Témák nekem: Ketogén diéta

A ketogén diéta

Tartós szénhidrát megvonás - sportolói szemmel!

A ketogén diéta ismerős lehet már hallomásból, esetleg néhány lelkesebb, mindenre elszánt társaink már próbálkoztak is vele. Az egész történet azon alapszik, hogy a ketogén menü szerint magas fehérje és zsír fogyasztása mellett alacsony, szinte nulla szénhidrát bevitelen kell tengetni a mindennapjainkat. Nézzük meg, hogy ez élettanilag miképp hat a szervezetre, illetve azt, hogy egy ilyen diéta mellett mennyire lehet hatékonyan edzeni?

A ciklikus ketogén diéta mintaétrend jellemzői

A diéta eredetileg epilepsziás betegek számára kidolgozott program volt: az 1920-as évekbeli verziója 4:1 arányban állapította meg az étkezési zsírok, illetve a fehérjék és szénhidrátok arányát a táplálkozásban. A szakértők a szénhidrátmegvonás miatt azt vették észre, hogy a felszaporodott vérbeli keton koncentráció hatására csökkent a rohamok gyakorisága. 

Állj! Mik azok a keton testek egyáltalán?
A keton testek - az acetátsavat és a béta-hidroxi-vajsavat soroljuk ide - a májban képződnek acetil-CoA-ból, ami ugye a köztes anyagcserénk talán legmeghatározóbb vegyülete. Nagyobb mennyiségben akkor fognak keletkezni, amikor a szervezetben szénhidrát hiány alakul ki - köszönhetően a táplálkozásbeli változásoknak.  Ezeknek jellemzője, hogy mivel vízben jól oldódnak, emiatt könnyen eljutnak a szervezetben bárhová a vérárammal - a szervezet pedig képes energiaforrásként hasznosítani ezeket a vegyületeket is.

Aki kipróbálta már a ciklikus ketogén diéta mintaétrendjét, talán ez az első kérdése, ami felvetődik: miért vagyok szellemileg inaktív kezdetben a diétától? Erre a válasz a cukormegvonás!

Mi történik a szervezetben ilyenkor? Hogy nyerünk ekkor energiát? A legjobb kérdés, ami felmerülhet, hogy és mi lesz az agyunkkal, aminek ugye van egy bizonyos napi cukor igénye? Ugyanis ha nem tudnád, az agyad baromi válogatós jószág és semmilyen más kalorigén tápanyagot nem fogad el csak és kizárólag a cukrot!

Nos, cukrot a szervezet nem csak szénhidrátokból tud előállítani. Ezt a folyamatot nevezzük glukoneogenezisnek, aminek során aminosavakból, tejsavból is (ha érdekel a téma mélyebben, akkor dobj egy postot és írunk erről is) képes a szervezeted magának szénhidrátokat gyártani. Ehhez a folyamathoz elengedhetetlen a biotin, vagy más néven B7 vitamin jelenléte. Emiatt ha ciklikus ketogén diéta mintaétrendjére adod a fejed, akkor a B-vitamin komplexet már most készítsd be!

Mi az, amit a ketogén menü betartásával valóban elérhetünk?

Tartós fogyást ígér a ciklikus ketogén diéta mintaétrendjének betartása, ami be is fog következni. (Mondjuk minden diéta kezdetben fogyást fog eredményezni, hiszen mindegyik alapja valamilyen tápanyagnak a megvonása…) A követői állítják ez a legjobb dolog a szeletelt kenyér óta (elnézést, nem is esznek kenyeret mert az szénhidrát), hiszen a szervezet egy éhezéshez hasonló állapotba kerül, és nagyon szépen lehet tőle szálkásodni… másfelől az izomtömegből is olyan szépen veszítesz, hogy öröm nézni.

Itt már ki is kanyarodhatunk a speciális területre: Sportolóknak miért NEM ajánljuk?
A ketogén menü során a zsírok oxidációjával fog történni elsősorban az energianyerés, másfelől pedig említsük meg, hogy a keletkezett keton testek savas jellegűek. Tehát adva van egy eleve csökkent vér pH és mellé még szénhidrát sincs normálisan jelen… mit jelent ez a gyakorlatban? Azt, hogy a nagy teljesítményű súlyzós edzést és a rekordok döntését elfelejtheted, ha ilyen diétára adod a fejed! Másfelől pedig ha nincs szénhidrát, akkor az izmaid dehidratáltak lesznek, és víz nélkül nemcsak gyengék, de laposak is lesznek.

Sajnálom, ha részrehajló lett volna az írás, de mivel mi főképp sportolói szempontból nézzük a dolgokat (kövezzetek meg érte :)) de nem igazán tartjuk a legjobb választásnak a ciklikus ketogén diéta mintaétrendjeit!

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények
.Agyalapi mirigy daganatom van sok-sok súlyfelesleggel.Egy műtéten már túlestem.Eddig még nem jött be semmi.Segítség kellene. Köszönöm a kedves segítséget! Üdvözlettel:Erzsi
Sipterné Szakállas Erzsébet | 2017-08-08 12:00:49
Szia! Milyen típusú segítség kellene? Ha gondolod, keress meg privátban: szilvi.toke@gmail.com címen!
Tőke Szilvia | 2017-08-10 11:04:49
Minden cikk szuper.
Rubbermax | 2017-08-11 12:02:28
Köszönöm a cikket, teljesen egyetértek.
Ifj Drázsnyák Lajos | 2018-10-04 03:38:19

Kapcsolódó cikkek

zsirok.jpg

Most már minden olajozottan fog menni...

Makrotápanyagjainkról szóló rövid kis sorozatunk lassan végéhez közeledik, de egy valaki még kimaradt a sorból. Hogy senkiben ne maradjon hiányérzet, szóljunk néhány jó és rossz szót a zsírokról.

telitett_telitetlen_transz_zsirok.jpg

Folytassuk az olajozást... Még egy kicsi a zsírokról...

Vannak az ellenszenves telített zsírok, a főgonosz transzzsír és a jófiúk csoportja, a telítetlen zsírok.

omega_zsirsav_1.jpg

Az omega zsírsavak - és amit illik róluk tudni.

Manapság egyre inkább terjed az omega - őrület (nem a zenekar:)), így érdemes végigolvasni a cikket, már csak azért is, hogy tisztába legyünk mit-miért kell épp fogyasztanunk.

d_vitamin_03_1.jpg

Az Omega-3 zsírsavak fontossága és bevitelével kapcsolatos tanácsok

Az omega-3 zsírsavak előnyeiről már biztos mindenki élből fel tudna sorolni egy párat. Jöjjön ezért most az Omega-3 három olyan pozitív élettani hatása, amit mi, lelkes sportemberek is igazán fogunk értékelni!

get_ripped_6_pack_abs_reskin_2.jpg

A zsírbevitel egészséges és finom módja - diétánál is

Akár diétázunk, akár nem, a zsírbevitelt nem szabad elhanyagolni. Nézzük meg mit és mennyit ehetünk diétában.

csalo_napok02.jpg

Csaló napok diétában - így fordítsd az előnyödre!

Aki már diétázott tartósan az tudja, hogy a szervezet elkezdi szépen lassítani a metabolizmust, ezzel "felkészülve a túlélésre". Hogyan csapjuk be mégis a testünket?

zona_dieta_03.jpg

Zóna-diéta

A Zóna diéta az egyik legszélesebb körben elterjedt testsúlykontroll program. Nem feltétlenül egy gyors ütemű fogyást kínál, hanem egy lassabb, de igencsak tartós testsúlyszabályozást!

tmeneti_bjt_01.jpg

A legújabb diéta anomáliák nyomában: Átmeneti böjtölés

Egy könnyen tartható, népszerű, sok előnnyel kecsegtető étkezési stratégia a zsírmentes izomtömegért! Nemcsak testzsírcsökkentésre, hanem egy lassabb, de zsírmentesebb tömegnövelésre is alkalmas!

paleolit_dita_09.jpg

Paleolit diéta

Valóban hatékony-e a módszer vagy csak egy újabb trend, amivel mossák az agyunkat a reggeli műsorokban? Kicsit járjunk utána a dolognak!

olajos_magvak_03.jpg

Olajos magvak versenye

Az ünnepekkel úgyis előtérbe kerül az olajos mag-család... most megnézzük közülük ki-mit-tud! Azaz melyik tartalmazza a legtöbb kalóriát, fehérjét, rostot, omega-3-at... vagy épp melyik a legjobb antioxidáns?

srleszt_03.jpg

Három különleges tápanyag, ami segítheti a diétád!

Most pár olyan ételtípus szeretném Nektek bemutatni, melyek abszolút nem elterjedtek, mégis olyan jó fejek, hogy könnyedebbé teszik az alacsony kalóriával, moderált tápanyagbevitellel megkínzott kis életünket...

kalria_04.jpg

Kalória vagy makrotápanyagok - mi az, ami számít...

Mi az, amit számoljunk? Kalóriatáblázattal rohangáljunk a zsebünkbe vagy a fehérje-szénhidrát-zsír hármassal bonyolítsuk életünket?

ditsnak_hitt_telek_033.jpg

Azt hiszed "diétás"?! Tévedsz!

"Light, cukormentes, zsírszegény..." Olyan találó marketing fogalmakról rántjuk le a leplet, melyekkel nap mint nap szembetalálhatja magát a gyanútlan diétázó… megveszi, megeszi, és persze a kilók nem mozdulnak. Íme az oka!