A (lapsúlyos) gépek lázadása

Szabadsúly versus gépek vita legjúabb állása

Mai napig vérre menően össze tudnak veszni az emberek azon, hogy mi a jobb, a szabadsúly vagy a konditerem. Ez az a téma, amikor mindenkinek megvan a véleménye és mondja, ha kérdezed, ha nem... A szabadsúlyok, vagy gépek vita nagyjából azzal egyidős, hogy a Nautilus cég általál forgalmazott gépeket elkezdék népszerűsíteni, miközben a konditerembe járás általános jelenséggé vált. Éppen emiatt, a kérdés megosztó volta miatt érdemes nekünk is újra és újra elővenni és beszélni róla. Hogy áll tehát a szabadsúlyok vs. lapsúlyos gépek vita 2018-ban?!

Amikor az ember már azt hinné, hogy ez a téma kifutott és mára mindenki egyetért abban, hogy megvan a helye mindkettőnek és a legjobb eredményeket akkor érhetjük el, ha kombináljuk a kettőt, akkor egyszercsak belefutunk egy vitába, ahol a két tábor valamelyik fanatikusa eszeveszetten próbálja az igazát hangoztatni. Ez elsősorban a szabadsúlyos táborra jellemző, ők szokták előszeretettel leszólni azokat, akik gépeket használnak. Sok terembe emiatt elvből be sem szereznek semmilyen gépet, mert az úgy nem elég hardcore...


Szedjük össze tehát, miért is van létjogosultsága a (lapsúlyos) gépeknek!


  • Nagyobb stabilitás a gyakorlatok során: egyszerűbben végrehajthatóak pl. sérülten, vagy valakinek, aki kezdőbb.
  • Könnyebben elsajátítható a mozgás: akár edző nélkül is magabiztosan el lehet kezdeni az edzést, mert szinte lehetetlen nem megfelelően végezni rajtuk a gyakorlatokat.
  • Edzőtárs nélkül is emelhetsz maximális közeli súlyokat: hiszen sokkal kevésbé fenyeget a veszély, hogy alatta maradsz a súlynak. 
  • Folyamatosabb terhelés: számos gyártó már kínál olyan gépeket, ahol a terhelés nem lesz könnyebb bizonyos szakaszokban, hanem egy állandó erő ellen kell dolgoznod.
  • Remekül alkalmas a rehabilitációra: egy sérült izomcsoport esetében sem kell lemondanunk a környező izmok edzéséről. Ezzel kisebb lesz az izomsorvadás a sérült területen is.
  • Izoláltabban tudsz edzeni lemaradt izomcsoportokat: a gépek segítségével könnyen tudsz célzottan a legkisebb izomcsoportokra is dolgozni, anélkül, hogy különösebben gondolkoznod kellene, az adott izmot miképpen tudod legjobban terhelni.
  • Egyszerűen módosítható a terhelés: a legnagyobb előnyei a lapsúlyos gépeknek, hogy nagyon egyszerűen, „súlyzó tárcsa spájzolás” és azok pakolása nélkül egy szemvillanás alatt állíthatod be a különféle intenzitásokat.

Ezek alapján a gépek egyáltalán nem olyan szörnyűek, mint azt sokan állítják. Természetesen megvannak a hátrányaik is, amelyek többsége éppen a fentiekből következik.


A leggyakrabb hátrányok, ami miatt támadják a (lapsúlyos) gépeket: 


  • Néhány testalkat típshoz szinte lehetetlen beállítani őket: bizonyos testalkat arányok esetében valóban szinte lehetelen úgy belőni a gépeket, hogy az valóban kényelmes és hatékony legyen.
  • Kicsi a variálhatóságuk az árukhoz képest: általában igaz, hogy egy gép egy adott célra alkalmas. Ehhez méren viszont pokolian drágák, és sok helyet foglalnak. 
  • Sokszor nem természetes a mozdulat rajtuk: a legeslegnagyobb érvként ellenük általában azt hozzák fel szabadsúlyos táborból, hogy a mozdulatok nem természetesek, sokszor idegen a valósághoz képest. 
  • Unalmasak tudnak lenni a szabadsúlyokhoz képest: ez is egy tipikus érv a gépek ellen, hogy a munka rajtuk nagyon monoton és sokszor unalmas. 

Minazonáltal mégis, az ellenérvek dacára a legtöbb edzéssel foglalkozó szakirodalom és edző egyértelműen arra voksol, hogy pl. kezdők esetében a gépek irányába kellene eltolni az egyensúlyt. Ennek fő okaként a korábban felsorolt előnyöket szokás felsorakoztatni. Különösen mert egy nem megfelelően kivitelezett edzés, szabadsúlyokkal végzett komplex gyakorlatokkal, vagy éppen kettlebell-ekkel, stb. egy olyan számára, akinek még nem alakultak ki a megfelelő motoros képességek sokkal többet tudunk ártani, mint használni.

Valljuk be, egy konditermi gépen végzett izolációs gyakorlattal sokkal kisebb kárt tudunk okonzni, mint egy rúdsúlyos komplex gyakorlattal. Még akkor is, ha a szabadsúlyok előnyei éppen úgy elvitathatatlanok. A lényeg azon van elsősorban, hogy minednnek megvan a helye az erőfejlesztés folymatában. Nem szabadna valamitől mereven elzárkózni!


Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

szabad_suly_vs_gep_1.jpg

Szabad súlyok vagy gépek?

Szabad súlyokkal vagy gépekkel jobb edzeni. A két tábor kibékíthetetlen és örök ellentétre ítéltetett. Nem igazságot szeretnék tenni, hanem objektíven felsorakoztatni érveket és ellenérveket mindkettő mellett és ellen.

veszlyes_gyakorlatok_04.jpg

A három legrosszabb gépes törzsizom gyakorlat

Vannak népszerű gyakorlatok, melyek korántsem olyan produktívak, mint amilyennek gondoljuk... sőt, kifejezetten veszélyesek is lehetnek! Íme három gyakorlat, melyeket jobb lenne inkább kerülnöd!

hat06.jpg

Melyik a hatékonyabb gépes hát gyakorlat?

Lássuk a gépes hátizom gyakorlatok párbaját - ki fogja nyerni?