A bokasérülések típusai és leggyakoribb tünetei

Ha már megtörtént a baj: a bokasérülések kezelése!

Ahogyan sokszor hangoztattuk: a prevenció az egyik legjobb módszer a sérülések kezelésére. Jelen esetben a propriocepció javítása, az ideg-izom kommunikáció optimalizálása a legjobb megoldás! De köszi... vegyünk most az a sajnálatos esetet, amikor már megtörtént a baj.

Egészítsük ki a boka-történetünket és nézzük meg, mi legyen a teendő akkor, ha már megtörtént a sérülés. Ha hiszitek, ha nem, mára nem a RICE az egyetlen sérüléskezelési metódus, amit alkalmazni szoktak.

Lehetséges-e az ízületi szalagokat erősíteni?
A válasz nem! Az ízületi szalagok rostjai jelenlegi ismereteink szerint nem edzhetők úgy, mint mondjuk az izomrostok. Ha azt mondja az edző: "Fiam, ez és ez a gyakorlat majd erősíti azokat a szalagokat…" akkor tulajdonképpen rosszul használja a kifejezést. Nem az ízületi szalagot erősítjük a speciális gyakorlatokkal, hanem a propriocepciót javítjuk.

Még egy gondolattal kiegészíteném , mivel sokan - főleg a szakedzők - jellemzően idegenkednek az alkalmazását illetően, és furán néznek rád, ha dynair párnákon akarod lépkedtetni a játékosaikat. Pedig igenis létezett ilyen tréning – például, ugye amikor a sportolókat változatos terepen, akár mezítláb futatták… na, hát az nem volt más, mint az említett proprioceptív tréning, kevésbé divatos – de annál hasznosabb – körülmények között!

Mi a boka leggyakoribb sérülése?
A boka anatómiai felépítéséből fakadóan a leggyakrabban a külső szalagoknál sérül meg. A belső oldali bokánál a legyezőszerűen szétterülő háromszögletű szalag nagyon erős, emiatt igen lényegesen ritkábban sérül, mint a külső oldali, vékonyabb szalag.

A külső oldali szalagok sérülése lehet:
•    Elsőfokú szakadás - húzódás: a rostok egy része szakad csak, ez a legenyhébb sérülés, ami bekövetkezhet.
•    Másodfokú szakadás - rándulás: a rostok több mint 10-15%-a szakad a sérülés során.
•    Harmadfokú - teljes szakadás: meglepő mód, amikor a rostok 70-80%-a szakad, akkor már a "teljes szakadás" kifejezést használják. Feltételezhetően ennek az az oka, hogy olyan eset nagyon-nagyon ritkán fordul elő (kb. 10000-ből 1…) amikor valóban minden egyes rost elszakad.

Mik a tünetek?
A boka szalagszakadásának mértékét teljesen pontosan MRI vizsgálattal tudjuk megtudni- de mivel erre sokszor nincs lehetőség a helyszínen, emiatt marad a fájdalom mértéke, mint indikátor. Talán nem meglepő, de általában minél nagyobb sérülés mértéke, annál jobban fáj. Ha nem Neked, hanem edzőpartnerednek, csapattársadnak fordult ki a bokája, akkor a helyszíni diagnózist felállíthatod a következő jelenségek detektálásából: ha lány az illető, akkor sírni fog teljes szakadásnál, férfiaknál pedig inkább az erőteljes „anyázás” a jellemző tünet. :D

Komolyra fordítva a szót...
•    Az első tünet az, hogy a bevérzés igen hamar bekövetkezik.
•    Sérüléskor ödémásodik a boka területe és néhány óra alatt háromszorosára dagad a folyadéktól. (Emiatt nagyon fontos a kompresszió: vagyis a fáslizás, már rögtön a helyszínen, a kórházba szállítás előtt, azonnal!)
•     Tapintásra természetesen érzékeny.
•     Instabilitás érzése, még akár egyes típusú, húzódás esetében is.

A folytatásban pedig megnézzük, milyen kezelési lehetőségek vannak, ha már megtörtént az esetleges probléma!

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

fenek03_1.jpg

Sérülésálló, teherbíró szépen formált lábak titkai

Az egy lábon végzett gyakorlatok bemutatása: vajon mennyit profitálhatunk, ha csak fél lábbal állunk a földön?

sportserules.jpg

Enyhébb sportsérülések otthoni kezelése

Nézzük át a leggyakoribb sérüléseket és azoknak a kezelését!

zsiros_mitoszok_04_1.jpg

Bemelegítés - a világ legjobb módszere a sérülések elkerülésére

Bemelegítés a gyakorlatban: a legfontosabb lépések a sérülések elkerüléséhez!

teljesitmenytura_2.jpg

Gyorstalpaló teljesítménytúrázóknak

Bizony ám. Az edzőtermen kívül is van élet. Futhatunk, úszhatunk, kúszhatunk, mászhatunk, de akár teljesítménytúrázás élményeivel is gazdagodhatunk. A kérdés csak az, hogy vajon elég felkészültek vagyunk rá?

edzs_utni_turmix_03_3.jpg

Kapcsold a regenerációt magasabb fokozatra!

Az edzettséget és a túledzettséget egy nagyon vékonyka határvonal választja el egymástól, amin könnyű átbillenni. Emiatt is kiemelkedően fontos, hogy milyen kiegészítőkkel támogatjuk meg a szervezetünket az edzést követően!

terd_rehab_01.jpg

Sérülés után hogyan kezdhetjük el terhelni a térdet?

A soron következő írásban kifejezetten sérülés utáni visszavezető gyakorlatokat fogunk bemutatni, hogy minél hamarabb elkezdve a regenerációt a gyógyulás útjára léphess.

kardi_trdproblmval_03.jpg

Térd probléma? Durva izomláz a lábadban? Három megoldás kardió edzésre!

Ha térdproblémákkal küzdesz, jelentős túlsúllyal rendelkezel – vagy csak egy emberes lábnap utáni izomláz élménye kísért – akkor a kardió edzés hagyományos útjai számodra eléggé problematikusak lehetnek... de nézzük mi maradt még!

bokasrls_01.jpg

Ne lépj félre! Inkább előzd meg a bajt... hogy kimenjen a bokád!

A félrelépések komoly fájdalmakkal és következményekkel járnak - kmmm... a sport területén is. Egy roppant rövid, egyszerű kis edzésrutint fogtok ma tanulni, amellyel sokat tehettek azért, hogy elkerüljétek a bokasérüléseket.

boka_020.jpg

A bokasérülések rehabilitációja

A már ismert, ősi RICE-módszer mellett valami új, brutális, de a tapasztalatok szerint roppant hatékony rehabilitációs technikába is bepillantást nyerhettek!

rud_a_sarokban_02_1.jpg

10 tipp az ízületeid védelméért!

A glükózaminon túl számos más táplálék és/vagy kiegészítő létezik, ami az ízületek egészségét szolgálja. Nézzünk meg ebből 10-et, amit viszonylag könnyedén elérhetsz Te magad is!

combhajlt_srlsei_03.jpg

Combhajlító sérülések fókuszában!

Íme pár tipp, amivel elkerülhetsz egy komolyabb combhajlító sérülést!

gyulladscskknet_telek_05.jpg

Milyen ételekkel tudod kezelni az ízületi gyulladást?

Ízületi gyulladás esetén kulcsfontosságú lehet a táplálkozásod! Megmutatjuk milyen ételeket vigyél be, és miket kerülj - hogy a gyulladásos folyamatokat minél hamarabb leküzdhesd!

kalcium_03.jpg

Két kiegészítő, hogy törhetetlenül juss előre!

Két nagyon fontos kiegészítőről szeretnénk beszélni a csontok kapcsán, melyek használatával olyan törhetetlen csontjaid lesznek, mint Hugh Jackmannek az X-men filmben!

zletvdt_de_melyiket_02.jpg

Ízületvédőt, de melyiket?

A mai cikkben megmutatjuk, hogy mire figyelj, ha ízületvédő vásárlásra vetemednél!