A legfontosabb dolog, ami meghatározza az eredményességedet!

Van egy dolog, ami MINDENNÉL fontosabb, bármit is szeretnél elérni. Egy tényező, ami meghatározza majd, hogy a munkád mennyire lesz eredményes, Te mennyire leszel elégedett, kitartó és motivált. Sok edzésmódszerről, étkezési trendről és kiegészítőről olvashattok – azonban egy dolog felett mindig elsiklunk, pedig ezt is ugyanolyan fontos lenne alapismeretként kezelni. Egy valami, ami minden alapja: a megfelelő célkitűzés.

Várj. Talán úgy gondolod, hogy ez is amolyan "blabla" cikk. Pedig tudnád, hogy milyen sokan esnek abba a hibába, hogy nem jó célokat tűznek ki maguk elé, és ezért hamar koppanhnak. Csalódottak lesznek, motiválatlanok, végül pedig felhagynak az egész folyamattal, amibe belekezdted. Lehet, hogy Te is közéjük tartozol? Olvass tovább és kiderül!

Vajon milyen a jó cél?

1. Legyen a célod specifikus.

Vagyis konkrét, megfelelően körülírt, pontosan megfogalmazható dolog. Ha ugyanis a célt nem tudjuk pontosan körülírni mit akarunk, akkor azt sem fogjuk tudni, merre induljunk el. Az nem specifikus cél, hogy szeretnék jobb formát, vagy az, hogy innentől majd jól odafigyelek az étkezésre és egészséges leszek. Mert ezek ugye mégis mit jelentenek pontosan a számodra?

Specifikus cél az, hogy például, hogy szeretnéd lefutni a Margit-szigetet egyhuzamban. Vagy 25 perc alatt. Szeretnéd, hogy javuljanak az egészségügyi mutatók: jobb koleszterinszint, kisebb testzsírszázalék… stb. Szeretnéd, ha nem a molett osztályon kellene nyomulnod a nyári ruhabetakarításhoz. Minél specifikusabb a cél, annál nehezebb szem elől téveszteni.


2. Legyen a célod mérhető.

Muszáj, hogy a célod és annak folyamata valahogy mérhető legyen. Fitneszben ez szerencsére egyszerű: testsúly, testzsír, centiméterek… ezekkel könnyen megfogható a változás mértéke. A teljesítmény alapú célok szintén könnyen mérhetőek, és az egészségügyi oldalról is számos mérhető mutató létezik.

Ha nem mérhető a cél, akkor nem fogod tudni, mikor érted el vagy azt, hogy éppen hol tartasz. Amikor méred és látod a haladásod a célod felé, az iszonyat lendületet tud adni – hiszen nem dolgozol hiába!

3. Legyen a célod reális.

Azaz elérhető és megvalósítható. Sajnos a célkitűzésnek ez a legnehezebb pontja. Felismerni a lehetőségeinket és a korlátjainkat.

Sokszor meglepődöm, hogy egyesek milyen célokat tűznek ki maguk elé. Olvasnak, látnak, hallanak valamit, és máris őrült ötletek tárháza szabadul fel: fogynak 10 kilót két hét alatt, a zsírt izommá transzformálják, vagy épp pár hét alatt már a 150-be akarnak belenyomni vagy lefutni egyből a marathont.

Ezek – mondanom sem kell – nemhogy távol állnak a reálistól, de veszélyes és egészségtelen életmódba hajszolnak bele. A jobbik esetben baj nélkül megúszod – de a célodat nem éred el, így biztos kudarcot elkönyvelve fel is adod.

4. Legyen a célod igazán motiváló.

Nézd meg miért fontos Neked az a cél… tedd személyessé. Le akarsz fogyni és jól akarsz kinézni… jó, de igazából miért is? Mert esküvőd lesz? Versenyed? Vagy egyszerűen vágysz a régi ruhatáradra vagy arra, hogy bátran, végre nem törülközőt magad köré tekerve mehess a strandra? Szeretnél lihegés nélkül felmászni az emeletre, esetleg egy hosszabb hegyvidéki túrára is elmennél?

Próbáld meg feltárni a valós okokat a célod mögött. Akkor lesz minden cél motiváló, ha megvan az az "X" faktor, amiért Te azt el akarod érni.

5. Legyen a célod időhöz kötött.

A célt muszáj egy konkrét időponttal vagy eseménnyel behatárolni. Nem csak azért, mert így nem fogsz szétcsúszni, heteket, hónapokat tologatni, hanem mert látod a végét. Akár kis időintervallumokat is kitűzhetsz: motiválóbb valami, amit pár hét után megkapsz, és kevésbé amit csak évek után pipálhatsz ki.

Ne feledd! Az életben nagyon de nagyon sok mindent elérhetsz – az edzőteremben és azon túl is – ha megfelelő célokat állítasz fel magadnak.

Most pedig vizsgáld meg: a Te célod megfelel ennek az öt kritériumnak?

Szilvi / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

jamie_11_1.jpg

Kifogások helyett - lépj inkább Jamie Eason nyomdokaiba

Akár otthon, szabadidő híján, két munka között. Íme négy gyakorlatsor, mely a fejtetőtől a lábujjadig átmozgat.

mentlis_serkentk_01.jpg

Ha nehezedre esik a folyamatos koncentráció… mentális frissítő sulihoz, munkához, edzéshez!

Még mielőtt egy nagy adag energiaitallal hígítanád fel ismét az instant kávédat, - próbáld ki inkább a következő természetesebb módját az éber állapot visszaállításának!

arnold_schwarzenegger_01.jpg

Arnold Schwarzenegger

vgs_visszaszmlls_020.jpg

A végső visszaszámlálás: pörgős edzésterv - időhiány ellen

Akik kemények és kitartóak, azoknak egy élvezetes kis szuflás csemege… Ami a legjobb benne: változatos terhelésének köszönhetően villámgyorsan, ugyanakkor hatékonyan letudhatod az edzést... ha épp időszűkében vagy!

srlt_04.jpg

Mese arról, hogy mi a kitartás és hol kezdődik a hülyeség!

Nézzük meg, hogyan edzhetünk sérülés esetében... mert igen, sokkal lassabb és akár tökéletlen a gyógyulás ha a totális immobilizációt választjuk.

motivacio_01.jpg

Virtuális motivációs csoportterápia

Nézzük meg, hogyan lendüljünk át az őszi/téli holtpontokon, hogy jövő nyárra olyan testet építsünk, amit mindig is szerettünk volna!

krnikus_fradtsg_04.jpg

"Attól még senki sem lett erősebb, hogy csak az ágyban feküdt"

Tudtátok, hogy a súlyzós edzést valóban szokták terápiás célokra is használni? Nem? Akkor nézz bele a cikkbe!

ha_unod_az_edzst_01.jpg

Hogyan dobjuk fel az edzést, ha kezd már monotonná válni?

Játékos megoldások, ha unod a kommersz edzést!

clok_03.jpg

A legfontosabb dolog, ami meghatározza az eredményességedet!

Van egy dolog, ami MINDENNÉL fontosabb, legyen a célod akár tömegnövelés, akár szálkásítás, akár teljesítménynövelés. Ez lesz az, ami igazából meghatározza majd, hogy a munkád mennyire lesz eredményes. De sokan elsiklanak felette. Vajon Te is közéjük tartozol?

tledzs_01.jpg

Megdöbbentő tények a túledzettségről

Valóban a gyakori, intenzív edzések kötelező velejárója a túledzés? A testünk talán többet is kibír, mint gondolnánk... érdekes információk a mai cikkben!

tipp_az_edzshez_01.jpg

9 tipp, hogy még tökéletesebb legyen az edzésed!

Mutatunk pár egyszerű és alapvető dolgot, melyek talán eddig elkerülték a figyelmedet - pedig segítségükkel sokkal hatékonyabbá teheted az edzéseidet!