A burgonya az új rizs?

Kérsz egy szem krumplit?

A burgonya egy remek szénhidrát forrás lehet - akár edzel, akár nem. Olcsó, gyakorlatilag bárki számára hozzáférhető, és emellett az ember nem is gondolná, de több fontos nyomelem is nagy mennyiségben van benne. Bár sokan csak és kizárólag a rizst tartják az egyetlen "elfogadható" szénhidrát forrásnak, most mégis elkövetünk egy olyan eretnekséget, hogy a krumpliról fogunk beszélni.

A mai felfogásban - ha az étkezési szokásokat nézzük (főleg a fitnesz területen) - a szénhidrát szó lassan felér egy káromkodással. Ennek oka, hogy a legújabb ismereteink szerint valóban sok esetben a túlzott szénhidrát bevitel tehető felelőssé az elhízásokat illetően. Többé-kevésbé elfogadott tény, hogyha valaki zsírt szeretne veszteni, akkor a szénhidrátbevitelt kellene leredukálnia - szemben a korábbi nézettel, hogy a zsírokat kellene eliminálni.

Éppen emiatt a fitneszes agymosás lépéseinek egyik első lépése, hogy a szénhidrátot démonizáljuk. Ha meghallgatod egyszer, hogy milyen diétás tanácsokat mondanak tizenéves, bikini modell kategóriás kislányokból személyi edzővé avanzsálódott szakik a vendégeiknek, akkor a "ne egyél szénhidrátot" az többször el fog hangzani...

Ennek ellenére, hogy próbálják átmosni az agyunkat azzal, hogy a szénhidrát rossz, aki kicsit is mélyebben beleásta magát a táplálkozás és energianyerés élettanába, az tudja, hogy egy sportoló fő energiaforrása szénhidrát. Ha teljesítményt akarsz, akkor a szénhidrátból nyert energia szükségessége elvitathatatlan.

A krumpli igazi népélelmezési árucikk: a legszegényebb országoktól a jóléti államokig. Az 1800-as évek óta az emberiség élelmezésének szerves része. Gondoljunk csak arra, hogy a világháborúkban kétség kívül emberek millióit mentette meg az éhhaláltól ez a növény!


Mi található a burgonyában? Értékes lehet egyáltalán ez az egyszerű növény?

Természetesen túlnyomórészt szénhidrátot tartalmaz: a híres burgonyakeményítőt, amit talán már az általános iskolai természetismeret órán is vizsgáltatok, ha volt a sulinak egy olcsó fénymikroszkópja... Emellett van benne igen kis mennyiségben zsír és fehérje is. Bár való igaz, hogy a fehérje tartama elhanyagolhatóan alacsony, de maga a minősége ennek a fehérjének növény viszonylatban egészen kiváló! Ennek ellenére ne várd, hogy a piacon fel fog tűnni a vegáknak szánt "krumpli-protein"...

Ami még van benne és érdekes számunkra az a C- és B-vitaminok, magnézium, kálium, s emellett rost.

Ebből is kiemelnénk a káliumot: a kálium hiánytünete ugyanis tipikusan a magas vérnyomás, és az általános gyengeség. Érdekes tény, hogy manapság az embereknek mindössze 2-3%-a fogyaszt elég mennyiségű káliumot, legalábbis az USA-ban egy 2013-as kutatás alapján. Holott egyetlen egész krumpli (nem a porból készült gyorséttermi sült krumpli) fedezi egy felnőtt ember kálium szükségletének 40%-át.

A magnéziumot kis dózisban fogyasztók közt nemcsak az izomgörcsök gyakoribbak, és a koncentrációs nehézségek, hanem bizonyították, hogy idős korban előbb fognak dementiát kapni (elbutulás) és az Alzheimer kórra is nagyobb az esélyük. A fent említett normál krumplink egy felnőtt szükségletének 20%-át fedezi.

Amellett, hogy nyomelemek vannak benne - természetesen az energiatartalma fontosabb nekünk. Egy régebbi 1995-ben publikált írásában Holt, Miller és Petocz kutatók arra jutottak, hogy amikor azonos kalória mennyiséget etettek (240 kcal) a teszt-alanyokkal a kísérlet során, és utána mérték a vércukor szint változásokat 15 percenként a következő 2 órában.

Ez alapján a krumplival bevitt szénhidrát az egyik legstabilabb volt: nem emelte hirtelen a vércukor szintet, és nem is esett vissza hirtelen. A fenti kutatók úgy találták a burgonya az egyik legegészségesebb szénhidrát forrás olyan szempontból, hogy mennyire tartja egyenletesen a vércukor szintet.

Sokan a krumplit tévesen az olajban sütött változattal azonosítják kizárólag, és valószínűleg emiatt él az a köztudatban, hogy kerülni kellene, amikor az ember tudatos táplálkozást követ.

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények
Sziasztok,
Most akkor lehet enni diéta alatt burgonyát vagy sem ?
Mert mindenhol azt olvasom hogy relatívan gyorsan megemeli a vércukor szintet és ez miatt nem lehet
Botosm | 2016-10-23 06:59:35

Kapcsolódó cikkek

Alternatívák a jobb minőségű szénhidrátokra.

Miután a korábbi szénhidrátokról szóló cikkekben szépen megértettük, hogy miért nem barátunk a finomliszt és a bocicsoki, eljött az ideje, hogy ezeket elfelejtsük és a jó szénhidrátokkal kerüljünk közelebbi kapcsolatba.

szenhidrat_05.jpg

Újabb érv a szénhidrát mellett!

Még pár érvet sorakoztatunk fel, amikkel igyekszünk eloszlatni a tévhitet, hogy a szénhidrátok fogyasztását minden esetben kerülni kellene. Mai írásunkban kifejezetten azt fogjuk tárgyalni, milyen módon hathat a szénhidrát a regenerációra.

karfiolrizs_04.jpg

Szénhidrátszegény rizs?!

Nos, aki hagyja, hogy a látvány átverje, az talán el is hiheti, hogy valódi rizs került a villái közé! A trükk a cikkben!

ch_dita_02.jpg

A szénhidrátmentes diéták hátrányai

Nézzük meg, melyek az alacsony szénhidrátos diéták legnagyobb hátrányai és csapdái!

sznhidrt_020.jpg

Az új főgonosz nyomában? A szénhidrátok a gyakorlatban!

Szénhidrátmentes tészta, keksz, süti... Te is azt hiszed a szénhidrát a legrosszabb dolog világon és lehetőleg kerülöd mint a mérget? Amennyiben igen, akkor ez a cikk Neked szól!

ch_megvonas05.jpg

Káros lehet-e a nőknek a szénhidrát megvonás?

Alacsony szénhidráton tengődő csajoknak kötelező cikk!