A csaló technika

Lépj túl a korlátjaidon!

Már láthattad, hallhattad, és egész biztosan alkalmaztad, ha máshogy nem, akkor ösztönösen... Egy technika, ami kifejezetten haladóknak való, mégis a kezdők ütős többsége is lelkesen alkalmazza. A csaló technika. Ezúttal viszont más szemszögből vizsgálva: tudatos edzéstechnikaként, haladóknak, holtpontok átlépésére, bukáson túli ismétlésekre. Jöhet?

Hogyan használd?
Van úgy, hogy már elértél a teljesítőképességed határáig, és kihoztad magadból azt, ami maximálisan, a szabályos keretek között az izmaidban rejlik. Ez így van jól, le kell tenni a súlyt és megpihenni. Viszont akik már régóta benne vannak az edzésben, azok tudják, hogy milyen bosszantó, ha csak egy pici választ el a teljes izomkifáradásig, és talán a növekedés új útjáig. Ebben az esetben, azaz kivételes helyzetekben engedhető meg, hogy az utolsó ismétlésekben eltérünk a konvencionális szabályoktól - és hogy tovább stimuláljuk az izomzatot, nem épp a tökéletes végrehajtási formát követve, de kiszedünk magunkból még pár ismétlést.
Csalni sokféleképpen lehet, például a lendület vétellel, a mozgástartomány lerövidítésével, más izmok besegítésével ... de ezt Ti úgy is tudjátok :)

Konkrét példa
Vegyük a legnépszerűbb gyakorlattal, a csaló technikák igazi melegágyát, a bicepszhajlítást rúddal. Válassz akkora súlyt, amivel 6-8 szabályos ismétléssel a teljes mozgástartományt kihasználva eljutsz az izombukásig, és ha eddig eljutottál, akkor folytasd tovább a gyakorlatot, de nem a tökéletes végrehajtási formában, hanem egy kis lendületvétel segítségével préselj ki még 2-3 újabb ismétlést. Ekkor ugye már nem stabil a törzs, hanem egy kis belendítéssel segít bele az emelésbe.
Ami a legfontosabb: a sorozat mindig szabályos ismétlésekkel indul, és csak a bukás után lehet szó a csalásról!

Alkalmazásával kapcsolatos tudnivalók
Ez a technika nem arra való, hogy az egonkat simogassuk. Aki még mindig azért jár le edzeni, mert azt hiszi, hogy mennyiség előrébb való a minőségnél, az felejtse el a csalást! Tehát: a csalás jó technika LEHET, ha ÉSSZEL és TUDATOSAN csináljuk! Viszont nem kell túlzásba vinni az alkalmazását, mert bármilyen szabálytalanság könnyedén vezethet sérüléshez. Tehát mindig mérlegelj, mennyire éri meg ez az út...

Fontos, hogy ez már olyan technika, amelyet nem épp jó ötlet minden gyakorlatnál alkalmazni. Az olyan összetett feladatoknál, mint például a guggolás, felhúzás, döntött törzsű evezés – ne használd! Itt a legkisebb szabálytalanságnak is csúnya mellékhatásai lehetnek.
A használatára a következő gyakorlatokat javaslom: bicepszhajlítások, egykezes tricepsz (másik kezünkkel rásegítünk), oldalemelések, kábeles gyakorlatok, stb.

Még egyszer: kezdőknek tilos!! Ők törekedjenek csak a szabályos végrehajtás megtanulására, kivitelezésére, és higgyék el: alapgyakorlatokkal, megfelelő étkezés mellett jönni fog a tömeg. A csaló technikához kellő tapasztalat, a szabályos kivitelezés ismerete, és egy jó adag testtudat szükséges!

Tippek
Ha már csaltunk, tegyük jóvá, vagy mi. Fenti bicepszses példánkban például ha a hajlításnál csaltunk, akkor a negatív – fékező szakasz legyen dupla olyan lassú! Tudod, már meséltük, hogy a negatív szakaszban az izom amúgy is többet bír el! (Mellesleg meg itt bukik le ki az igazi csaló :) Aki fellendíti a súlyt, utána meg mit sem törődve a gravitációval szépen le is ejti, az nem ép a fenn pedzegetett tudatos technikát akarja kamatoztatni…) A lényeg, hogy a csalással mindig valahogy növeljük a célizom terhelését, feszülését és ne pedig csökkentsük!

Szilvi / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

izomtom_edzesterv_csajoknak_01_2.jpg

Miért nem ott érzem, ahol kéne...?

Néha a valóság ellentmond a várakozásainkkal, és nagy meglepetésünkre a hátunk közepére remélt fáradást a karunkban fogjuk érezni. Vagy épp fordítva. Mit csinálhatunk rosszul?

miert_nem_tudok_nagyra_noni_3.jpg

Miért nem tudok nagyra nőni? Az izomtöveg növelés (majdnem) 10 parancsolata

Az izomtömeg növelése nem mindenkinek olyan egyszerű folyamat. Jöjjön néhány kérdés, amit tegyél fel magadnak, még mielőtt végleg elkönyvelnéd a testedet egy genetikai kudarcnak.

akarod_hogy_nagyobb_legyen_a_karod_01.jpg

Akarod, hogy nagyobb legyen a karod?

El kell árulnom valamit: a hatalmas karok titka nem a bőrrepedésig pumpált ismétlésekben és a koncentrált karhajlításokban rejlik. Valóban nagy karokat akarsz? Akkor első körben ess neki a cikknek!

eroltetett_ismetles_030.jpg

Erőltetett ismétlések

Az erőltetett ismétlések kifejezetten megterhelő technikai manővernek számítanak, hiszen az izomrostokat a szokásos fáradtságon túl is igénybe veszik, viszont ezzel még nagyobb növekedési potenciált generálva.

orias_sorozatok_03.jpg

Óriás sorozatok

Ha Te is kísérletező vagy, és nem ma kezdted az edzést, viszont el akarod kerülni a stagnálást – akkor biztos be fog jönni Neked ez a technika! Ismerkedj meg az óriássorozatokkal és a bennük rejlő gigantikus erőkkel!

tomegnovelo_vagy_feherje_02.jpg

Melyiket válasszam: tömegnövelőt vagy fehérjét?

Hogy mindenkinek rend legyen a fejében, nézzük meg, mi a különbség a fehérje és a tömegnövelő használata között, mire jó a fehérje, illetve, hogy kell-e Neked egyáltalán tömegnövelő por!

edzs_eltti_kaja_01.jpg

Mivel tömd a fejed edzés előtt?

Nyilván tudod, hogy az edzésed szempontjából nem mindegy, hogy milyen mértékben vagy feltöltve a megfelelő tápanyagokkal! Nézzük meg tehát az edzés előtti étkezésre vonatkozó általános érvényű szabályokat!

tkezsi_gyakorisg_07.jpg

Testépítő étkezés - racionálisan!

A műanyag dobozok és a háromóránkénti evés - ez az egyetlen járható út? Vajon tényleg ez lenne érvényes trend az átlagemberre, sportolóra, férfira, nőre, minden halandóra? Aligha...

arnold_karedzs_02.jpg

Arnold legendás kar edzés rutinja

Vajon a mai módszerek mellett a klasszikus izomépítő módszer alkalmas lehet arra, hogy valóban farönk nagyságú karokat varázsoljunk magunkra?

28_bicepsz_modszer_04.jpg

Az új bicepsz trend: avagy így végezd ki a karod 28 ismétléssel!

Akinek a 21-ezés már lerágott csont, az lépjen a bicepsz égetés új szintjére: 28-as módszer! Ezzel akár 1-2 sorozattal kivégezheted a bicepszed minden izomrostját.

tmegnvel_01.jpg

Tömegnövelőt, tömegnövelőt... de mégis melyiket?

A gyártók marketingszövege mindig kecsegtető, kezdőknek gyors tömegnövelést ígérnek, de most megtanulunk a sorok (jelen esetben az összetevő lista) mögé látni – hogy mindenki megtalálja az igényeinek megfelelő tömegnövelőt! Vásárlási kisokos a megfelelő tömegnövelő kiválasztásához!

31_tipp_02.jpg

3+1 tipp, amivel megtörheted a monotonitást az edzéseiden!

Vajon miképp csempészhetsz változatosságot az edzésedbe, anélkül, hogy magukat a gyakorlatokat lecserélnéd? Erre adunk három tippet, egy bónusz technikával megfejelve!

piramis_mdszer_02.jpg

Élet a piramisokon túl?!

A "piramisozás" egy igen népszerű technika, ugyanakkor ha a nagyobb súlyok megmozgatása a célod, akkor mutatunk egy kevésbé elterjedt, ámde annál hatékonyabb technikát!