A legősibb kardió edzés: a futás

Fussunk, fussunk, szaladjunk... satöbbi - ahogy a mondókában szerepel.

Elsőként a kardió edzés fontossága mellett szeretnék kicsit érvelni! A keringési rendszer fejlettsége (kardiovaszkuláris innen a kardió szó) olyan mint a kocsinak az üzemanyag. Baromira mindegy mekkora a motor és milyen felnik vannak rajta, vagy hány ablak törik be a hifi rendszerétől, ha nincs benne üzemanyag nem megy, akkor nem jutsz vele sehová. A testnek ha nincs egy erős és jól fejlett keringése, akkor tök mindegy mekkora bicepszed van, mennyivel guggolsz, két emelet megmászása után kipurcansz.

Nagyjából azóta amióta testneveléssel majd edzősködéssel foglalatoskodom, azóta kérdezgetik mitől lesz kockás a hasunk. De mint azt már itt én is és kolleginám is elmondtuk: sajnos a hasizmok csak akkor fognak látszódni, ha nem fedi el őket a testzsír.  Tehát ha láthatóvá akarod tenni az izmaidat, akkor kezdj el barátkozni az aerob edzés gondolatával!

Szándékosan mondtam most aerobot és nem kardiót. Ugyanis nem minden aerob mozgás kardió egyben. Ha kimegyek sétálni fél órát, és mondjuk előtte 3 évig nem mozogtam akkor valóban kardióztam egy kicsit, mert ez egy újfajta terhelés a szervezetnek, fejlesztettem a keringési rendszerem. Viszont ha már két hete minden nap kijárok sétálni fél órát, akkor már nem fejlesztem a keringési rendszeremet, mert ez az intenzitás már kicsi ahhoz, a szervezetem adaptálta azt a terhelést. Csak egyszerűen aerob (vagyis oxigén jelenlétében a testzsíromat bontva) módon nyertem energiát a sétával. Azonban ha séta helyett kocogásra váltok, akkor már újra elkezdem fejleszteni a keringési rendszerem. Magyarul: igazából azt lenne szabad kardiónak nevezni, ami fejleszti az keringési rendszert, javítja az oxigénfelvevő kapacitásomat.

Tény, hogy futni nem szeretnek sokan.  Valahogy ami gyerekkorban a játékhoz tartozik az később amolyan ijesztő cselekvéssé változik, pedig futni, csakúgy mint járni azóta a természetes mozgásunk amióta valami őskori szőrös izé kitalálta, hogy ő ezentúl két lábon fog járni. Itt jegyezném általános műveltségeteket javítandó, hogy a bizonyítéka, hogy az ember négylábú ősöktől származik az az, hogy a combcsont fejének porcos része akkor van rendesen a helyén, ha négykézlábra ereszkedünk. De most térjünk vissza a futásra. A futás egyéb előnye az állóképesség javításán túl még az, hogy segít regenerálódni a súlyzós edzésből. A pihenő napokon nyugodtan kimehetsz kicsit futni!

Amikor  konditeremben vagyok mindig elfog a kíváncsiság, hogy nyáron amikor jó idő van, amikor nem esik az eső, aránylag tiszta a levegő, akkor miért választják az emberek a futópadot szemben a szabad levegővel? Engem valószínűleg csak fegyverrel kényszerítve lehetne rávenni, hogy 5-8 percnél többet futópadon töltsek. Amikor azt látom, hogy emberek taposnak a futópadon, valahogy mindig a hörcsögökre a kerékben asszociálok. Ha az idő megengedi, igenis tessék kimenni a szabadba. Nincs az a stressz, amit egy kiadós természetben futás el ne tudna feledtetni. Rakd be a kedvenc zenédet és vagy fogd meg a kutyád pórázát, aztán tegyél rá, hogy miért ordított veled az a barom az irodában napközben. Élvezd, hogy szabad vagy legalább arra a kis időre!

Arról, hogy mi egyebet érdemes még tudni a futásról arról a folytatásban olvashatsz.

Gil / FitBuilder Team

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

zsiros_mitoszok_04_2.jpg

Futás alapszabályai

Igen, a futásnak is vannak fontos szabályai - hogy minél hamarabb elérd a céljaidat!

kondicionalas_08.jpg

A kondíció javítása: a csupasz alapok

A tettek embere vagy? A legegyszerűbb utasítások ahhoz, hogy erős legyél, ugyanakkor szikár és izmos. Semmi mellébeszélés, csak a tények!

sprint_04.jpg

Hivatalosan is jobb a sprint, mint a kocogás!

A legfrissebb ilyen kutatás most, szeptember 5-én került leközlésre Dr. Stuart Gary által, amiben ismét bebizonyították klinikai körülmények között, hogy a nagy intenzitású kardió hatékonyabb és egészségesebb!

futo_abc_01.jpg

Futó ABC - 1. rész

Jöjjön most a futóknak is egy kis olvasnivaló! Ismerjük meg azt a módszert, amivel fejleszthetik a technikájukat: íme a futó ABC gyakorlatok.

kardio_07.jpg

Utolsó esély a kardió edzésnek!

A kardió szívás. De szerencsére manapság újabb ötletes edzéstrendek jelentek meg, amikkel most már egész baráti viszonyban át lehet vészelni a kardió napokat.

gyorsasg_fejleszts_02.jpg

FitBuilder gyorsaságfejlesztő suli – 1. lecke

Azok figyelmébe szeretném ajánlani az alábbi cikket, akiknek fontos, hogy minél robbanékonyabbak és gyorsabbak legyenek!

dombra_sprint_02.jpg

A nagy próbatétel: dombra futások

Ismerjétek meg intervall edzések egyik nagyszerű szabadtéri formáját: a dombra futásokat! Nemcsak a kondidat kapja helyre, de segít a zsír lefaragásában... sőt! Még a futó-technikádat is javítja! Nem utolsó soron gyors, kíméletlen, szadista móka.

kondifejleszts_04.jpg

12 hetes kondíciófejlesztő edzésterv

Most itt egy remek kondíció alaphoz vezető utat mutatok, ahol hétről hétre növelve az intenzitás, Te is megalapozhatod az állóképességedet a további szadista, minden testnyíláson levegő után kapkodó edzésmetódusokhoz.

ironman_03.jpg

Táplálékkiegészítők triatlonhoz és más állóképességi sportághoz

Lássuk milyen kiegészítőket érdemes beszerezni, ha esetleg most triatlonisták akarnánk lenni...

aljas_huszas02.jpg

Aljas húszas

Az alábbi edzéstervvel nemcsak kiszakadhatsz a megszokott rutinból és fantasztikusan elősegítheted a kondíciód fejlesztését… de észrevétlenül teljesíthetsz akár több mint 200 húzódzkodást, fekvőt… vagy 1000 m sprintet!

nyri_kardi_05.jpg

Nyári kardió edzés a szabadban

Mostani írásunkban arról beszélünk, hogy miképpen lehet a klasszikus kis intenzitású állóképességi edzést ötvözni a HIIT-vel, és miért érdemes a terepen futni - a sík aszfalt helyett!

futkaland_01.jpg

Futókalandok... avagy mi már csak így futunk!

Bevállalós vagy? Benne lennél egy kis futókalandban? Ha unod a szokványos kardiót, akkor próbáld ki elvetemült ötletünket!

atlta_edzs_02.jpg

Eddz úgy, mint egy atléta!

Szeretnél olyan esztétikus, arányos, szikár testet mint amilyen az atlétáknak van? Íme egy egy hetes edzésterv!

futs_03.jpg

Virtuális futó-szeminárium 1.rész: Tanulj meg helyesen futni!

Szeretsz futni? Vagy csak szeretnél, mert gyakran fájnak az ízületeid miatta? Nem bírod olyan jól legyűrni a távot? Akkor itt a helyed! Tarts velünk a virtuális futó-szemináriumon, és tanuld meg a helyes technikát!