A cukornál is károsabbak lehetnek az édesítőkszerek?!

Nem a cukor a legrosszabb?!

A fitnesz, diéta és egészséges élet hajszolása gyakran vezet túlzásokhoz vagy rossz berögződésekhez. Több ilyen hisztéria figyelhető meg, ezek egyike a só, illetve a cukor kerülése... és ennek érdekében - sok esetben sokkal károsabb - helyettesítők használata. Most a cukrot helyettesítendő édesítőkről, főképp azoknak a károsító hatásairól beszélnénk, mivel napról-napra jelennek meg orvosi tanulmányok arról, hogy ezek többségében akár károsabbak is lehetnek, mint maga a finomított cukor fogyasztás!

Számos sportoló próbál úgy megszabadulni a felesleges zsírtól, hogy csökkenti a cukor bevitelt, ami teljesen okos gondolat. Azonban a butaság ott kezdődik, amikor megpróbálják teljesen kizárni a szénhidrátot, hiszen a legfőbb energia forrástól akarnak ezáltal elzárkózni!

Ha megengedtek egy személyes véleményt, akkor ki kell jelentenem, hogy a cukorpótlók használata saját bevallásom szerint a legrosszabb mód a fogyáshoz. Ha rákeresel a neten angol vagy német nyelven, hogy  a "cukorpótlók mellékhatásai", akkor több tízezer találatot dobnak ki a keresők olyan betegségeket sorolva, mint a bélbántalmak, megemelkedett vérnyomás, migrének, menstruációs zavarok, látás károsodás, agykárosodás, krónikus fáradás, személyiség zavarok, Alzheimer, és egyre gyakrabban a rákos daganatok megjelenését is ezzel hozzák kapcsolatba… Valószínűleg nem egy világméretű összeesküvésről van szó, hanem valóban nem a legegészségesebbek ezek a vegyületek.

Érdekes tények az édesítőkről:

Állat kísérletek igazolták, hogyha a testet édesítővel próbáljuk becsapni, akkor valóban úgy reagál, mint abban az esetben, ha cukrot kapna: inzulint választ ki! Embereken sincs a legtöbb kutatás szerint ez másképpen. Elenyésző kivételektől eltekintve a legtöbb klinikai vizsgálat arra enged következtetni, hogy hiába az édesítő használat, az édes íz miatti magasabb inzulin szint következtében sokkal nehezebb lesz a zsírbontás. Mivel tudjuk, hogy az inzulin az építő (anabolikus) hatása nem csak abban segít, hogy a fehérjét és szénhidrátot "nyomassa" ki a perifériára, hanem a zsírok szintézisét is gyorsítja.

2005-ben egy amerikai orvos, nevezetesen Daniel J. DeNoon publikált egy cikket, amiben azt magyarázza, hogy a diétás üdítők (cukor pótlós, a papír forma szerint zéró kalóriás termékek) fogyasztása napi rendszerességgelgyakorlatilag ugyanúgy hízáshoz vezet, mintha a magas cukor tartalmú, hagyományos üdítőt fogyasztanák az emberek!

Az édes íz hatására egy-két tanulmány kimutatta, hogy a a szervezet gazdaságtalanabbul használja a szénhidrát raktárakat. Értsd: mivel azt hiszi az édes íztől hogy "remek, fel van a máj és a vázizom is töltve glikogénnal, így lehet ezerrel égetni a cukrot, mint energia forrást"… Azonban ez a valóságban nincs így, emiatt edzés közben sokkal gyorsabban és radikálisabban leeshet a vércukor szinted.

Összességében, tehát óvatosan azokkal az édesítőkkel! A tengeren túl az FDA (az Élelmiszer és Gyógyszerellenőrző hatóság - ami a legkomolyabb szervezet az USA-ban) állami szinten számos közleményében amellett szólalt fel, hogy limitáljuk az édesítőszerek használatát! Többek közt, de főképp nekik köszönhető egyébként, hogy az aszpartámot mára számos táplálék kiegészítőből kivonták, mivel az összes cukor helyettesítő közül ezt tartják a legkárosabbnak!

2013-as (azaz idei) Harvard Egyetemes tanulmány alapján azok az állatok, ahol a napi mennyiség aszpartámból nagyobb volt mint egy bizonyos arány a testtömegre kiszámolva (embernél ezt úgy számították át, hogy nagyobb mint 50 ml testsúly kilogrammonként) ott jelentős különbség volt abban, hogy a rák gyorsabban pusztított!

Végső következtetés tehát, hogy nem biztos, hogy annyival rosszabb a cukor fogyasztás, mintha mindig édesítővel helyettesítenénk azt!

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

szelet_1.jpg

Miért fontos nekünk a vércukorszint változás izomépítés és fogyás szempontjából?

Az alábbi írásban arról lesz szó, hogy a koplalás és evés hogyan változtatja meg a vércukor szintet, és ezt hogyan hasznosíthatjuk izom építésre. Ehhez azonban meg kell ismernünk a már napi szinten emlegetett inzulint!

repa02_1.jpg

Miért fontos nekünk a vércukorszint változás izomépítés és fogyás szempontjából? 2.0

Vajon miként lehet a szénhidrát fogyasztással babrálva előnyt kovácsolni a vércukor szint változásaiból?

cukorbetegseg_es_edzes_2.jpg

Cukorbetegség és az edzés

Edzésútmutató cukorbetegeknek: a vércukorszint változása a súlyzó edzés hatására.

reggeli_tvhitek_01.jpg

Reggeli - tévhitek, meg az aljas gabonapelyhek

Azok az aljas reggeliző pelyhek régóta próbálták belénk verni, hogy a reggeli a nap legfontosabb étkezése… Ez tényleg így lenne? Szkeptikus banda vagyunk, így ennek is próbáltunk utánajárni.

bpa__02.jpg

Hormonszintünket megbolygató adalékok?!

Van egy vegyület, amely széles körben használt - viszont korántsem veszélytelen, mivel képes arra, hogy hormonális zavarokat okozzon! Ismerd meg, majd fogadd meg tanácsainkat, melyekkel száműzheted ezt az anyagot az életedből!

bio_04.jpg

Mindennapi mérgeink

Vajon tényleg érdemes-e a drágább bio zöldségre és ásványvízre költeni az egészségért?

barna_kenyr_05.jpg

Ne hagyd magad átverni: a nagy barna kenyér és cukor mítosz!

"Ne hagyd magad átverni" sorozatunkban megpróbáljuk minél több élelmiszer ipari csapdáról lerántani a leplet! A mai felvonásban: a "barna" termékek valóban egészségesebbek?!

dits_lisztek_03.jpg

Ne hagyd magad átverni: a diétás "csoda" lisztekkel!

A legtöbb diétázó vadul kapkodja le a diétás "fogyi" liszteket a polcról és fizet ki érte nem is kis összeget... de vajon minden esetben megéri?! Utánajárunk!

tpllkozs_cukorbeteg_sportolknak_03.jpg

Táplálkozási tippek cukorbeteg sportolóknak

Kötelező cikk cukorbeteg sportolóknak! Mit, miből és mennyit együnk, ha diabétesszel küzdünk és mellette rendszeresen mozgunk!

gymlcsk_a_ditban_06.jpg

Gyümölcsök a diétában: barát vagy ellenség?

A nyár beköszöntével egyre könnyebben kaphatjuk azon magunkat, hogy betoltunk egy vödör meggyet, barackot, szilvát – és bár nem pálinka formájában küldtük le a gyomrunkba, mégis felmerülhet a kérdés… ártunk-e ezzel a diétánknak?

ditsnak_hitt_telek_033.jpg

Azt hiszed "diétás"?! Tévedsz!

"Light, cukormentes, zsírszegény..." Olyan találó marketing fogalmakról rántjuk le a leplet, melyekkel nap mint nap szembetalálhatja magát a gyanútlan diétázó… megveszi, megeszi, és persze a kilók nem mozdulnak. Íme az oka!

ditsnak_hitt_telek_07.jpg

Diétásnak hitt ételek

Jöjjön most 9 olyan élelmiszer, mely diétásnak van beállítva, pedig a valóságban jobban gyarapítja az oldaladra a zsírréteget mint Te azt gondolnád!

glikmis_index_020.jpg

A glikémiás indexen túl... mi az, ami még számít?

A GI a 80-as években lett kidolgozva, hogy segítségünkre legyen a cukorbetegek táplálkozásának megtervezésében. A GI egy jó dolog, de messze van a tökéletestől, rengetegen félreértik és nem arra és úgy alkalmazzák amire való...

maltodextrin02.jpg

Ne hagyd magad átverni: avagy ismerd meg a maltodextrint!

A maltodextrin gyakori összetevő a szénhidrátok és a tömegnövelők között - másfelől a mindennapi, diétásnak hitt élelmiszereink címkéjén is felbukkan. Elég ellentmondásos, nem? Nézzünk a körmére, ismerjük meg ezt az igen gyakran utunkba lopakodó anyagot!