róla, hogy az ilyen, a véráramba űrülő váladékok (gusztustalan, de a hormon gyakorlatilag ezt jelenti) mint a tesztoszteron, vagy akár a növekedési hormon, az inzulin, az IGF milyen drámai változásokat indítanak el az izomépítés terén.

Kezdjük elsőnek a legfontosabb androgén hormonnal a tesztoszteronnal. Ez a hormon a ludas többek közt a haj és szőrzetnövekedésben, a verejtékmirigyek fokozott működésében vagy éppen a hang mélységéért, de ami a legfontosabb nekünk, az izomzat tömegéért és a vörösvérsejtek számáért és a libidóért is. Sajnos, ha nem megfelelő a tesztoszteron szinted akkor búcsút mondhatsz a könnyedebb izomtöveg növelésnek.

Átlagban a férfiaknál 25 éves kor körül tetőzik a termelése, azután 30 felett elkezd csökkenni, egészen odáig, hogy egy ötvenes férfiban már fele annyi lehet a termelt tesztoszteron, mint amekkora a húszas éveiben volt. A legtöbb férfi tesztoszteron szintje nagyjából 200-900 ng/dl között van (az orvosi tűréstartomány ennél az értéknél szélesebb értékeket ad meg valamivel). Az összesen szintnél még fontosabb, az úgynevezett szabad tesztoszteron szint, ami 100-400 ng/dl körül lenne ideális. Ha ez alatt vagy kicsivel, bár orvosi értelemben még nem számít kórosnak, de bizonyára tapasztaltad a következőket: testzsír raktározódás, hitvány izomzat, csökkent állóképesség, gyengébb erekció, fáradtság, levertség. Mellesleg a reggeli erekció egész jó irányadó, hogy megfelelő-e a tesztoszteron szinted, ha heti legalább kétszer úgy ébredsz "sátrat állítottak" a takaró alatt, akkor valószínűleg termelődött tesztoszteron az éjszaka, ugyanis a hormon kiválasztás a mély alvás fázisában történik, emiatt is fontos a pihenés ().

Pusztán kiegészítőkkel optimalizálható-e a hormontermelés? Készült egy tanulmány arról, hogy egy teszt csoportot három felé választottak, első csoport csak edzett, a második csak hormon serkentőket kapott, a harmadik  serkentőket szedett és mellette kemény fizikai edzést végeztek. Vajon melyik csoportnál mérték a legnagyobb tesztoszteron szint emelkedést? Természetesen akik edzettek és mellett kiegészítőket kaptak. Viszont érdekes tény, hogy akik csak stimulánsokat szedtek, magasabb tesztoszteron szintet mutattak a kísérlet végére, mint a csak edzést végzők.

Edzés és edzés között is mértek különbségeket. A tesztoszteron szint bármilyen fizikai munkavégzésre enyhén megnövekszik. De jelenlegi tudásunk szerint a maximális közeli súlyokkal végzett (amik annyira nehezek, hogy csak 1-3 ismétlést tudsz végrehajtani velük) és a sok ízületet megmozgató gyakorlatok (lásd a mester hetes gyakorlatok sorozatot) indítják meg a legnagyobb mértékű kiválasztását. Ez a másik oka amiért nagyobb súlyokkal végzett alapgyakorlatok adják az újrakezdő edzésterv gerincét.

Gil / FitBuilder Team

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

fekvenyomas_03_1_2.jpg

A tesztoszteron és az edzés.

Tudj meg mindent a tesztoszteronról: hogyan optimalizálható a szintje edzéssel és táplálékkiegészítőkkel!

A tesztoszteron serkentők.

A tesztoszteron termelés fokozóknak több fajtájával találkozhatsz, most ismertetném a két legnépszerűbbet, legszélesebb körben használtat mutatnám be.

kezd_hibk_02_2.jpg

Növekedési hormon fokozás gyorstalpaló.

Szeretnénk most bemutatni az egyik nagyon közismert anabolikus hormonunkat: az emberi növekedési hormont: miért népszerű és miképp lehet természetes módon fokozni a termelését?

edzs_utni_turmix_01_2.jpg

Alap gyakorlatok vs. Izolációs technikák.

tribulus_terrestris_1.jpg

Tribulus terrestris

A Tribulus terrestris a legnépszerűbb tesztoszteron fokozó gyógynövény ami manapság kapható. Nem csak az erőszint növelésére, hanem mint szexuális egészséget fokozó afrodiziákumot is előszeretettel használják.

labedzes_05.jpg

Többet nem fogod ellógni a lábedzést!

Olvasd el ezt a néhány sort, és változtasd meg Te is végre a hozzáállásod arról az átkozott láb-napról!

tomegnvels_zsrmentesen_05.jpg

Tömegnövelés zsírmentesen?

Nem azért küzdünk az edzőteremben, hogy aztán a zsír alá rejtett izmainkat senki se csodálhassa! Mi van akkor, ha nem akarjuk követni "tömegelek - leszálkásodok" periódust, hanem egész évben szeretnénk hozni egy sportos formát?

tapkieg_idoseknek_020.jpg

Tesztoszteron fokozót a nagypapának!

Sok esetben az idősebb korosztály is nyugodtan szétnézhetne az étrend kiegészítők között, hiszen a marékszám beszedett gyógyszerek helyett a táplálékkiegészítők egy egészségesebb, mellékhatásoktól jóval mentesebb utat jelentenének.

zma_03.jpg

ZMA

Állítsd magasabb fokozatra az izomépítést és a regenerációt! A ZMA alkalmazása optimális tesztoszteron és növekedési hormon szintet eredményezhet a szervezetben, ezen felül javítja az alvás minőségét is!

teltett_zsr_01.jpg

Telített zsírok: egészségromboló vagy tesztoszteron fokozó?

A telített zsírokról mindig csak a rosszat halljuk, így nem csoda, hogy mindenki kiátkozta az étrendjéből... de vajon biztos jól tesszük? Lehetnek a telített zsíroknak előnyei? Igen, kapásból kettő!

cink_01.jpg

Egy alulértékelt kiegészítő vallomásai

Nem csak erőt, javult kedélyállapotot, megnövekedett szexuális teljesítményt hozhat, hanem arra is részletesen ki fogunk térni, hogy a rák elleni kutatások mostanában ünnepelt csodafegyverként tekintenek rá!

teszto_01.jpg

Természetes tesztoszteron fokozás

Nézzük meg, hogy milyen étkezési irányelveket érdemes betartani, hogy a teszto-szinted maximalizáld - szteroidok nélkül is!