A fehér rizs színes testvérei: avagy milyen rizst válassz a diétádhoz?

Ismert és kevésbé ismert alternatívák, ha a hagyományos rizs már kifordulna a szádból!

Számos kultúrának megvan a gabonanövénye, és ahogyan az élelmiszer ipari tanulmányok fejlődnek, úgy bizonyosodik be, hogy nem mindegyik fogyasztásával teszünk jót magunknak. Elég csak a lisztérzékenységre, mint az aktuális "divat" autoimmun betegségre gondolni. A rizs fogyasztása nem csak kiváló megoldás lehet azoknak, akik nem fogyaszthatnak például búzát, árpát, vagy rozsos ételeket, hanem a súlyzókkal edző ember legjobb szénhidrát forrása is egyben. De mi a teendő akkor, amikor már a rosszullét kerülget a fehér rizstől? Amikor már kifordul a kanál a szádból? Itt a lehetőséged szétnézni, milyen alternatívák vannak, amiket a legérdemesebb választani!

A barnarizs - ahogyan a jázminrizs és a basmati rizs is - úgy készül fogyasztásra, hogy a héját  még tartalmazza, melynek következtében a B-vitamin tartalma jelentősen nagyobb a hagyományos fehér rizsnél. Emellett gazdagabb magnéziumban is – és mint azt tudjuk, ha más nem a TV reklámokból, hogy a magnézium az idegrendszer működéséhez elengedhetetlen, ugyanakkor a sportolóknak nagyobb dózisra van szükségük belőle. Emiatt bátran javasoljuk a fogyasztását!

A barnarizs másik nagy előnye, hogy a többi rizsfajtához képest a rost tartalma magasabb: nagyjából 5 gramm rostot találhatunk minden csészényi kifőzött barnarizsben!

Az elkészítése kicsit macerásabb, mint a hagyományos rizsnek, mert tovább tart főzni. Az ideális estben a főzés nagyjából 30 perc, enyhén sós vízben, aztán újabb 10 percig lefedve hagyjuk párolódni.

A vadrizs neve átverés, mert szigorúan véve nem rizsről van szó, hanem egy fűmagról. Hosszúkás fekete szemű magok, ami valójában nem más, mint az Észak-Amerikában őshonos vízi fű fajta magja. Amiért nekünk kiemelten jó, az a B vitamin, cink, magnézium tartalma mellett, a bizonyított immunerősítő hatása. Újabb kísérletek szerint a rák elleni harcban is hatékony.

A vadrizs rágós, és jellegzetesebb ízű növény, mint a hagyományos rizs. Az elkészítése 60 perc főzést jelent, ami azért egy nagy fekete pont neki.

A másik "színes bőrű idegenlégiós" játékosunk a fekete rizs! Az állaga neki is picit rágósabb, mint az egyszerű rizsnek és az íze kifejezetten diós. A legfrissebb kutatások alapján ugyanolyan típusú antioxidáns tartalmaz, mint az áfonya, csipkebogyó és a többi sötét színű bogyótermés. Az antioxidánsok hatása a szabadgyökök sejtkárosító hatására egy olyan téma, amiről már többször beszéltünk, ezért most nem mennék bele részletesen. Ha érdekel a téma, akkor olvasd el

Beszerezni kicsit sem egyszerű itthon, de nem is lehetetlen – konkrétan anyám az egyik hypermarketben is talált egyszer - elsősorban alternatív élelmiszerboltokban, és ázsiai fűszernövényeket is árusító helyeken érdemes keresgélni!

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények