A kazein lenne igazából ez egyik legjobb protein típus?!

Miért van még mindig alábecsülve a kazein?

A kazein egy lassan emészthető fehérje féleség - éppen emiatt a lassú emészthetőség miatt az aminosav koncentrációt hosszabb ideig tartja magasan a véráramban. Azt is sokan ismerik, hogy pont ezért előszeretettel alkalmazzák lefekvés előtti, "éjszakai proteinnek". Azonban a kazeinben ennél sokkal több van! Újabb kutatások lépten-nyomon azt bizonyítják, hogy számos olyan előnye van, ami miatt rászolgált egy kiemeltebb státuszra. Nézzük meg, mi újság manapság kazein téren!

Egy kis ismétlés! Mi is a kazein?!

A kazein a tejfehérje, ergo a tejben van jelen. Pontosabban a tejben lévő összes fehérje közül körülbelül 80% a kazein aránya (a maradék a savó fehérje), vagyis ez a protein-típus a meghatározó. Mint minden állati eredetű fehérje, így a kazein is biológiailag teljes értékű, azaz tartalmazza azokat az aminosav típusokat, amelyeket a szervezet nem képes előállítani.

Jellemzően két féle kazeint gyártanak:

•    Micelláris kazein: talán ez a leggyakoribb formája a kazein protein poroknak

•    Kazein hidrolizátum: egy picit módosított formája a tejfehérjének, "előemésztett" emiatt valamivel gyorsabban szívódik fel

Egy átlagos adag, alsó-közép kategóriás kazein (33 gramm-os mérőkanállal számolva) tartalmaz 24 gramm fehérjét, 3 gramm szénhidrátot, és 1 gramm zsírt. Továbbá különféle nyomelemeket (kalciumot mindenképpen), de ez a gyártótól és a termék árától függően változhat.

A felszívódásra mondjuk, hogy "lassabb" mint a tejsavó esetében. De számszerűleg ez mit jelent? Az anti-katabolikus hatását elsősorban a leucin aminosav koncentráció magas szinten tartása miatt szokás emlegetni. Szöveg helyett sokkal többet mond az alábbi grafikon.  

Mint az látható a kazein esetében nem emelkedik meg hirtelen, csúcsszerűen az aminosav szintje, mint a tejsavó esetében, azonban 7 órával később is majdnem ugyanolyan szinten marad, mint 30 perccel azután, hogy lehúztuk a shakerből a fehérje turmixot. Ez nem mondható el a tejsavó (whey protein) esetében.

A kazein izomépítő tulajdonságai kiválóak!

A fent említett leucin aminosav hatása az anabolizmusra bizonyított. A magas leucin szint serkenti a protein szintézist.

Egy 2015-ös cikkben az American Socitety of Nutriton kutatói publikáltak egy klinikailag igazolt kísérletet, hogy a kifejezetten a maximális erőérték és a gyorsaságért felelős II B-típusú izomrostokban volt a hypertrófia magasabb a kazeint szedők esetében! A tejsavót kapók is 20%-kal jobban nőttek a fehér izomrostban, mint a placebót kapók, de a legnagyobb növekedés a kazeines csoporté volt!

Milyen egyéb egészségügyi előnyei vannak a kazeinnek?

•    Antibakteriális és immunrendszer erősítő hatása van: több cikk számol be arról, hogy kazeint szedők gyorsabban vészelik át bakteriális fertőzéseket, ha egyáltalán elkapják őket…
•    Triglicerid szint: Egy 2015 júniusi cikk alapján túlsúlyos embereken végzett kísérletben 22%-kal csökkentette a vérzsírt az, hogy a diétába beiktatták a kazeint!
•    Szabadgyökök elleni küzdelem és anti-oxidáns hatás: Néhány peptid kazeinben anti-oxidáns hatással rendelkezik.
•    Általános testzsír csökkentő hatás: mind a kazeinnek, mind a fehérje típusnak hatása van az anyagcserére, akár 10-15%-kal növeli az alapanyagcserét, és segít a testzsír leredukálásában.

17 680 Ft -100% -20 Ft
musclepharm_core_casein_1360.jpg
21 180 Ft -16% 17 880 Ft
dymatize_elite_casein_1818.jpg
17 780 Ft -15% 15 080 Ft
musclepharm_combat_casein_1816.jpg
19 980 Ft -5% 18 980 Ft
nutrend_micellar_casein_2250.jpg

Tényleg károsítja a vesét az extra fehérje?

Mellékhatásként minden fehérje készítménynél közszájon él az a mára többé-kevésbé túlhaladott elképzelés, hogy a veséket tönkreteszi az extra protein mennyiség. Szerencsére ez a téma igen kedvelt a kutatók körében és már a 90-es évek óta vizsgálják a kérdést.

Az első komolyabb, teszt egész pontosan 1991-1994 közt is volt egy kiadott, de az igazi "nagyágyú" egy 1989-tól 200-ig tartó 11 éves kísérlet volt. Knight, Stampfer és Hankinson kutatók által vezetve. 1700 alanyt vizsgáltak 11 éven át, akik naponta 1-2 kanál protein port kaptak (testsúlyuktól függően). Az eredmény egyértelműen az volt, hogy akár a 10 éven át tartó napi szintű protein fogyasztásnak sem volt ilyen adagok mellett semmilyen negatív hatása.

Akik már korábban vesebetegek azoknak a fehérje-anyagcserével eleve van egy problémájuk, és természetesen az Ő esetük más. Ott valóban nem javasolt a többlet fehérje. Bár hozzátennénk, hogy a nefrológus szakorvosok véleménye is megoszlik a témában…

Zárógondolatként tehát: A kazein egy tökéletes fehérje készítmény, és bármit is mondjon a "tejsavó-marketing", ez a tejsavóval azzal teljesen egyenértékű - a fő különbség a felszívódásban van.

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

protein.jpg

Alapvető tudnivalók a fehérjékről.

A legalapvetőbb tápanyagfajta közül kezdjük a sort a fehérjékkel, melyek a fitnesz ipar virágzásával és bizonyos diétás trendek megjelenésével egyre nagyobb rajongói táborra tettek szert.

kazein.jpg

Kazein

A kazein a lassú felszívódásának köszönhetően több órára is ellátja a szervezetet aminosavakkal - csökkentve ezzel az izomleépülés esélyét. Hosszú ideig teltségérzetet biztosít, így diétában is hasznos!

kazein_08.jpg

Kazein – a diétázók csodafegyvere!

A kazein a kiegészítők palettáján kissé háttérbe szorult a gyors felszívódású tejsavó testvérével szemben, pedig roppant értékes fehérjeforrás – sőt, diéta alatt több előnyét is kiélvezhetjük!

fehrje_07.jpg

Fehérje – nem a gyúrósok kulacsába való?!

Ez írás nem(csak) aktívan sportolóknak szól, hanem átlagemberek olyan célcsoportjainak is, akik szintén nem tudják, mire jó a fehérje bevitel!

rvek_a_fehrjk_mellett_03.jpg

Kikezdhetetlen érvek a fehérje mellett

Nézzük meg, hogy milyen hatása van a fehérjének és miért kellene valóban elkezdeni iszogatni azt a fehérje turmixot!

fehrje_040.jpg

Miért kell a magas fehérjebevitel a diétádhoz?

Diéta trendek jönnek-mennek... de a folyamatosan magas protein bevitel általában minden épeszű testsúlycsökkentő diéta alapja. Nézzük meg, hogy miért kell a protein a fogyáshoz!

tejtermkek_07.jpg

Népszerű fehérjeforrások: A tejtermékek kérdése

Bármi is legyen a célunk a testünkkel a tudatos táplálkozás. Természetesen kezdőként fogalmunk sincs hova nyúljunk, így összeszedjük a legalapvetőbb élelmiszereket. Kezdjük a fehérjékkel - azon belül is első körben a tejtermékek kis táborával!

kezd_hibk_03_2.jpg

Miért lesz jó barátod a kazein?

A kazein nemcsak az "esti", "lassú felszívódású" fehérje... ennél többet tud! Nézd meg, még mit!

protein06.jpg

Kötelező! 3+1 gyakori tévhit a fehérjéről!

A fehérje igazi celeb tápanyag fitnesz körökben...így megannyi pletyka terjed róla! Nézzük meg mi igaz, és mi az, ami csak nagy rágalom!