Témák nekem: Ketogén diéta

A szénhidrátmentes diéták hátrányai

A diétás divateszmék gyakran változnak, így hajdanán a zsírtól rettegtünk – most azonban azt szinte keblünkre ölelve a szénhidrátokat utasítjuk ki élből az étrendünkből. Az alacsony szénhidrát tartalmú étkezési őrület – azaz a Low Carb – első hulláma a 70-es években indult az Atkins-diétával. Ma már több-kevesebb módosítással, de még mindig hatalmas népszerűségek örvendenek ezek a diéták – hiszen rengeteg embernek segített a testsúlycsökkentésben. Azonban számos probléma is felmerül a low carb mellett – amely nemcsak a kilók leadását nehezíti, de a mindennapi életükre, egészségünkre is hatással lehet.

Nézzük meg, melyek az alacsony szénhidrátos diéták legnagyobb hátrányai és csapdái!


Nem különbözteti meg a szénhidrátokat

A szénhidrátszegény diéták egyszerűsített sablonjainál a szénhidrátoknak inkább a mennyisége van korlátozva és a minősége nincs megszűrve.

Tanuljuk meg a különbséget egyszerű (gyors felszívódású, általában magas GI-jű) szénhidrát és összetett (lassú felszívódású, általában rostban gazdag és alacsonyabb GI-jű) szénhidrát között. Még a gyors felszívódású szénhidrátok - amilyen mondjuk a kész ételekben, a pékárúkban és hasonszőrű társaiban vannak - hirtelen nagy vércukor szint emelkedést okoznak, ami rontja nagyon nagy mértékben a zsírbontási folyamatokat – addig az összetett szénhidrátok segítik a diétát az inzulin szint stabilan tartásával, illetve a teltségérzet biztosításával.

A kalóriák nem számítanak!

A low carb diéták tápanyagmennyiségei vagy nem adottak, vagy nem személyre szabottak. Általában sehol sincs konkrét étrend vagy valamilyen étrend-tervezési stratégia az orruk alá dugva… így az adott alapanyagokból (jelen esetben a zsírból és a fehérjéből) mindent mértéktelenül eszünk-ehetünk. Pedig minden testsúlycsökkentés alapképlete az, hogy fogyni akkor fogsz, ha negatív a kalóriamérleged.

Ne feledd, attól mert valami egészséges, szénhidrátszegény, az nem fogja garantálni a fogyást, ha nyakló nélküli mennyiséget viszel be a gyomrodba!

Előtérben a zsírok

Ez ugyan nem hátrány, de ezek rendszeres és nagy mennyiségű fogyasztása visszájára fordíthatja a diétát, főképp ha mellette nem vagy alacsony szénhidráton. A zsír ugye több kalóriát tartalmaz mint a szénhidrát, ergó, ha nem követed a bevitt mennyiséget, akkor bizony könnyen túllőheted a napi limited.

Rostban szegényen táplálkozol

A legtöbb összetett szénhidrát rostban gazdag – így ezek mellőzésével a létfontosságú rostokat is elimináljuk az étrendünkből. Egy átlagember amúgy is kevés rostot fogyaszt, ám így még tetéződhet a helyzet. Megfelelő mennyiségű rost (ajánlott napi kb. 30 gramm) hiányában bélrendszeri panaszok léphetnek fel, székrekedés, krónikus fáradtság, visszamérgeződés, salakanyagok felhalmozódása következtében akár daganatos bélrendszeri betegségek kialakulása…stb.

A rostok ráadásul nagyon jó fejek a diétánál (is): elnyújtják a szénhidrát felszívódást, ezáltal mérsékelik az inzulin emelkedést. Teltségérzetet okoz, így segítve elő a diétát. Mivel a rostok vizet vesznek fel, ezáltal nő a térfogatuk és teltségérzetet keltenek – illetve mivel folyamatosan tartja a vércukorszintet, emiatt nagyon jól kordában tartja az éhség érzetet.

Csökkenő erőszint, energiahiány, romló sportteljesítmény

A szénhidrátok sportteljesítményre gyakorolt hatása vitathatatlan: nélkülük egész egyszerűen nem tudnánk magas intenzitású munkára sarkallni a testünk.

A punnyadt edzések pedig elindítják a nem kívánt láncreakciót: kisebb intenzitás, kevesebb elégetett kalória, csökkenő erőszint, romló teljesítmény… ez pedig hamar motiválatlansághoz, az izomzat csökkenéséhez és így az anyagcsere lassulásához, és löttyedt formához vezethet.

Bár a test képes más forrásokból annyi glükózt előállítani, ami az agynak és pár más szövetnek szükséges nap mint nap, ugyanakkor ez a mechanizmus édes kevés ahhoz, hogy elegendő glükózt termeljen a nagy intenzitású edzések optimális elvégzéséhez – mint amilyen a HIIT, spritek, súlyzózás, köredzések és egyéb intenzív mozgásformák.

Hormonális problémák

Nőknél a fogamzás előtt kifejezetten hátrányos lehet a szénhidrátok drasztikus csökkentése, mert a teherbe eséshez szükséges megfelelő hormonműködést akadályozza.

A szénhidrát ezen túl a szerotonin hormonra gyakorolt befolyásával a hangulatot, az alvás miőségét és az étvágyat is befolyásolja. A drasztikus szénhidráthiány hatására lecsökkenhet a szerotonin szintünk, mely hangulati változásokban, depresszióban, rossz minőségű alvásban nyilvánulhat meg.

Egy okos megoldás!

A szénhidrát eredendően nem esszenciális tápanyagunk, ugyanakkor a teljes és hosszútávú megvonásával szintén nem vezet jóra – amint a fenti példákkal bemutattam. A szénhidrát mennyiség kiinduló állapotát elég nehéz belőni, hiszen erősen függ alkati sajátosságoktól, lustasági faktoroktól, illetve a folytatott sporttevékenységedtől – a lényeg, hogy induljunk ki egy alapállapotból, és ezt csökkentsük hetente, ha megállt fogyás. Szintén minimalizálhatjuk a hátrányokat, ha valamiféle időszakos "visszatöltési" technikával, ciklizálással élünk.

Szilvi / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények