A kisebb számú étkezési gyakoriság hatása

Akkor mi is az optimális étkezési gyakoriság?

A kevesebb mikor jobb? Aki már próbálkozott a napi többszörös (és ráadásul viszonylag csekélyke kalória) szétosztására és betartására, az tudni fogja miről beszélek.

Ahogy már az előzőekben pedzegettük (), talán érdemes a napi kevesebb étkezési mellett szóló érveket is legalább egyszer meghallgatnunk - pláne ha azon csoportba tartozunk, akiket elrettent a testépítős diéták napi 6-8-szoros étkezései száma.

A napi kevesebb étkezés nagyobb szabadságot biztosít. Nem kell egész nap morzsákat dobozolni, vagy éppen kétóránként előkészíteni a terepet az étkezéshez. Persze nem mindenki ilyen körülményes, de illik emberszámba venni ezeket az eseteket is.

Vannak olyanok, akiket az egész napos rágcsálás kifejezetten éhessé tesz. Bár ha tömeget akarunk növelni, akkor ez piros pont, azonban ha fogyni szeretnénk, akkor ez komoly hátulütője a történetnek. Ráadásul az sem elképzelhetetlen, ha az ember nem olyan precíz, hogy lemérlegeli az adagjait, akkor a napi többszöri étkezéssel hajlamosabb bizony többet enni a kelleténél. Ugye, ha már leültünk enni, ki állna meg két falatnál?

Azoknak, akiknek olyan rohanós-kapkodós az életvitelük, szintén kivitelezhetetlen a pár óránkénti legelészés. Nem minden esetben lehet normálisan megoldani a táplálkozást, nem mindig kényelmes vagy épp higiénikus. A stressz amit pedig az "enni - kellene" kényszer okoz, többet árthat.

De mi van akkor, ha kevesebbszer eszünk? Leépülünk?

Gyakran riogatnak minket, hogy bizony enni kell minden 2-3 órában, mert különben rögtön pánikrohamot kap a szervezeted és a túlélésért harcolva lebontja az izmokat és a zsírokat pedig szépen elraktározza.

A valóságban azért nem ilyen drasztikus a helyzet: megfelelő (azaz optimális minőségű és fehérjetartalmú) szilárd étkezéseket feltételezve a szervezeted akár 3-5 órát is el van, mint a befőtt anélkül, hogy a katabolikus (azaz leépítő) folyamatok eluralkodnának rajta. Csak egy példa: itt van kevésbé ismert barátunk a kazein, mely a kutatások szerint a lassú felszívódása miatt akár 6-7 órára is ellátja a szervezetet aminosavakkal. Tudom, hogy nem mindenki ezen él, de egy normál adag csirkével is 4-5 óra hosszát bajlódik a szervezetünk.

Tehát aki esetleg csak emiatt görcsölt volna a két-háromóránkénti evésen, most már vehet egy mély levegőt és megnyugodhat. A stressz amúgy is többet árt az izomzatnak, mint az a pár órás kajaszünet.

És vajon mi a helyzet a szénhidráttal? Tételezzük fel, hogy senki sem fog maratont futni, akkor bizony egy súlyzós edzésre való szénhidrát biztosan lesz benned akkor is, ha netalántán egy napja láttál utoljára zabpelyhet. Gondoljunk csak bele, hogy a testépítőknek a versenyek előtt több napon át kell szénhidrátmentesen vegetálniuk, hogy amennyire lehet, lenullázzák a glikogénraktáraikat a visszatöltésig.

De ha ez így van, akkor miért olyan népszerű még mindig a két-három óránkénti evés? A következőkben megismerhetitek a napi többszöri étkezés VALÓS előnyeit.

Szilvi / FitBuilder Team

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

optimalis_etkezes.jpg

Az optimális étkezési gyakoriság

A testépítő kisokos szerint legalább hatszor kell enni egy nap az optimális zsírégetés vagy épp az izomfejlődés érdekében. De vajon ez lenne érvényes trend az átlagemberre, sportolóra, férfira, nőre, minden halandóra?

optimalis_etkezes_2.jpg

Vajon miért olyan népszerű a napi többszöri étkezés?

Fogunk néhány jó szót szólni a napi többszöri étkezés előnyeiről... és ügyesen fényt derítünk bizonyos téves elképzelésekre is...

esti_etkezes.jpg

Táplálkozásunk népszerű tévútjai: az esti étkezés dilemmája

Vannak olyan napszakok, melyeknek kifejezetten fontos szerepe van az étkezésünk szempontjából. Így van ez a késő esti órákkal is, amikor már-már nyugovóra térnénk, ámde gyötör minket a dilemma: együnk vagy ne együnk?

feherjebevitel.jpg

Mennyi fehérje szükséges valójában?

Biztosan hallottátok már a kifejezést, hogy "nitrogén egyensúly", de lefogadom nem teljesen sikerült tisztázni mit is takar. Szerencsére csak eddig kellett várni rá, hogy végre megtudd.

etkezes_edzes_utan_1.jpg

A nap legfontosabb étkezése

Minden bizonnyal hallottál már róla, de ha nem akkor éppen itt az ideje, hogy megtudd: a nap legfontosabb étkezése nem a reggeli, hanem az, amit edzés után fogyasztasz.

tkezsi_gyakorisg_07.jpg

Testépítő étkezés - racionálisan!

A műanyag dobozok és a háromóránkénti evés - ez az egyetlen járható út? Vajon tényleg ez lenne érvényes trend az átlagemberre, sportolóra, férfira, nőre, minden halandóra? Aligha...

amikor_azt_hiszed_hogy_pntek_van_de_rjssz_hogy_mg_csak_cstrtk.jpg

Az igazán rejtélyes X-akta: hogyan lehet VALÓBAN hatékonyan lefogyni?

Döntsd el, hogy mit akarsz: megnyugtató hazugságokban és tévhitekben élni, vagy végre elérni az álom testalakodat? Ha az utóbbi, akkor szedjük szépen össze magunkat és a legfontosabb alapokat a valóban hatékony testsúlycsökkentéshez!

hrom_tkezs_tvhit_01.jpg

Három étkezés tévhit - megcáfolva!

Három népszerű étkezési tévhit, melyek nemhogy használnak, hanem akár árthatnak is a diétánknak! Reggeli, ebéd, vacsora... mindegyikről eloszlatunk egy-egy téves elképzelést!