A szójafehérje

Szedhetek-e szójafehérjét?

A proteinporok piacán az állati eredetű készítmények mellett (tej, tejsavó, tojás, marhahús) érdekes alternatívát kínál egy növényi alapú termék. Az 1960-as évek eleje óta képesek előállítani, és sokáig egyetlen növényi eredetű fehérje kiegészítő volt. Közszájon forog azonban olyan "városi legenda" róla, hogy miért nem ajánlott és mik a hátulütői. Ezeket eloszlatva egy tárgyilagos írásban szerettem volna összegyűjteni azokat az információkat, amelyeket érdemes tudni!

Mint azt említettem, sokáig a szójafehérje volt ez egyetlen nem állati eredetű protein. Érdekességként mára kaphatók egyéb típusú növényi fehérjék is, de ezek ára annyira magas, hogy leginkább csak az USA-ban van rá kereslet, ilyen például a rizsprotein. Emiatt a teljesen vegan sportolóknak a szója adta a fehérje bevitel gerincét az elmúlt évtizedekben. Mára a nagyüzemi élelmiszeripar korában azonban már szinte minden ételbe kerül nyomokban némi szója, ezért sem árt ha megismerjük kicsit jobban.

A szójabab biológiai értéke (a biológiai értéket a benne található aminosavak határozzák meg) igen magas, a tojással, tejjel, hússal szemben sem elhanyagolható. Emiatt is cáfolnék meg egy olyan közhiedelmet, hogy a szója fehérjét szedni egyszerűen nem éri meg. Magas BCAA tartalmának köszönhetően az összes korábbi BCAA-val foglalkozó cikkben leírt előnyt élvezhetjük általa! Az ember számára tartalmazza az esszenciális aminosavakat, kettő kivételével mindegyik megvan benne ami a húsokban. Emiatt is annyira kedvelt a vegetáriánusok között, mivel így tudják pótolni az egyébként főképp állati eredetű ételekben megtalálható aminosavakat.

A szója fogyasztása befolyásolja az anyagcserét, méghozzá serkentőleg hat rá, vagyis segíthet a fogyásban! Gyakorlati tapasztalatok és kutatások egyaránt azt bizonyítják, hogy a szójafogyasztás segítette a testzsír csökkentését! Mérhetően csökkenti a zsigeri zsírok lerakódását is, tehát a szója fogyasztása alapvetően hatékony a szív és érrendszeri betegségek megelőzésében.

A leggyakrabban hangoztatott érv a szója ellen az, hogy férfiak ne fogyasszák. Ezt különböző ösztrogén receptorokat befolyásoló hormonális mellékhatásokkal szokták magyarázni. Ezt a jelenséget az Izoflavonoknak nevezett vegyületek okozzák, melyek képesek az ösztrogén receptorokhoz kapcsolódni. Tény viszont hogy ezeknek a vegyületeknek a hormonális hatása jóval gyengébb, mint a valódi ösztrogéneké. Még az olyan ázsiai országokban is, ahol a szója fogyasztás sokszorosa az Európában megszokottnak, ott sem számoltak be "férfiak elnőiesedéséről" (kivéve talán Bangkokban, de az egyáltalán nem a szójának köszönhető :D), tehát ez egy tévhit. Ellenben az izoflavonoknak van egy erős antioxidáns hatása és kísérletekkel igazolni látszik, hogy a daganatos betegségek megelőzésébn is szerepe van. Nőknek kifejezetten ajánlott a szója fogyasztása pontosan amiatt, hogy kötődni tudnak az ösztrogén receptorokhoz a benne található izoflavon vegyületek. Ezzel csökkentve a ciklus környékén a hangulat ingadozást és egyéb zavaró, felborult hormon háztartással járó szövődményeket.

1867,2513,6351

További előnye a szójának, hogy magas a B vitamin tartalma, emellett nyomelemeket, név szerint kálciumot és cinket tartalmaz. Mivel tudjuk, hogy a cink szerepet játszik az egészséges szexuális életben, emiatt egy újabb érv amellett, hogy miért nem kell férfiaknak kerülni teljesen a szója fehérjét!

Végkövetkeztetésként nem azt mondom, hogy ezentúl csak és kizárólag szója fehérjét fogyassz holnaptól, viszont remélem, hogy ezzel a kis irománnyal sikerül szerteoszlatni azt a rossz visszhangot, amit a szójafehérje kifejezés hagy maga után, amleyek szájhagyomány útján terjednek, és sokszor semmi valós alapja nincsen!

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények
Na, és mit lehetne vele kiváltani. A gyors vagy lassú felszívódású fehérjét? Ha kazein helyet mehet, én inkább ezt tolnám...:))
Széll Ernő | 2012-04-09 06:34:09

Kapcsolódó cikkek

vegetarianus_etrend_10.jpg

Nemcsak a húsevőké a világ...

Megpróbálunk most azon embertársainkon segíteni, akik valamilyen oknál fogva felhagytak bizonyos állati eredetű ételek fogyasztásával... Ja, és persze nem utolsó soron izmot építeni, vagy épp fogyni is szeretnének.

fehrje_stihez_01_2.jpg

A nagy kihívás: Hogyan válasszak proteint?

Kezdőként elég hamar meghozzuk a döntést: bizony nekünk is kell egy vödör protein! De a sok-sok lehetőség közül vajon melyik lesz számodra az ideális? Most segítünk dönteni!

ha_nincs_keznel_a_shaker_02.jpg

Ha nincs kéznél a shaker...

baratunk_a_tehenturo_10.jpg

Minden gyúrós jó barátja: a tehéntúró

tapkiegek_utazashoz_01.jpg

Hogyan oldhatjuk meg praktikusan és fehérjedúsan a nyaralás alatti kosztot?

Tehát abban a reményben készült a cikk, hogy vannak köztettek is olyan elvetemültek, akik a nyaralás, esetleg rövid kirándulás alatt sem hajlandóak akármit magukba tömni, és szeretnék minőségi tápanyagokkal átvészelni az utazásokat.

laktozintolerancia_03.jpg

Laktóz intolerancia és a protein porok

Vajon a laktóz érzékenyek kis táborát képviselve, milyen fehérjét tudnátok célszerűen vásárolni? Nos, úgy döntöttünk, hogy ideje egy rövid írást megejteni a témában, hogy végre mindenki képbe kerüljön, aki laktóz intoleranciában szenved.

vega_sportolo_02.jpg

Honnan a csudából szerezzen egy vega sportoló fehérjét?

Ha a vegák azon táborát erősíted, akik minden állati eredetű ételt elhagytak, akkor bizony joggal merülhet fel a kérdés: vajon van-e remény a számodra az izomépítés és a teljesítményfokozás hatékony mezejére lépni? És ha igen, mégis hogy?

rizs_helyett_04.jpg

Edd ezt rizs helyett! Top 5 FitBuilder kedvenc!

Most ellenszegülünk a csirke-rizs mantrával, és megmutatjuk, hogy opcionálisan milyen (kevésbé) ismert szénhidrátforrások állnak rendelkezésünkre!

csirke_helyett_03.jpg

Alternatívák csirkemell helyett!

Mutatunk két olyan proteinben gazdag köret-tartozékot, amit ehetsz változatosságképp, netalántán húsundor esetén... vagy csak akkor, ha épp sehol sem akciós a csibemell. :)

fehrje_stihez_01.jpg

A tökéletes proteines süti nyomában: melyik proteintől lesz a legjobb a recept?

Aki proteines sütiket, palacsintákat gyárt(ana) a konyhában, annak kötelező cikk!

protein_recept_01.jpg

Kezdők a konyhában: 5 pofonegyszerű protein recept!

Kezdő gyúrósok, csekély gasztro-múlttal rendelkező sportolók... kérlek fáradjatok a konyhába, és ismerkedjetek meg néhány pofonegyszerű proteines recepttel!