A legfontosabb tudnivalók a porckorongsérvről! - 1. rész

Edzhetek-e porckorongsérvvel?

Az élet gyakran kegyetlen dilemmák elé tud vinni minket: porckorongsérvük van, de nem szeretnék végleg feladni az edzést. Ilyen esetben vajon mi volna a teendő: végleg fel kell adni szeretett hobbinkat vagy esetleg van valamilyen járható alternatíva? Igyekszünk nagyon részletesen körüljárni a témát, mert nem tréfa dologról lesz szó!

Elsőnek tegyük tisztába mit is jelent egészen pontosan a 'discus hernia', azaz a porckorongsérv. A csigolyatestek között egy rugalmas szövettel rendelkező rostos porclemez található. Ennek a lemezkének a fő feladata a gerincre ható mechanikai erők tompítása. Kívülről befelé haladva rostgyűrűk veszik körül a belsejét, a rostos gyűrű pedig védi a középen található a központi magot, ami egészen puha, kocsonyás állagú.

Érdemes fájdalom esetén szakorvoshoz fordulni, hogy biztos legyél abban, hogy konkrétan mivel is állsz szemben! Mivel például egy meghúzódott m. quadratus lombrum (négyszögű ágyéki izom) sérülése gyakran fájhat annyira, hogy az ember hajlamos bebeszélni magánk, hogy gerincsérvet kapott. Itt jegyezném, meg bár később a tüneteket részletesebben tárgyalom, ha nem sugárzik a fájdalom ki az alsó végtagra, akkor valószínűleg nem sérvet kaptál, csak meghúztad a derekad.

Több féle oka lehet a porckorong sérvnek:
- Hirtelen nagyfokú megfeszülés, túlterhelés miatt akut sérülés jelleggel (pl. egy rossz emelés, sportmozgás) is kialakulhat, főleg olyan esetekben, amikor gerincet kettő vagy még több irányból érik torziós erők.
- Lassabban is kialakulhat a folyamat: a tápláló erek beszűkülése folytán csökken a tápanyag felvétel és az anyagcsere, így a porckorongok veszítenek méretükből, rugalmasságukból (emiatt gyakori sofőrök és tartós ülőmunkát végzők körében).
- Az életkor előrehaladtával a porckorongok burka degenerálódik, így belső magjuk megerőltetés vagy egy rossz mozdulat hatására kitüremedik.

A porckorongsérvnek több szakasza van, viszont nem mindegy mikor diagnosztizálják.
1. Korai szakaszban először a rostos gyűrű csak kidudorodik, de még nem szakadt át.
2. Következő szakasz, amikor már a belső gyűrűk bár átszakadtak, de a külső tart és kocsonyás anyag még nem folyt ki.
3. Végül pedig a teljes gerincsérv, amikor a rostos gyűrű átszakad, a kocsonyás belső a csigolya peremén túlra türemkedik ki és nyomja a gerincvelői idegeket.

Tünetei nagyban függnek attól, hogy a nyaki (cervicalis), háti (thoracalis) vagy ágyéki (lumbalis) szakaszon alakult-e ki, és hogy melyik stádiumban van. Az enyhe fájdalomtól, az izomgyengeségén, majd az egyes területek érzéketlenné válásán át, a részlegesen bénult végtagokig is terjedhet a skála. 

Folytatásban részletesen megvizsgáljuk, hogy kerülhetjük el a problémát, illetve mit lehet kezdeni vele edzés szempontjából!

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

hasizom_1.jpg

Gyakori hibák a hasprés során

A hasizom edzése roppant egyszerűnek tűnik, azonban ha nem figyelünk a részletekre, akkor egy csapásra könnyen olyan mozdulatokat fogunk elővarázsolni, mely a legtöbb gerincspecialista rémálma lehetne.

invertalt_evezes_1.jpg

Ki tudja mi az invertált evezés?

Amíg nem megy olyan jól a húzódzkodás, akkor ebben az esetben milyen gyakorlatok a legjobban a háti szakasz erősítésére? A válasz a cikkben!

derekajdalom_03.jpg

Derékfájdalmak nyomában

Járjuk körbe az egyik leggyakoribb problémát, a derékfájdalmakat: hogyan enyhítsük az alsó háti panaszokat gyorsan és hatékonyan!

porckoronsrv_04.jpg

Edzhetek porckorongsérvvel? Igen! De mégis hogyan? - 2. rész

Nézzük meg, hogy miket lehet tenni porckorongsérvvel az edzőteremben. Mivel a leggyakoribb az ágyéki szakaszon alakul ki a sérv, ezért kifejezetten erre fogunk fókuszálni!

izometrikus_edzes_09.jpg

A hatalmas erő titka: meg se mozdulj, csak támaszd a falat!

Létezik egy edzésmódszer, amely rövid idő alatt megsokszorozza az erődet, ízületbarát módon, minimális energia befektetéssel… annyira, hogy megmozdulnod sem kell! Ez az izometrikus edzés!

trzsizom_05.jpg

Építsd ki a legjobb súlyemelő övet a világon!

Összeválogattuk azokat a gyakorlatokat, amelyek a talajon állva (vagy épp járva) segítenek a törzs stabilitás fokozásában!

hasprs_01.jpg

Haspréselni hasznos, ciki... vagy veszélyes?!

Sokszor vita tárgya a hasprés... Hasznos vagy csak ciki, izolációs gyakorlat? Egyáltalán nem veszélyes? Nem okoz gerincsérvet? Sok-sok kérdés, aminek próbálunk pontot tenni a végére!

bolgar_guggolas.jpg

Bolgár guggolás - most újra tárgyalva!

Most igyekszünk kissé másképpen értekezni erről a kitűnő mozdulatról - azaz megvizsgálni, hogy mire és hogyan használhatod a saját céljaidat figyelembe véve!

zletvdt_de_melyiket_02.jpg

Ízületvédőt, de melyiket?

A mai cikkben megmutatjuk, hogy mire figyelj, ha ízületvédő vásárlásra vetemednél!

plank_varici_03.jpg

Erő tetőtől talpig! Öt izgalmas plank variáció!

Még strapabíróbb testre, gyorsabb fejlődésre, és nagyobb erőre tehetsz szert egészen a tokádtól a bokáig, ha rendszeresen beilleszted az alábbi gyakorlatokat az edzéseid végére!

lumbago_06.jpg

Ülő munka? Előzd meg a komolyabb bajt!

Ebben a cikkben elsősorban azoknak teszünk javaslatot, akik ülőmunkát végeznek - olyan egyszerű gyakorlatokkal, amikkel korrigálhatják kicsit az életmód okozta elváltozásokat.

veszlyes_has_gyakorlatok_01.jpg

Hasizom gyakorlatok, amiket NE végezz... amennyiben épp derekat akarsz!

Három "derék-gyilkos" hasizom gyakorlat, melyeket nem ártana fekete listára tenned!