A testzsír százalék megállapítása

Diéta a sportteljesítményért - újratárgyalva

Általában csak és kizárólag a testépítésre és fitneszre fókuszáló diétákat olvashatsz. Azonban mivel számtalan másik sportágból vagytok itt, emiatt szeretném más megközelítésből is tárgyalni a sportolók táplálkozását. Ugyanis itt sem húzható mindenki egy skatulyába. Elsőként lássuk azt, hogy hogyan befolyásolja a testünk összetétele a sportteljesítményt.

A testzsír százalék meghatározásából máris következtethetünk valakinek az edzettségére. Mivel a fittséget és a fiatalságot úgy általában a száraz, zsírmentes testel kötjük össze. Általánosságban elmondható hogy az alacsonyabb zsírszázalék egy-két kivételtől eltekintve előnyös a legtöbb sportban. Mennyi ez számadatokban?

A testzsír százalék számadatokban

   Elhízás (veszélyes szint) %-ban  Túlsúly (enyhe elhízás) %-ban  Átlagos (esztétikus jó megjelenés) %-ban  Edzettek (sportos alkat) %-ban Elit sportoló (profi sportolók, és vagy nagyon keménye edzők) %-ban  Túléléshez szükséges testzsír szintje %-ban 
FÉRFIAK  26 felett  18-26  14-18  10-14  4-9  4 alatt
NŐK  32 felett  25-31  21-24  16-20  10-15  10 alat


A saját testzsír százalékod megállapításának két gyakori módja van.

Az első az egyszerűbb, de gyakran kevésbé pontos. Az újabb fürdőszoba mérlegeken van testzsír mérő funkció. A testen átáramoltatott elektromos áram alapján köveztet a test Ohmos ellenállására. Ez a módszer azon alapszik, hogy a zsírszövet ellenállása más mint az izom, csont egyéb szöveté.  A módszer pontatlansága abból adódik, hogy az emberi test ellenállása nagyon sok dolog miatt megváltozhat (levegő pára tartalma, verejtékezés, adott napi sóháztartás, satöbbi). Akik már végeztek elektrotechnikai mérést próbapanelen azok tudják, hogy két egymást követő mérés is lehet különböző. Tehát a testzsírt számító mérlegek meglehetősen pontatlanok!

A hagyományos és pontosabb módszer amikor egy kaliper nevű eszközzel (a tolómérő is alkalmas rá egyébiránt ) megmérjük a bőrredők vastagságát egyes testtájakon. Több hely is van erre módra és több érték, talán a legelterjedtebb a hét pontos mérés. Ebben az esetben a mérendő területek:

Mell: A mellbimbó és a hónalj között a nagy mellizom laterális szélén
Hasfal: a köldök alatt egy ujjnyira és amellett 2-3 centiméterrel
Comb: éppen a comb felénél a térd és a csípőtől egyenlő távolságra
Kar: a felkar hátsó részén ahol a háromfejű karizom középső feje ered
Felső hát: a lapocka belső széle mellett
Csípő: a csípőlapát mellett (kitapintható oldalt)
Hónalj: nagyjából mellizommal egy vonalban oldalt a hónalj alatt

A teljes pontosság érdekében három mérést is végezzünk az adott testtájakon mert mivel nagyjából tudjuk csak betájolni emiatt átlagolni kell a három  mérés eredményét!

Tehát összegezve megtettük az első lépést, hogy egészen pontos adatokat kapjunk a saját testzsírunkról. Mindenkinek megvan már egy eredménye, amin szörnyülködhet, vagy éppen örvendezhet. Nagyon fontos mivel sokszor a táplálék kiegészítőket is a zsírmentes izomtömegre kiszámított mennyiséggel adják meg!

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények
Az Excel kalkulátor nem érhető le. Meg lehet oldani ezt? Köszönöm.
imredobos | 2017-08-17 02:33:39

Kapcsolódó cikkek

lapos_has_03_1.jpg

Válasz egy örök kérdésre: hogyan tudok izmosodni, hogy közben zsírt adjak le?

Minden alakváltozásra pályázó sportolótársunk biztos feltette már legalább egyszer a kérdést: miként lehetne izmot növelni úgy, hogy közben lemenjen a zsír?

termogenikus_zsiregeto_1.jpg

Termogenikus zsírégetők

Felpörgetett energiaszintet, sebtében leolvadó kilókat, és a sivatagnál is szárazabb izomtömeget ígérnek. Vajon ez ismét csak egy üres, reményeket sugalló reklámszöveg, vagy okosan használva valósan segíthetik a céljainkat?

edzs_kis_sllyal_04_1.jpg

A válasz az örök kérdésre: Hogyan lehet kockás hasizmom?

Reméljük ezúttal sikeresen kivesézzük a témát: íme az egyetlen, igaz út, ami a kockás hashoz elvezet! 7 lépés teljesítésével akár Te is eljuthatsz a vágyott formáig!

csalo_napok02.jpg

Csaló napok diétában - így fordítsd az előnyödre!

Aki már diétázott tartósan az tudja, hogy a szervezet elkezdi szépen lassítani a metabolizmust, ezzel "felkészülve a túlélésre". Hogyan csapjuk be mégis a testünket?

ehezes_es_a_zsirbontas_karos_oldala_03.jpg

Az éhezés és a zsírbontás káros oldala

Ha a célod akár a fogyás, akár az izomépítés, akkor nagyon hasznos megismerni ezeket a folyamatokat, hogy elérhesd a céljaidat. Jöjjön tehát az anyagcserénkről egy cikk, amely segít megérteni a diétánk HOGYAN-ját és MIÉRT-jét!

ketogen_dieta_02.jpg

A ketogén diéta

Magas fehérje és zsírbevitel, mellette pedig szinte nulla szénhidrát. Nézzük meg, hogy ez élettanilag miképp hat a szervezetre, illetve azt, hogy egy ilyen diéta mellett mennyire lehet hatékonyan edzeni?

tmeneti_bjt_01.jpg

A legújabb diéta anomáliák nyomában: Átmeneti böjtölés

Egy könnyen tartható, népszerű, sok előnnyel kecsegtető étkezési stratégia a zsírmentes izomtömegért! Nemcsak testzsírcsökkentésre, hanem egy lassabb, de zsírmentesebb tömegnövelésre is alkalmas!

paleolit_dita_09.jpg

Paleolit diéta

Valóban hatékony-e a módszer vagy csak egy újabb trend, amivel mossák az agyunkat a reggeli műsorokban? Kicsit járjunk utána a dolognak!

kitrs_040_2.jpg

Strandszezon kiegészítők: mitől lehetsz még jobb formában!?

Kiegészítők a klasszikus zsírégetőkön túl... amelyek segítenek, hogy hatékonyabban csökkentsd a zsírt és hozd a top formád!

destszerek_03.jpg

A cukornál is károsabbak lehetnek az édesítőkszerek?!

Az édes életnek megvannak a hátrányai, akkor is, ha csak édesítőszereket használsz. Olvasd el, miért!

has01_1.jpg

Zsírégetőt, de melyiket?

Reméljük ezzel az írással rendbe rakjuk egy kicsit a zsírégető kérdéseket, és alkalomadtán Te is ki tudod választani a hozzád leginkább passzoló terméket.

srleszt_03.jpg

Három különleges tápanyag, ami segítheti a diétád!

Most pár olyan ételtípus szeretném Nektek bemutatni, melyek abszolút nem elterjedtek, mégis olyan jó fejek, hogy könnyedebbé teszik az alacsony kalóriával, moderált tápanyagbevitellel megkínzott kis életünket...

kalria_04.jpg

Kalória vagy makrotápanyagok - mi az, ami számít...

Mi az, amit számoljunk? Kalóriatáblázattal rohangáljunk a zsebünkbe vagy a fehérje-szénhidrát-zsír hármassal bonyolítsuk életünket?

dita_021.jpg

Miért nem sikerült még mindig lefogynom?

Íme pár tipp, amivel felgyorsíthatod a fogyást, illetve talán megleled annak az okát, hogy eddig miért nem volt oly sikeres a diétád.

ditsnak_hitt_telek_033.jpg

Azt hiszed "diétás"?! Tévedsz!

"Light, cukormentes, zsírszegény..." Olyan találó marketing fogalmakról rántjuk le a leplet, melyekkel nap mint nap szembetalálhatja magát a gyanútlan diétázó… megveszi, megeszi, és persze a kilók nem mozdulnak. Íme az oka!