A só fogyasztása és a vizesedés

A só bevitel hatása az egészségre és a sportteljesítményre - 3. rész

Végre elérkeztünk a végső kérdéshez a sóval kapcsolatban: ez pedig nem más mint a vízvisszatartás és a só fogyasztás összefüggései. Sokak számára roppant hasznos a témakör, hiszen a só bevitel radikális lecsökkentésével szoktak például a versenyzők (átmenetileg) megszabadulni a szövetek közt elraktározódott víztől. A "só-trilógia" záró részében tehát megnézzük, hogyan lehet egyáltalán észrevenni a túlzott vízvisszatartást, és valóban csak a só lehet-e az egyetlen oka a vizesedésnek.

Melyek is a vízvisszatartás tünetei?

A legszembetűnőbb, amikor néhány nap alatt a mérleg több kilónyi eltérést mutat. A zsír ennyire gyorsan nem raktározódik, tehát ebben az esetben a legvalószínűbb, hogy a testtömeg többlet oka a vízben keresendő. Szintén víz visszatartásra utal, amikor a zoknidat leveszed és azt látod, hogy az mély nyomot hagy a bőrödben. Ehhez hasonló tünet amúgy az is, amikor a gyűrű levétel egyszerre csak nagyon nehéz lesz a feldagadt ujjaid miatt. Ezek a legegyszerűbben észrevehető tünetei annak, hogy bevizesedtél. A hölgyek a menstruációs ciklus hormonális változásainak köszönhetően gyakrabban átélik ezt, mint a férfiak – szóval bővebb tünetlista érdekében fordulj a barátnődhöz vagy a feleségedhez.

Mi okozhatja a vízvisszatartást?

Első körben talán meglepő dolog, de maga a víz hiánya is okozhat vízvisszatartást. Amikor túl kevés a bevitt folyadék, olyankor a szervezet amint folyadékhoz jut, azt azonnal "berántja" és raktározza a szövet között, így próbál felkészülni a későbbi hasonlóan száraz (azaz kevés vízbevitellel járó) időszakra.

Másik oka a vízvisszatartásnak bizonyos gyógyszerek. A sportolók gyakran találkozhatunk azzal a NSAID készítményekkel (így nevezik rövidítve a non-szteroid gyulladáscsökkentőket), amelyek bár sokkal kevesebb mellékhatással járnak, mint a szteroid gyulladáscsökkentők, viszont jellemzően bevizesedünk tőlük.

A B vitaminhiányos táplálkozás is okozhat hasonlóakat: különösen a B5 vitamin hiánytüneténél gyakori, hogy felpuffadunk, mint egy vízzel teli lufi. Természetesen más esetleges betegségek tünetei is járhatnak az említett tünetekkel - főleg a kiválasztó szervrendszert érintő betegségek kísérő tünete, de előfordul szívbetegségek esetében is.

A végére hagytuk a nátrium bevitelt és a hormonháztartás változásait, mivel ezt a kettőt szokták leggyakrabban okolni - a fentiek mellett - a fokozott vízvisszatartásért. A sóháztartásért felelős hormonunkat aldoszteronnak hívjuk, és a mellékvesekéreg termeli. Az aldoszteron a mineralokortikoidok közé tartozó szterán vázas (azaz szteroid hormon) vegyület. Mint ahogyan a többi szteroid hormon esetében is, ennél is a prekurzor vegyület a koleszterin. Ennek a hormonnak a feladata a nátrium transzportok kordában tartása.

A fizikai edzést rendszeren végző ember szervezetében fokozott az aldoszteron termelés - ennek az élettani értelme, hogy a szervezet védekezzen az izommunka során az izzadással keletkező só vesztés ellen. A normálistól eltérő aldoszteron koncentráció oka nemcsak a fizikai stressz, hanem pszichológiai is lehet. Tegye fel a kezét, aki tapasztalta már, hogy egy-egy stresszesebb munkanap után úgy érezte, hogy a nap végére teljesen bevizesedett?!

A sportolók éppen emiatt vannak bajban, mert a szervezetük pont arra adaptálódott, hogy az értékes sót benn tartsa! Vagyis: aki rendszeresen sportol, annak a szervezete igyekszik több sót tárolni, mint az edzetlen embereknek. Ezt úgy próbálják meg orvosolni, hogy csökkentik a só bevitelt, ami csak átmeneti/tüneti kezelés, mert amint visszatérnek a normális só fogyasztásra - ami ugye a teljesítmény fenntartásához kell -, akkor halmozottan be fognak vizesedni. Emiatt számos szakértő azt javasolja, felejtsük el a só-mentes időszakokat, mert utána sokkal látványosabb lesz a vízmegkötés.

Természetesen, amikor az a cél, hogy minél szárazabb, víz és zsírmentes legyen a test (pl. testépítő vagy fitnesz verseny) akkor a teljesítmény nem lényeges. Olyankor bevett szokás a só-mentes diéta, hogy minél kevesebb legyen a víz a testünkben. Esetleg meg is támogatják a vízvesztést is ilyen-olyan kemikáliákkal: érdekes tény, hogy számos vízhajtó van, ami arra épít, hogy az aldoszteronnal ellenható hormonkészítményt adagol éppen a fenti összefüggés miatt.

Konklúzió: amennyiben nem muszáj, ne erőltessük a só-mentes diétát, mert felborítja az elektrolit háztartást és ezáltal verseny teljesítményt hozni nem igazán lehetséges. De ha mégis így teszünk, (mondjuk esztétikai megfontolásból), akkor számoljunk vele, hogy utána sokszorosa lesz a vízmegkötés, amint visszatérünk a sózásra!

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

sauna.jpg

Edzés után vajon jó szokásunk a szaunázás?

A szauna jótékony hatásait már mindenki ismerheti, mivel több gyógyító erőt tulajdonítottak neki, mint bármely személynek a Bibliában. De miért is NEM tesszük jól, ha edzés után az első utunk rögtön a szaunába vezet?

kreatin_020.jpg

Létezik olyan kreatin, ami nem vizesít?

A következőben a kreatin mellékhatásairól, például a kreatin vizesítő hatásáról szeretnénk eloszlatni a felmerülő lila ködöt és kétségeket.

erdekessegek_a_so_fogyasztasrol_05.jpg

A só bevitel hatása az egészségre és a sportteljesítményre

A só fogyasztása mindig az egyik legvitásabb kérdés, amikor a táplálkozásról van szó, hiszen sokszor olvasni egymásnak ellentmondó állításokat. Nézzük meg az igazságot, vajon barát vagy ellenség a só?

sotime_miert_nelkulozhetetlen_a_natrium_05.jpg

"Só-time": miért nélkülözhetetlen a só bevitele?

A nátrium egyáltalán nem valami rossz és kerülendő része a táplálkozásunknak. Nem esett szó ellenben az egyéb só bevitellel kapcsolatos konkrét tényekről, így most korrigáljuk ezt a hiányosságunkat! Induljon a "só time"!

lenmag_02.jpg

A lenmagolaj emeli az ösztrogén szintet - mese vagy igazság?

Köszönhetően számos fórumnak (meg remélhetőleg nekünk is) talán sikerült mindenkinek megértenie az esszenciális zsírsavak jelentőségét - gondolunk itt elsősorban az Omega 3 és 6-ra. A mostani írásunkban azt szeretnénk bebizonyítani, hogy tengeri halaknál jóval olcsóbb lenmag fogyasztása sem rosszabb!

bpa__02.jpg

Hormonszintünket megbolygató adalékok?!

Van egy vegyület, amely széles körben használt - viszont korántsem veszélytelen, mivel képes arra, hogy hormonális zavarokat okozzon! Ismerd meg, majd fogadd meg tanácsainkat, melyekkel száműzheted ezt az anyagot az életedből!

bio_04.jpg

Mindennapi mérgeink

Vajon tényleg érdemes-e a drágább bio zöldségre és ásványvízre költeni az egészségért?

barna_kenyr_05.jpg

Ne hagyd magad átverni: a nagy barna kenyér és cukor mítosz!

"Ne hagyd magad átverni" sorozatunkban megpróbáljuk minél több élelmiszer ipari csapdáról lerántani a leplet! A mai felvonásban: a "barna" termékek valóban egészségesebbek?!

gyorsan_fogyni_03.jpg

Gyorsan fogyni veszélyes!

A gyors súlyvesztés nagyon kecsegtető, ugyanakkor olyan mellékhatásokat tartogathat, amivel talán nem is számolnánk. Ismerd meg a villám-testsúlyvesztés legkomolyabb hátulütőit!

gluten_05.jpg

Élelmiszerek, melyektől gyorsabban öregszünk?!

Az alábbiakban olyan ételeket fogunk bemutatni, amelyek gyulladásos folyamatokat okozhatnak, rontják a regenerációs képességet és gyorsítják a sejtszintű öregedést. A témát kutató orvosokat amúgy Nobel-díjjal "fenyegetik", tehát igazán érdemes beszélni róla!

ditsnak_hitt_telek_033.jpg

Azt hiszed "diétás"?! Tévedsz!

"Light, cukormentes, zsírszegény..." Olyan találó marketing fogalmakról rántjuk le a leplet, melyekkel nap mint nap szembetalálhatja magát a gyanútlan diétázó… megveszi, megeszi, és persze a kilók nem mozdulnak. Íme az oka!

210.jpg

Az élelmiszereken lévő címkék és tápértékek hazudnak?!

Te mindent elhiszel, amit az élelmiszerek címkéin és tápérték adatain látsz? Vajon a sokszor indokolatlanul drága, light, bio, hozzáadott tartósítószereket nem tartalmazó alternatívák valóban jobbak? Kattints a cikkre, és kiderül!

kreatin_017.jpg

Kreatin: por, kapszula, tabletta vagy folyékony formula?

Milyen formátumú kiszerelést válassz a kreatin kúrádhoz? Folyadék? Tabletta? Kreatin kapszula? Vagy porban az igazság? Esetleg megéri a pezsgő formula? Most sorra vesszük ezek előnyeit, hátrányait – a kreatin esetében!