A só bevitel hatása az egészségre és a sportteljesítményre

Vajon barát vagy ellenség a só?

A só fogyasztása mindig az egyik legvitásabb kérdés, amikor a táplálkozásról van szó, hiszen sokszor olvasni a különböző egészségügyi - vagy akár sporttáplálkozással foglalkozó fórumokon egymásnak ellentmondó állításokat. Az elmúlt évtizedekben azt halljuk legtöbbször, hogy kerüljük a túlzott só fogyasztást, sőt a legradikálisabbak azt állítják, hogy a "három fehér méreg" egyike - a cukor és a liszt - után a só. Vajon tényleg ennyire borzasztóan káros és valóban minden áron kerülnünk kellene? Erre próbáltunk választ találni.

Talán sokan tudjátok, hogy a só az ókorban annyira értékes volt, hogy fizetőeszközként is használták. De akkor vajon mi változott meg annyira, hogy manapság egyenesen a fóbiánk tárgya lett a konyhasó fogyasztása?

Keserédes tény, hogy az ellenkampány mozgató rugója ismételten csak a pénz volt, mint oly sok más esetben. Amikor próbálnak eladni valamilyen snack-et, akkor sokkal jobban hangzik, ha azt próbálják a vásárlóba sulykolni, hogy mennyivel egészségesebb alacsony só és zsírtartalommal. A lavina pedig hamar elindult: mihelyst ráírták a dobozra, hogy "alacsony sótartalmú", a vásárlók egyből megrohamozták, ezzel megnövelve a termék eladási mennyiségét.

Néhány ezer év alatt az emberi test biokémiai folyamatai nem változhattak meg számottevően, mivel evolúciós szempontból ez az idő jelentéktelen. Az elektrolitok szerepe nem változott fikarcnyit sem – és a nátrium elengedhetetlen a szervezet normális (fiziológiás) ideg és izomműködéséhez!

A nátrium segít a sportteljesítmény fokozásában?
Röviden? Igen! A só segít a test transzport folyamataiban, hogy a tápanyagok és az olyan kiegészítők, mint például a glutamin vagy akár a kreatin is az izmokhoz jussanak.

A túlzott só bevitel valóban magas vérnyomást okoz?
Kanadában végezték az egyik legfrissebb kutatást erre vonatkozólag a McGill és McMaster Egyetemen néhány évvel ezelőtt, és arra jutottak, hogy  a teszt csoportban mindössze annál a 10%-nál okozott magas vérnyomást a só bevitel, akik eleve genetikailag hajlamot mutattak erre. A maradék 90%-nál nem alakult ki magas vérnyomás a teszt periódusban.
A megfelelő folyadékbevitel segít annak a 10-ből 1 embernek is, akinél előfordulnak ilyen jellegű tünetek, hiszen a víz egyszerűen kimossa a feles sókat.

Itt jegyezném meg, hogy állóképességi sportolóknál éppen az egyik legnagyobb probléma a túlzott folyadékvesztéssel járó nátriumvesztés. Ezt orvosolva fejlesztették ki a gyártók a hosszútávosaknak készült sportitalokat, melyekben meglepően magas só koncentrációkat találhatunk, éppen az előbb vázolt okok miatt.

A folytatásban pedig eláruljuk, hogy mégis mennyi lenne az optimális só bevitel, és hogy a (sport) terhelésnek kitett szervezetben miképpen változik meg ez az aránya, illetve mennyi is lenne egy sportoló számára az optimális só bevitel.

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

sauna.jpg

Edzés után vajon jó szokásunk a szaunázás?

A szauna jótékony hatásait már mindenki ismerheti, mivel több gyógyító erőt tulajdonítottak neki, mint bármely személynek a Bibliában. De miért is NEM tesszük jól, ha edzés után az első utunk rögtön a szaunába vezet?

tkezsi_gyakorisg_07.jpg

Testépítő étkezés - racionálisan!

A műanyag dobozok és a háromóránkénti evés - ez az egyetlen járható út? Vajon tényleg ez lenne érvényes trend az átlagemberre, sportolóra, férfira, nőre, minden halandóra? Aligha...

sotime_miert_nelkulozhetetlen_a_natrium_05.jpg

"Só-time": miért nélkülözhetetlen a só bevitele?

A nátrium egyáltalán nem valami rossz és kerülendő része a táplálkozásunknak. Nem esett szó ellenben az egyéb só bevitellel kapcsolatos konkrét tényekről, így most korrigáljuk ezt a hiányosságunkat! Induljon a "só time"!

sfogyaszts_05.jpg

A só fogyasztása és a vizesedés

A versenysúly kapcsán, valamint más egészségügyi, esztétikai szempont miatt gyakran kerül elő a vizesedés kérdésköre: most megnézzük, melyek a túlzott vízvisszatartás tünetei, mi az oka, illetve megéri-e a só mentes diétával "játszani"!

lenmag_02.jpg

A lenmagolaj emeli az ösztrogén szintet - mese vagy igazság?

Köszönhetően számos fórumnak (meg remélhetőleg nekünk is) talán sikerült mindenkinek megértenie az esszenciális zsírsavak jelentőségét - gondolunk itt elsősorban az Omega 3 és 6-ra. A mostani írásunkban azt szeretnénk bebizonyítani, hogy tengeri halaknál jóval olcsóbb lenmag fogyasztása sem rosszabb!

bpa__02.jpg

Hormonszintünket megbolygató adalékok?!

Van egy vegyület, amely széles körben használt - viszont korántsem veszélytelen, mivel képes arra, hogy hormonális zavarokat okozzon! Ismerd meg, majd fogadd meg tanácsainkat, melyekkel száműzheted ezt az anyagot az életedből!

bio_04.jpg

Mindennapi mérgeink

Vajon tényleg érdemes-e a drágább bio zöldségre és ásványvízre költeni az egészségért?

barna_kenyr_05.jpg

Ne hagyd magad átverni: a nagy barna kenyér és cukor mítosz!

"Ne hagyd magad átverni" sorozatunkban megpróbáljuk minél több élelmiszer ipari csapdáról lerántani a leplet! A mai felvonásban: a "barna" termékek valóban egészségesebbek?!

gluten_05.jpg

Élelmiszerek, melyektől gyorsabban öregszünk?!

Az alábbiakban olyan ételeket fogunk bemutatni, amelyek gyulladásos folyamatokat okozhatnak, rontják a regenerációs képességet és gyorsítják a sejtszintű öregedést. A témát kutató orvosokat amúgy Nobel-díjjal "fenyegetik", tehát igazán érdemes beszélni róla!

kalria_04.jpg

Kalória vagy makrotápanyagok - mi az, ami számít...

Mi az, amit számoljunk? Kalóriatáblázattal rohangáljunk a zsebünkbe vagy a fehérje-szénhidrát-zsír hármassal bonyolítsuk életünket?

dits_lisztek_03.jpg

Ne hagyd magad átverni: a diétás "csoda" lisztekkel!

A legtöbb diétázó vadul kapkodja le a diétás "fogyi" liszteket a polcról és fizet ki érte nem is kis összeget... de vajon minden esetben megéri?! Utánajárunk!

ditsnak_hitt_telek_033.jpg

Azt hiszed "diétás"?! Tévedsz!

"Light, cukormentes, zsírszegény..." Olyan találó marketing fogalmakról rántjuk le a leplet, melyekkel nap mint nap szembetalálhatja magát a gyanútlan diétázó… megveszi, megeszi, és persze a kilók nem mozdulnak. Íme az oka!

210.jpg

Az élelmiszereken lévő címkék és tápértékek hazudnak?!

Te mindent elhiszel, amit az élelmiszerek címkéin és tápérték adatain látsz? Vajon a sokszor indokolatlanul drága, light, bio, hozzáadott tartósítószereket nem tartalmazó alternatívák valóban jobbak? Kattints a cikkre, és kiderül!