A három legnagyobb mítosz a gluténről!

A legtöbb esetben semmi nem indokolná a glutén elhagyását?!

Tudtátok, hogy valójában az emberek kevesebb, mint 1%-a érzékeny csak a gluténra igazából? Mégis mostanában a „gluténmentes”, az majdnem olyan menő a címkén, amint 20 évvel ezelőtt a "zsírszegény" volt. Valóban, ha elhagyod a gabonaféléket, akkor annak annyira sok előnyös oldala lesz? Valóban annyira veszélyes a glutén, mint, ahogyan azt páran propagálják?

A ”glutén mentes” szó szinte elég, hogy bármit is eladjunk az utóbbi időben - sőt olyan termékeket, is amiknek elviekben köszönőviszonyban sem kellene lennie a gabona-félékkel, azoknak is a csomagolásán is szerepel. Nézzük meg közelebbről, hogy valóban annyira nagyon sok előnye van a glutén elhagyásának!

Kétségtelenül nagyon jó üzlet, hogy most mindent glutén mentesnek adunk el, és így több pénzt tudunk legombolni az emberekről. De ki kell ábrándítsuk azokat, akiknek nincs lisztérzékenységük, mégis elhagyják a gabonaféléket, ott nem lesz olyan hatalmas egészségbeli változás, mint amit remélnek. 

1. Ha elhagyod a glutént, akkor egészségesebb és vékonyabb leszel!

Talán fájdalmas lesz ezt hallani, de abban az esetben, ha nincsen lisztérzékenységed, akkor a glutén elhagyása nem igazán fog olyan változásokkal járni, amiket sokan remélnek... 

Hogy idézzük Ole Petter Hjelle norvég kutató szavait: "Teljesen szükségtelen elhagyni a glutént az étkezésből abban a reményben, hogy majd attól egészségesebbek leszünk. Valójában sohasem voltunk egészségesebbek, mint manapság, miközben azt gondoljuk, hogy nagyon betegek vagyunk.”  

Sokan valami rejtélyes okból mégis azt hiszik, hogy a glutén elhagyása lesz a kulcsa a fogyásuknak. Holott ez egyszerűen nem igaz. A fogyás, amit tévesen a gluténnel azonosítanak, az inkább a kenyér - mint szénhidrát - elhagyása miatti kalória deficit.

2. Bár az orvos nem tudott nálad diagnosztizálni lisztérzékenységet, Te mégis az vagy...?

Ilyenkor szokott jönni a duma, hogy "de hát XY ismerősömnek is ugyanilyen tünetei voltak és Ő is lisztérzékeny” .  Természetesen ilyenkor sokan kétségbe vonják az orvost, akinél voltak és kikérnek egy másik véleményt is. Ha az is azt mondja, hogy nincs semmi baj, akkor keresnek egy következőt. Igazából ilyen esetben valóban van egy betegsége az illetőnek de azt úgy nevezzük: hipochondria.

Igazából egy nagyon egyszerűen és pontosan kimutatható vértesztből, sőt manapság már egészen megbízható gyorsteszteket is lehet vásárolni magánszemélyként recept és minden egyéb nélkül is. Ha a vérteszt alapján fennáll, akkor szokás vékonybélből szövettani vizsgálattal biztosan megállapítani. Ha ez negatív, akkor más kell a dolog hátterében álljon.

3. A gyakori puffadásra és bél-irritációra a glutén azonnal jótékony hatással lesz

A gabonafélék megvonása nem fogja egycsapásra megoldani az ilyen jellegű panaszokat. Sok esetben, azok akik azt hiszik lisztérzékenyek, ott valójában sokszor egészen más van a háttérben. A bélrendszer flórája egy nagyon érzékeny dolog és könnyen meg tud bomlani az egyensúly, amik miatt aztán lehet különféle olyan tünetek, amiket sokan a gluténnek tulajdonítanak, hiszen manapság a glutént kell okolni mindenért.

Másik gyakori az, hogy valaki azt hiszi a gluténre érzékeny, mert amikor péksüteményt eszik utána mindig fel van puffadva. Az esetek többségében ilyenkor az ember nem a lisztre, hanem az életszőre érzékeny. Sokszor a kelt tészta tovább dagad a gyomrában és ez a baj forrása.

Konklúzió tehát, hogy a gabonafélék elhagyása valóban az, amit kerestél. Sok esetben az emberek csalódottan konstatálják, hogy nem fogytak le, és ugyanúgy puffadnak mint előtte, és eszükbe sem jut, hogy összekapcsolják azt, hogy lehet nem is az volt a probléma forrása, amit gondoltak.

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

sti_02.jpg

Edd ezt, és ne ezt! Lisztmentes sütés-tippek!

Így készülnek a "gyúrós-sütijeink"! :) Pár hasznos és ötletes tipp, hogyan szanáld ki a fehér lisztet a receptedből... és alkoss egy szénhidrátban akár jócskán szegényebb finomságot!

dits_lisztek_03.jpg

Ne hagyd magad átverni: a diétás "csoda" lisztekkel!

A legtöbb diétázó vadul kapkodja le a diétás "fogyi" liszteket a polcról és fizet ki érte nem is kis összeget... de vajon minden esetben megéri?! Utánajárunk!

glutn_021.jpg

Gluténérzékenség és a testépítés

Mennyire kell speciális diéta egy gluténérzékeny sportolónak? Olvasd el a cikket, és kiderül a válasz!

teljes_kirls_01.jpg

Teljes kiőrlésű liszt: vajon megéri ezzel kezdeni az életmódváltást?

Szép remény-felhő lengi körbe a teljes kiőrlésű lisztet...azonban legyél bármilyen eltökélt diétázó, lehet, hogy mégse váltják be a reményeidet! Olvasd el a cikket, hogy ne érjen csalódás!

paleo_liszt_02.jpg

Paleo-lisztek: mit tudnak és mit nem?!

Az áruk nem olcsó, így nem árt tudni, hogy mégis mire képesek, mit tudnak, és mi az, amire inkább ne használjuk őket a konyhai manőverek során!

edzs_utn_turmix_010_2.jpg

Protein problémásoknak: gluténérzékenység és a protein választás

Nézzük meg, hogy a glutén érzékenység miképp befolyásolja a protein kiválasztást! Mire kell odafigyelni, és konkrétan milyen protein gyártók fehérjéi garantálják a gluténmentességet?