A tejsavón túl... Tudj meg mindent a kevert proteinekről

Napjainkban vitathatatlanul a legelterjedtebb étrend kiegészítő a sportolók körében a fehérje. Ha szóba kerül, egyből mindenki a méltán népszerű, olykor mágikus, irreális elvárásokkal felruházott tejsavó fehérje áll a protein porok képzeletbeli trónján – talán sokszor oktalanul letaszítva a többi társát. A sima tejsavó mellett más "tiszta" (nem kevert) fehérjék is előfordulnak: például kazein, marhafehérje, szójafehérje, tojásfehérje. Van azonban még egy csoport, melyet előszeretettel dobnak a piacra: a kevert-multi fehérjéket.

Vajon mit takarhat az elnevezés: multi fehérje keverék?

Így hívjuk azokat a protein keverékeket, ahol az alkotók megpróbálják a különböző típusok legjobb tulajdonságait egy speciális mixben egyesíteni: a multi fehérje keverékben. Azt már jól tudjuk, hogy az éremnek mindig két oldala van: a különböző fehérjéknek megvan a jó és rossz tulajdonsága is, illetve nem egyforma aminosav profillal rendelkeznek.

A tejsavó fehérje gyors felszívódású, ezért az izomépítésben jeleskedik - hátránya éppen a gyorsaságában rejlik, hiszen rövid ideig biztosítja számodra az aminosav utánpótlást. A kazein szintén pótolhatatlan anti-katabolikus tulajdonságokkal rendelkezik, gyors felszívódásra nem alkalmas, viszont lassú aminosavak kínálatát több órán keresztül ellátja, az izomszövet lebomlását küszöböli ki. A tojásfehérje bár ízre nem olyan kellemes, viszont kiváló biológiai értékkel rendelkezik, BCAA és arginin magas koncentrációja jellemzi. Továbbá növényi fehérjeforrások – főképp a szója szokott előfordulni a keverékekben. Ez viszonylag olcsó fehérjeforrás, ugyanakkor az íze és az amino profilja nem vetekszik az állati eredetű fehérjékkel.

A multi fehérjéknek én személy szerint két típusát különböztetném meg. Az első legyen mondjuk a "designer" fehérjék, még a másik az olcsóbb kategóriás "kevert" fehérje.

A designer fehérjék jobb minőségű proteinforrásokból (tejsavó, kazein, tojásfehérje), illetve emésztést, felszívódást segítő plusz anyagokból, hozzáadott vitaminokból, aminosavakból is állnak – áruk viszont jóval drágább. Természetesen a tiszta tejsavó még mindig a legjobb választás edzés utánra, ugyanakkor ezek a proteinek jelentős mennyiségben tartalmaz tejsavót, így – főképp kezdőknél – edzés után is bevethetőek. Ez amúgy főképp akkor jó választás, ha edzés utáni órákban nem jutsz rögtön szilárd kajához, hiszen a lassú felszívódású proteinek órák múlva is ellátnak fehérjével.

14 280 Ft -19% 11 580 Ft
musclepharm_combat_powder_1814g.jpg
39 980 Ft -25% 29 980 Ft
bsn_syntha_6_4540.png
11 980 Ft -6% 11 280 Ft
biotech_protein_express_20001.jpg
11 080 Ft -20% 8 880 Ft
activlab_muscle_up_protein_2000_1.jpg

Arra figyelj, hogy mivel tartalmazhatnak kazeint, illetve más állati eredetű fehérjét, így akik érzékenyek a laktózra vagy a tej valamely összetevőjére, ott jobban kijöhetnek a tünetek, mint mondjuk egy sima tejsavónál.

Az olcsóbb, kevert fehérjék állati, de főképp növényi forrásokat is tartalmaznak – például szója, ami a fehérje ízében is markáns lehet. A gyártók általában nem szokták feltüntetni a használt fehérjeforrás arányát, így csak az ízéből és az árából következtethetünk rá. (Az olcsóbb, nem oly gourmet ízű proteinek sanszosan nagy arányban tartalmaznak szóját. Szintén a szója túltengésre utalhat a nagyon édes íz, amivel próbálják elnyomni az ízét.)

Előnyük természetesen anyagilag kedvezőbbek, így pénztárcakímélő megoldást jelentenek a kezdőknek. Lassú felszívódásuk miatt inkább étkezéshelyettesítésre, például vacsorára kiválóak, de bármikor használhatóak a nap folyamán.

14 980 Ft -7% 13 980 Ft
biotech_usa_protein_power_4000_g_new.jpg
17 880 Ft -22% 13 980 Ft
powertrack_power_protein_4000.jpg

Szilvi / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények