A legfontosabb vitaminok és nyomelemek 50 év felett

Mi a legfontosabb?!

Ahogy a korábbi cikkben írtuk: sohasem késő elkezdeni az edzést. Gyakorlatilag egy nagy igazság van az ötven vagy akár a hatvan feletti korosztály edzésére: mindent szabad ugyanúgy, mint fiatalon, legfeljebb az intenzitásban lesznek különbségek. Vitaminokból és nyomelemekből sincsenek akkora különbségek, azonban vannak olyanok, amik kiemelten hangsúlyosak.Lássuk melyek!

Kalcium ionok nélkül ugye nincs izom összehúzódás, ez nagyjából közismert tény. Az már kevéssé, hogy a szervezet a bevitt kalciumból egyre kevesebbet képes hasznosítani. Ez akár a felére, sőt harmadára is csökkenhet idővel. A kalciumot pedig valahonnan meg kell szerezni, emiatt a csont - mint a raktár - fog egyre apadni, aminek a következménye a csontritkulás. Nőknél korábban (kb. 50 éves kor körül) elkezdődik a csontsűrűség csökkenése, férfiaknál ez valamivel később (kb. 70 éves korban) történik meg. Emiatt 1000-1200 mg kalcium pótlás lenne ajánlott a fentiek esetén!

4 780 Ft -15% 4 080 Ft
now_bone_calcium_1200.jpg

Hozzátenném ez az egyik kedvenc téma a gerontológiában, ahol azt vizsgálták, hogy az idősebb hölgyek nem-e amiatt kezdik korábban elveszíteni a csontszerkezetük tömörségét, mert a többség ugye az idősebb generációban nem sportolt rendszeresen. Az eredmények azt muttták, hogy amikor súlyemelő és nehézatléta hölgyeket vizsgáltak, ott sokkal kisebb mértékű volt a csontsűrűség vesztés!

A kalcium önmagában kevés a csontritkulásra, hacsak nem támogatjuk meg D vitaminnal. A D vitamin különösen a Paleos diéta könyvek kapcsán manapság (ha lehet ilyet mondani) fel van "hypeolva", azaz állandóan erről beszélnek. Nem véletlenül, mivel nemcsak a csont növekedésben, hanem úgy általában a sejtek életciklusában is serkentő szerepet játszik. 
A magnézium hiány szintén fokozódik időskorra, mivel több fog kiürülni, mint korábban. Alsó hangon közel 300 anyagcsere folyamat van, amiben a magnézium részt vesz (a teljesség igénye nélkül az energia termelés, a sejtosztódás, a fehérje szintézis), emiatt ésszerű volna odafigyelni rá! Adagolásánál azonban figyelembe kell venni, hogy már napi 350 mg felett nem javasolt a szedése - amit az időskorban lassult vese funkciókkal hoznánk összefüggésbe!

A B vitaminok, kiemelt fókuszban a B12-vel szintén benne vannak a "túlélési minimumban", ha időskori kiegészítőkről beszélünk. Nem csak a vörösvértest képzésben fontos,  és nem csak idegélettani jelentősége van, hanem a sejtosztódásban is szerepe van, hiszen a DNS szintézishez is köze van.  A sejtek megújulásához és a vérszegénység elkerüléséhez egyaránt szükséges tehát a B12!

14 280 Ft -15% 12 080 Ft
now_vitamin_b_50_250_caps.jpg

A vitaminok  közül az C vitamint domborítanánk a továbbiakban! A C vitaminról - lévén Magyarországon vagyunk - azért mindenkinek illik (illene) tudnia mondania pár mondatot! Emiatt nem is ragoznánk hosszasan, csak az adagolásáról annyit, hogy a napi 400-500 mg az még nagyon karcsú! Olyan 1000-3000 mg naponta már jobban hangzik!

A cink hiányával egyértelműen összeköthetőek a romló immunfunkciók, még fiatalabb korban is. Emiatt nem csoda, hogy ez hatványozódni fog, amikor idősebbek leszünk, a sportolók megnövekedett igényéről nem is beszélve. A hajhullás, hasmenés, szem érzékenység és akár a bőrön megjelenő, lassan gyógyuló fekélyek.  A cink továbbá szerepet játszik a nemi működésben is, emiatt javasolt a nyomelemek közül a cink szedése!

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

tpkieg_idseknek_01_1.jpg

Edzés 50 év felett

senior_tapkieg.jpg

Nem csak a húszéveseké a világ

Lássuk most a táplálék kiegészítők áttekintését idősebb sportolóknál. Meglepő dolgok is vannak ám a listán!

vitamin_031_1.jpg

Nyomelemek összefoglaló

multivitamin.jpg

Tegyük meg a minimumot a maximumért.

Bármi is a célod, csak szilárd alapokra lehet építkezni. És ez a szilárd alap valami olyan táplálékkiegészítő kombinációt takar, melyet mindig, mindenkinek, minden célhoz ajánlunk.

repa01_1.jpg

Vitaminok összefoglalása

Összeszedtük nektek a legfontosabb vitaminokat, azok legfontosabb élettani szerepét, hiányukban előforduló tüneteket, ajánlott napi mennyiséget, természetes előfordulásukat.

kell_e_protein_02_1.jpg

Arginin

Egy népszerű aminosav, mely a növekedési hormon és a kreatin foszfát termelésének serkentésével, az értágító nitrogén oxid prekurzoraként hozzájárul az izom növekedéséhez, illetve a zsírvesztéshez.

bcaa.jpg

BCAA

A BCAA az egyik legfontosabb kiegészítő, nemcsak izomépítő folyamatok katalizálásához, hanem diétához is elengedhetetlen. Akiknek hosszú és kemény edzései vannak, azoknak pedig egyenesen kötelező!

ginseng_1.jpg

Ginseng

Ki ne kutatná azt a csodaszert, mely meghosszabbíthatja az életünket, erőt, egészséget és boldogságot adva? Nos, egyesek úgy vélik, megtalálták a megoldást egy kis növény formájában. Ő lenne a ginseng, vagyis az "élet gyökere".

kreatint_nagyinak_02.jpg

Kreatint a nagyinak!

Táplálékkiegészítő a nagyinak? Miért ne?! Bizony sokkal kevésbé lenne káros, hogyha a töménytelen mennyiségű gyógyszerek helyett inkább egyszerű étrend kiegészítőkkel próbálnák orvosolni a helyzetet.

tapkieg_idoseknek_020.jpg

Tesztoszteron fokozót a nagypapának!

Sok esetben az idősebb korosztály is nyugodtan szétnézhetne az étrend kiegészítők között, hiszen a marékszám beszedett gyógyszerek helyett a táplálékkiegészítők egy egészségesebb, mellékhatásoktól jóval mentesebb utat jelentenének.

zma_03.jpg

ZMA

Állítsd magasabb fokozatra az izomépítést és a regenerációt! A ZMA alkalmazása optimális tesztoszteron és növekedési hormon szintet eredményezhet a szervezetben, ezen felül javítja az alvás minőségét is!

antioxidnsok_03.jpg

Az antioxidánsok és a hosszú élet - 1. rész

Vajon mik is azok a szabadgyökök, és miért az az álláspontja a tudományos világnak, hogy a szabadgyökök kordában tartása a hosszú élet titka?

no_fokoz_03.jpg

NO-fokozóval az érrendszer egészségéért!

Az NO-fokozók népszerű edzés előtti kis motyók, mellyel jobban durran a mell, a láb… eresebb a bicepsz, motiváltabb az edzés… Viszont ezen kívül van ám az NO-nak egy másik, szintén fontos és nem figyelmen kívül hagyható oldala!

tpkieg_idseknek_03.jpg

Sohasem késő! Avagy testformálás 50 felett!

"Két dologhoz nem lehetsz túl öreg: a sporthoz és a szerelemhez." Na már most a romantikus oldalunk erős hiányosságai miatt inkább maradjunk az elsőnél: vagyis a sportnál!

Időskori vitalitás: a mi "örök fiatalság" csomagunk!

Összeválogattuk azokat az étrend kiegészítőket, amelyek kifejezetten a vitalitást és az öregedés lassítását célozzák meg!

cink_01.jpg

Egy alulértékelt kiegészítő vallomásai

Nem csak erőt, javult kedélyállapotot, megnövekedett szexuális teljesítményt hozhat, hanem arra is részletesen ki fogunk térni, hogy a rák elleni kutatások mostanában ünnepelt csodafegyverként tekintenek rá!

multivitaminnal_a_rk_ellen_01.jpg

Multivitaminokkal a rák ellen

Három tényező, ami akár felére is csökkentheti a daganatos betegségek kialakulását! Egy olvasást legalább megér, nem?

teszto_01.jpg

Természetes tesztoszteron fokozás

Nézzük meg, hogy milyen étkezési irányelveket érdemes betartani, hogy a teszto-szinted maximalizáld - szteroidok nélkül is!

zletvdt_de_melyiket_02.jpg

Ízületvédőt, de melyiket?

A mai cikkben megmutatjuk, hogy mire figyelj, ha ízületvédő vásárlásra vetemednél!

gluten_05.jpg

Élelmiszerek, melyektől gyorsabban öregszünk?!

Az alábbiakban olyan ételeket fogunk bemutatni, amelyek gyulladásos folyamatokat okozhatnak, rontják a regenerációs képességet és gyorsítják a sejtszintű öregedést. A témát kutató orvosokat amúgy Nobel-díjjal "fenyegetik", tehát igazán érdemes beszélni róla!

tpllkkiegsztk_01.jpg

A táplálékkiegészítők ismeretlenebb oldala

A táplálék kiegészítőkben sokkal több van, mint hinnéd! Soron következő cikkben szeretném bemutatni a kiegészítők eddig talán ismeretlen oldalát és felhasználási aspektusát – mellyel mindenki beláthatja, hogy nemhogy nem károsak, hanem akár az "átlagember" is használhatja!