A táplálékkiegészítők ismeretlenebb oldala

A kiegészítőd többet tud, mint hinnéd!

A táplálék kiegészítőkben sokkal több van, mint hinnéd! Azt hiszed, hogy ezek csak a testépítők, esetleg más sportolók és a diétázók kiváltságai? Hogy ezek csak valami veszélyes, hormonokkal teletömködött, esetleg felesleges gyúrós porok? Hát tévedsz!

Soron következő cikkben szeretném bemutatni a kiegészítők eddig talán ismeretlen oldalát és felhasználási aspektusát – mellyel mindenki beláthatja, hogy nemhogy nem károsak, hanem akár az "átlagember" is használhatja!

Arginin és a többi (stimuláns mentes) NO-fokozó

A nitrogén-oxid az edzőtermen kívüli életben akkor került igazán a figyelem középpontjába, amikor három farmakológust Nobel díjjal jutalmazták 1998-ban azon felfedezésükért, miszerint a nitrogén-monoxid, a szervezet ingerületközvetítő molekulája.

Az NO ugye egy értágító, mely a vérkeringés serkentésével jótékony hatással van a magas vérnyomásra, és fontos bizonyos szív-, és érrendszeri betegségek megelőzésében: például a magas vérnyomás, érelmeszesedés, vagy szívkoszorúér szűkület esetén is fontos szerepet kaphat. A vérkeringés serkentésével a vérlemezkék egymáshoz, illetve az ér falához való tapadásának is gátolják.

A vérkeringést serkentve a több táptápanyag, vitamin, ásványi anyag mellett összességében javul a szövetek vérellátottsága, így sebek gyógyulásához is hasznos kiegészítő.

Ezen kívül a véráramlás javulása minden szervnél érezhető - így amolyan természetes viagraként is alkalmazható - növeli a spermaszámot, és hasznos lehet az erekciós zavarokkal küzdőknek.

Fontos kiegészítés, hogy az alkalmazási területei más-más dózist igényelnek. Például arginin használata esetén:
- A magas vérnyomás, illetve a szív egészsége érdekében: 3 X 2 gramm naponta.
- Szexuális teljesítmény növelése érdekében: 6-10 gramm (együttlét előtt 45 perccel), a spermaszám növelése érdekében: 4 gramm naponta.
- A hatékonyabb sebgyógyulás érdekében: 15 gramm

5 080 Ft -16% 4 280 Ft
twinlab_l_arginine_100.jpg

Glutamin

A glutamin nemcsak az izomszövet, de a gyomrod kedvence is, aki a nyálkahártyáján található sejtjeit imádja a glutaminnal kényeztetni – mely pedig nagyon hasznos az emésztőrendszerünk megfelelő működéséhez.

Például fekély esetén a glutamin használata (fekélyellenes gyógyszerekkel kombinálva is kockázatmentesen szedhetők) az emésztőrendszer nyálkahár­tyasejtjeinek táplálásával gyorsítja a gyógyulás folyamatát.

A glutamin tehát hatékony kiegészítő azoknál a betegségeknél is, melyek a beleket támadják meg, illetve a betegségre szedett gyulladáscsökkentők bélkárosító mellékhatását is segít helyreállítani.

13 180 Ft -15% 11 180 Ft
dymatize_glutamine_1000.jpg
19 880 Ft -25% 14 980 Ft
mhp_glutamine_sr_1000.jpg

Fehérje por és az aminosavak

A fehérje porok nem csak azért hasznosak, hogy építsük, illetve megvédjük izomzatunkat a leépüléstől. A fehérje kiegészítők nagyon hatékonyan alkalmazható a sebek gyógyulásához is a bőr és a csontok esetében egyaránt, mivel elősegíti a fehérjeszintézist és a műtét utáni inaktív állapotból, illetve az öregedéssel járó izomvesztést is megakadályozza. A fehérje porok finom, könnyen emészthető táplálék, így étvágytalan betegeknek is hasznos kiegészítő.

Nézd csak meg a gyógyszertárban kapható tápszerek összetevőit… igen, főképp tejsavófehérje és amino, némi szénhidráttal. Igen, nagyjából ugyanezt kínálják az öreg néniknek, kemoterápia vagy egyéb műtéti beavatkozás után lábadozó, étvágytalan, gyenge betegeknek – persze mindezt eladva minimum tripla áron.

39 980 Ft -25% 29 980 Ft
bsn_syntha_6_4540.png
6 980 Ft -14% 5 980 Ft
musclepharm_amino1_200_1.jpg

Kreatin

A kutatás eredményei szerint tehát a kreatin alkalmas lehet terápiás célokra az időskorúak esetében az izomtömeg vesztés ellen. Ezen túl a kreatin anti-depresszáns szerepét is emlegetik. Kísérletileg igazolták, hogy a kreatin kiegészítőt is kapott csoport esetében jobban felszívódtak az antidepresszáns gyógyszerek - tehát kisebb dózisú gyógyszer is elég volt ugyanahhoz a hatás eléréshez.

Érdekesség, hogy a kreatin a cukorbetegeknél is hasznos lehet! Bár önmagában nem fogja csökkenteni a vércukorszintet, azonban sok tanulmány kimutatta, hogy aki plusz kreatint visz be az edzései során, az optimálisabban használja fel a cukrot a szervezetéből.

L-carnitine

Mi? Hogy nem csak egy szimpla zsírégető? Nem ám! Tanulmányok igazolják, hogy az L-karnitin kiegészítés növeli a szívizom energiaellátását és így javítja az összehúzódások erősségét. Ezen kívül az L-karnitin megakadályozhatja a zsírfelhalmozódást a májban, a szívben és az érfalon, valamint csökkenti az érelmeszesedés kockázatának lehetőségét. Bizonyos kutatások szerint napi 2 gramm L-karnitin jelentős mértékben csökkentheti az LDL (azaz "rossz") koleszterin szintjét, miközben javíthatja a HDL (azaz "jó") koleszterinszintet.

Szilvi / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

zsiros_mitoszok_05_1.jpg

Csajok és a tejsavó proteinek. - Nem csak nőknek!

Milyen proteint igyunk edzés után? Bár a legtöbb pultos lány csak a proteinek ízének kiválasztásával szokott sarokba szorítani minket, de azért legyünk tisztában milyen típusú tejsavó proteinek is vannak.

kell_e_protein_05_1.jpg

Glutamint a turmixba!

A glutamin mindenkinek nagy kedvenc, és nemcsak az izomszövet ácsingózik utána! Ismerd meg a glutamin több oldalát, és azokat, akik szeretnék a kedvenc aminonkat elhappolni az izomszövet elől!

fehrje_stihez_01_2.jpg

A nagy kihívás: Hogyan válasszak proteint?

Kezdőként elég hamar meghozzuk a döntést: bizony nekünk is kell egy vödör protein! De a sok-sok lehetőség közül vajon melyik lesz számodra az ideális? Most segítünk dönteni!

vitamin_012_3.jpg

C-vitamin - nem csak megfázásra!

Hitted volna, hogy a C-vitamin javítja az erőszintedet és támogatja a zsírégetést? Meglepő tény, nem? Még több infő az ismert vitaminunk ismeretlen oldaláról!

tapkieg_idoseknek_020.jpg

Tesztoszteron fokozót a nagypapának!

Sok esetben az idősebb korosztály is nyugodtan szétnézhetne az étrend kiegészítők között, hiszen a marékszám beszedett gyógyszerek helyett a táplálékkiegészítők egy egészségesebb, mellékhatásoktól jóval mentesebb utat jelentenének.

porban_az_igazsag_02.jpg

Porban az igazság: A protein és ami mögötte (azaz benne) van

"Ne porozzáá, azok mind tele vannak koxokkal!!!" Az ilyen gondolatok kiküszöbölése érdekében megpróbálom eloszlatni a félreértéseket a mitikus vagy épp rettegett porokról!

no_fokoz_03.jpg

NO-fokozóval az érrendszer egészségéért!

Az NO-fokozók népszerű edzés előtti kis motyók, mellyel jobban durran a mell, a láb… eresebb a bicepsz, motiváltabb az edzés… Viszont ezen kívül van ám az NO-nak egy másik, szintén fontos és nem figyelmen kívül hagyható oldala!

kreatin_022.jpg

Kreatin - ahogyan sohasem gondoltál rá!

Nézzük meg, hogyan hat a kreatin a központi idegrendszeri betegségekre, miképpen segít a cukorbetegeknek és hogyan lehet vele depressziót kezelni!

hgh_04.jpg

Növekedési hormon fokozók

Nézzük mik is azok a rejtélyes, sokszor csodaszernek címkézett növekedési hormonfokozók – mit tudnak, és mi az, amit nem!

kazein_08.jpg

Kazein – a diétázók csodafegyvere!

A kazein a kiegészítők palettáján kissé háttérbe szorult a gyors felszívódású tejsavó testvérével szemben, pedig roppant értékes fehérjeforrás – sőt, diéta alatt több előnyét is kiélvezhetjük!

fehrje_07.jpg

Fehérje – nem a gyúrósok kulacsába való?!

Ez írás nem(csak) aktívan sportolóknak szól, hanem átlagemberek olyan célcsoportjainak is, akik szintén nem tudják, mire jó a fehérje bevitel!

rvek_a_fehrjk_mellett_03.jpg

Kikezdhetetlen érvek a fehérje mellett

Nézzük meg, hogy milyen hatása van a fehérjének és miért kellene valóban elkezdeni iszogatni azt a fehérje turmixot!

emszts_javts_02.jpg

Gyomorbántalmak kezelése gyógyszer nélkül

Mostani írásunkban összeszedtük azokat a kiegészítőket, amelyekkel gyógyszerek nélkül is támogathatod a gyomor és tápcsatorna egészségét.