Szeretem a hazám
Kosaram0
kedvenceim
Fitbuilder profilom
(Belépek | Regisztrálok)
20.000 FT FELETT  INGYENES SZÁLLÍTÁS
info@sportnutrition.hu (0-24)  |  +36 20/486-6573 (9:00-17:00)  |  Shop info

A kókuszolaj mégsem annyira jó, mint hitted?

Megoszló vélemények a kókuszzsírról

Sokáig a “jó zsír” fogalma a tudatos táplálkozásban egy volt az olíva olajjal. Viszont itt most az új módi: kókuszolajat az utóbbi években egyre nagyobb népszerűség övezi - immár nemcsak a reform konyha követőinél, hanem a fitnesz világban is. Az előnyei közt van - a haj és a bőr egészségének védelme mellett - a kardiovaszkuláris rendszer védelme. Sokakban, akik tudatosan esznek, felmerülhet a kérdés: érdemes-e valóban átpártolni a kókuszzsírra, vagy egy divat az egész? Esetleg lehet, hogy a kókuszolaj mégsem annyira jó nekünk, mint azt mostanában promózzák? Ennek jártunk nyomában.


A kókusz 92%-ban telített zsírt tartalmaz, amikkel kapcsolatban állandóan azt mondogatták, hogy kerülendők. Ha csak rákeresel a neten, hogy "telített zsír", akkor mindenféle negatív tartalmú találatot fogsz kapni arról, hogy az LDL koleszterin szinted az egekben lesz, és érszűkület miatt majd amputálják a lábad...

Akkor, hogy lehet, hogy manapság mégis egy több mint 90%-ban telített zsírt tartalmazó olajat elkezdünk egy lapon emlegetni a szív- és keringési rendszer védelmével?

Nézzük mit ír a tudományos világ, mivel természetesen ezt kérdést is bőszen vizsgálják! 

Walter Willet, a Harvard Egyetem Népegészségügyi Karának kutatója szerint nem minden esetben a HDL koleszterin csak és kizárólag a jó koleszterin. Kutatásai szerint a szénláncok hossza szerint tovább kellene osztályozni a koleszterineket és több alkategóriát létrehozni. Szerinte az LDL koleszterinek közül sem mindegyik okoz majd egyből érelzáródást.

Egy másik kutató, Risberg a Nutritionist Tine folyóiratban felemás véleményen van: szerinte bár valóban számos LDL koleszterinnek is van jótékony hatása, de a kutató hölgy szerint, egyszerűen nem éri meg kockáztatni és nem kellene telített zsírokat fogyasztani, akkor sem ha az növényi eredetű - mint a kókuszzsír.

Összesen 21 tanulmányt találtunk első körben a témában, és meglepően vitás kérdés, hogy a kókuszzsír akkor most nekünk jó-e vagy sem. Általában igaz, hogy sok mindent akkor kezdenek el tüzetesebben vizsgálni, amikor már elterjedt széles körben (lásd pl. paleo étrend hatásai), és akkor kezdik egyes kutatók megkérdőjelezni a diéta vagy akár egy konkrét élelmiszer létjogosultságát.

A kókusz esetében amiatt kezdték el széles körben népszerűsíteni, mert elviekben a HDL koleszterin szintet növeli. A magas sűrűségű lipoprotein vagy HDL - amit ugye szokás a "jó koleszterin"-ként emlegetni - segít letakarítani az érfalakat, megakadályozza a habsejt képződést az érfalakon, ami aztán majd idővel eltömi őket és keringési elégtelenség lép fel amiből magas vérnyomás lesz, aztán érszűkület..stb.  

A kókuszolajat érdemes alkalmanként használni a diéta részeként, de nem egyértelműen érdemes lecserélni rá az olíva olajat - mondja egy idei 2016-os tanulmányában Masterts.

Nem elrettenteni akartunk senkit a kókuszolaj használatától, de mivel felemás eredmények vannak a témában érdemes várni kicsit, amíg lecsendesedik a dolog, és egyértelműen bebizonyosodik, hogy jótékony. Szemben az olíva olajjal, amiről gyakorlatilag kivétel nélkül egyetért az orvos és dietetikus társadalom, hogy a benne található többszörösen telítetlen zsírsavaknak jótékony hatása van a keringési rendszerünkre.

Gil / FitBuilder TEAM

Kérdések, Vélemények
 Megjelenhet a nevem a kérdés mellett
Kapcsolódó cikkek
Egyél több zsírt, hogy testzsírt veszíts?!

Valóban fogyhatunk magas zsírtartalmú étrend mellett?

A zsírégetésen túl: mire jó MÉG az L-carnitine?!

Az L-carnitine az egyik legnépszerűbb zsírégető - azonban hatása a testsúlyszabályozáson bőven túlmutat! Ismerd meg, mire jó még ez a kiegészítő!

Hogyan fokozhatod a zsírégetést az edzés alatt?

Most megtudhatod, hogyan étkezz edzés előtt, illetve milyen kiegészítő-párost használj annak érdekében, hogy edzéseddel minél több zsír vesszen a süllyesztőbe!

A zsír nem ellenség!

Nézzük, miért kell zsírt is bevinni a szervezetünkbe - és miért ne dőljünk be annak a túlhaladott nézetnek, hogy mindig csak a zsírszegény, zsír csökkentett, illetve zsíroktól teljesen kasztrált élelmiszereket kell fogyasztani!

Az éhezés és a zsírbontás káros oldala

Ha a célod akár a fogyás, akár az izomépítés, akkor nagyon hasznos megismerni ezeket a folyamatokat, hogy elérhesd a céljaidat. Jöjjön tehát az anyagcserénkről egy cikk, amely segít megérteni a diétánk HOGYAN-ját és MIÉRT-jét!

A zsírbevitel egészséges és finom módja - diétánál is

Akár diétázunk, akár nem, a zsírbevitelt nem szabad elhanyagolni. Nézzük meg mit és mennyit ehetünk diétában.