A bokasérülések rehabilitációja

A RICE módszer és a mai világ brutális(an hatékony?) terápiája

Ha már megtörtént a baj, akkor lássuk mit tehetünk a gyorsabb talpra állás érdekében: a már ismert, ősi RICE-módszer mellett valami új, brutális, de a tapasztalatok szerint roppant hatékony rehabilitációs technikába is bepillantást nyerhettek!

Hogyan történik a sérülés kezelése?
Az "ortodox" módszer a RICE módszer. Az angol rövidítésnek semmi köze a rizshez, hanem a Rest, Ice, Compression, Elevation vagyis magyarul pihentetni, jegelni, kompresszió (fáslizás) és felpolcolás.

Miért pont ezek? Elviekben a kímélés, a pihentetés lényege a tehermentesítés. A jég a metabolizmus gyorsítását szorgalmazza, a fáslizás és a felpolcolás pedig a duzzanat ellen javasolt kezelési technika.

Első 48 óra pihentetés és jegelés.  A jegelés szabálya, hogy naponta többször, és rövid időre - körülbelül 5 percekre - alkalmazzuk. Fontos, hogy valódi jeget (jégtömböt, jégkockát) nem tesszük közvetlen sérülésre, tehát felejtsd el, hogy egy halom jégkocka közé nyomod a meztelen lábad! A legjobb, ha a sérült végtagodat az olvadó jéggel kevert vizes lavórban fürdeted. Lehet kapni kifejezetten jegeléshez használt zacskót párszáz forintos áron, de még ennél is olcsóbb, ha a befáslizott lábadra (esetleg egy törülközőt közé rakhatsz még) egy csomag mirelit zöldséget teszel. (Nem vicc! A fagyasztott apró szemű zöldborsó, vagy kukorica tökéletesen felveszi a láb formáját.)

48 - 72 órával már viszont kötelező óvatosan elkezdeni mozgatni a sérült részt, mert a teljes immobilizáció még a "régi-iskola" hívei szerint is sokkal lassabb gyógyulást eredményez.

Azonban nemrég egyik terapeuta ismerős-kollega rámutatott egy újabb nagyon durva módszerre. Akik a klasszikus módszerben bíznak, azoktól most elköszönnék, kérem őket, hogy ne olvassanak tovább! Akik nyitottak az újra, azok is bizonyára szkeptikusak lesznek, amíg nem próbálják ki a gyakorlatban!

A módszer lényege, hogy RICE-ból csak a kompressziót hagytuk meg! A sérült bokát a helyszínen szorosan befáslizzuk, hogy ne ödémásodjon. Eddig semmi változás, azonban most az következik, hogy a "rest" azaz a pihentetés helyett - ha nincs csontsérülés -, akkor terheljük, erőltessük, hogy menjen a keringés. 

Úgy nézett ki a gyakorlatban a módszer, hogy sérülés után két órával rárakjuk a befáslizott bokájú sportolót egy olyan szobabiciklire, amin a lábfejet stabilan tudjuk rögzíteni. Ez nagyon fontos, hogy az oldal irányú mozgásokat teljesen kizárjuk, és tekerjen szépen másfél órát, hogy menjen a vérkeringés! Ha kemények vagyunk, akkor fájdalomcsillapító nélkül, ha kevésbé, akkor azzal! A meloxikám tartalmú szerek kifejezetten jó alternatívák lehetnek a diklofenák mellett!
 Azonban ezzel nincs vége a brutálisan fájdalmas fizioterápiának. Elkezdjük tornáztatni, egy gumiszalag segítségével a következő két napon keresztül óránként!

Csak a talpi hajlítás-feszítés mozgást szabad kivitelezni a következő 48 órában, de azt rendszeresen! Ezt alkalmazhatod a klasszikus módszer első két-három napos pihentetése után is. Tehát minden órában 3-5 percig egy gumiszalag ellenben plantarfelxio-dorsalfelxio, azaz hajlítás és feszítés… hagy menjen a keringés.

A másik nagy ellentmondása az új módszernek, hogy nincs jegelés. Helyette olyan krémeket alkalmaznak, amelyeket például visszérre szoktak használni. Ezeknek nyílván most az anyagcsere gyorsító hatását aknázzuk ki.

Magam sem hinném el, de láttam az eredményt, hogy ezzel a kezeléssel 4 nappal a szakadás után már atlétika pályán futott a delikvens. Iszonyatosan brutális és nagyon un-ortodox módszer és nem feltétlenül javasolnánk, de érdekességként gondoltam leközöljük!

További gyakorlatokat (nemcsak rehabilitációra, de megelőzésképp is!) találsz!

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények
Nagyon hasznos volt!!
Rita Meyer | 2013-03-29 02:20:52
köszönöm, 2 hónapja volt bokaszalag szakadásom -bárcsak előbb jelent volna meg a cikk- de így is nagyon hasznos! (remélem nem április 1-jei tréfa:P)
Ecseki Tibi | 2013-04-01 03:32:06
Kedves FiBuilder Team! Kérdésem van! 2 hete történt a bokabalesetem. Az első héten óvatosan mozgattam az új módszer szerint, ösztönösen, és javult. A második hét elején egy erős mozdulattól meghúztam (ráguggoltam takarítás közben), utána fájt és azóta jobban kímélem, és úgy érzem, nehezebben, lassabban javul. Ösztönösen olyan gyakorlatokat csináltam (csak spicc-flex és semmi oldamozgás, valamint járás, egy és két lábon állás, a sérült lábbal is), amit itt a cikkben leírnak. Részleges bokaszalag-szakadásom van, ha terhelem (pl. ágyban fekbe az egész lábat emelgetem, ezek a balett-alapmozgásai), ezek szerint nyugodtan csináljam? Nem vagyok sportoló, de sportos vagyok, és a két hetet hosszúnak tartom arra, hogy ennyit javuljon. Tornáztassam az egész lábat és csípőt (akkor jobban fáj), vagy ne?
Köszönöm
Krisztina Megyeri | 2014-07-04 07:59:31
Mennyi idő után tudtál járni?
Krisztina Megyeri | 2014-07-04 08:01:38
Hétszünyű Megyeri Koponyányimonyók
mivel ez a szakadás a sokadik ficam után következett be, szóval a szalagjaim már jócskán meg voltak nyúlva. 1,5 hónapra rá már majdnem 100%os voltam, fájdalom nélkül tudtam futni, persze bokamerevítővel.
Ecseki Tibi | 2014-07-04 08:26:40
Tibor Ecseki , köszi. Nekem két hét telt el, de még nem járok jól. :( Ezek a szalagok összeforrnak? és mennyi idő alatt?
Krisztina Megyeri | 2014-07-04 08:29:24
Hétszünyű Megyeri Koponyányimonyók ha részlegesen szakadt akkor nem vészes, viszont ha teljesen akkor nem forrnak össze maguktől, és viszonylag gyorsan el is kezdenek felszívódni.
Az átlagembernek nem nagy gond ez sem max. jobban kell magára ügyelnie, viszont sportolóknál ez esetben plasztikázni szokták, hogy a lábfej visszanyerje teljes funkcióját. Spéci röntgent, MRI-t érdemes róla csináltani

Ecseki Tibi | 2014-07-04 08:34:48
http://vaczidr.hu/106-bokaszalag-seruelesek-bokaszalag-szakadas/

Ecseki Tibi | 2014-07-04 08:37:09
Juj...Jézusom, remélem, hogy nem teljes. Tudom, hogy sportolókat operálnak ezzel. Nekem azt mondták, hogy valószínűleg részleges. Balettozni még szeretnék amatőr szinten. Köszönöm a válaszodat. K
Krisztina Megyeri | 2014-07-04 08:37:30

Kapcsolódó cikkek

fenek03_1.jpg

Sérülésálló, teherbíró szépen formált lábak titkai

Az egy lábon végzett gyakorlatok bemutatása: vajon mennyit profitálhatunk, ha csak fél lábbal állunk a földön?

sportserules.jpg

Enyhébb sportsérülések otthoni kezelése

Nézzük át a leggyakoribb sérüléseket és azoknak a kezelését!

zsiros_mitoszok_04_1.jpg

Bemelegítés - a világ legjobb módszere a sérülések elkerülésére

Bemelegítés a gyakorlatban: a legfontosabb lépések a sérülések elkerüléséhez!

terd_rehab_01.jpg

Sérülés után hogyan kezdhetjük el terhelni a térdet?

A soron következő írásban kifejezetten sérülés utáni visszavezető gyakorlatokat fogunk bemutatni, hogy minél hamarabb elkezdve a regenerációt a gyógyulás útjára léphess.

kardi_trdproblmval_03.jpg

Térd probléma? Durva izomláz a lábadban? Három megoldás kardió edzésre!

Ha térdproblémákkal küzdesz, jelentős túlsúllyal rendelkezel – vagy csak egy emberes lábnap utáni izomláz élménye kísért – akkor a kardió edzés hagyományos útjai számodra eléggé problematikusak lehetnek... de nézzük mi maradt még!

bokasrls_01.jpg

Ne lépj félre! Inkább előzd meg a bajt... hogy kimenjen a bokád!

A félrelépések komoly fájdalmakkal és következményekkel járnak - kmmm... a sport területén is. Egy roppant rövid, egyszerű kis edzésrutint fogtok ma tanulni, amellyel sokat tehettek azért, hogy elkerüljétek a bokasérüléseket.

boka_02.jpg

A bokasérülések típusai és leggyakoribb tünetei

Nézzük meg, melyek a bokasérülések leggyakoribb okai, tünetei, illetve azt, hogy egyáltalán lehet-e erősíteni az ízületi szalagokat!

rud_a_sarokban_02_1.jpg

10 tipp az ízületeid védelméért!

A glükózaminon túl számos más táplálék és/vagy kiegészítő létezik, ami az ízületek egészségét szolgálja. Nézzünk meg ebből 10-et, amit viszonylag könnyedén elérhetsz Te magad is!

combhajlt_srlsei_03.jpg

Combhajlító sérülések fókuszában!

Íme pár tipp, amivel elkerülhetsz egy komolyabb combhajlító sérülést!

regenercis_tippek_egyenruhsoknak_02.jpg

Regenerációs tippek egyenruhásoknak

Ha a termen kívül is aktív fizikai munkát végzel rendszeresen, akkor a regeneráció bizony sajátos követelményeket támaszt! Nézzük miképp étkezz és milyen trükköket vess be ahhoz, hogy bírd a strapát a termen innen - és azon túl!

gyulladscskknet_telek_05.jpg

Milyen ételekkel tudod kezelni az ízületi gyulladást?

Ízületi gyulladás esetén kulcsfontosságú lehet a táplálkozásod! Megmutatjuk milyen ételeket vigyél be, és miket kerülj - hogy a gyulladásos folyamatokat minél hamarabb leküzdhesd!

kalcium_03.jpg

Két kiegészítő, hogy törhetetlenül juss előre!

Két nagyon fontos kiegészítőről szeretnénk beszélni a csontok kapcsán, melyek használatával olyan törhetetlen csontjaid lesznek, mint Hugh Jackmannek az X-men filmben!