A bedurranás hajszolása

Valóban szükséges az izomfejlődéshez?

Utolsó szériák. Ereidben tombol a vér, az izom feszül, kerekedik, mintha szét akarna szakadni… igen, ez az az érzés, amire minden vasgyúró barátunk vágyakozik: a mágikus bedurranás. Az érzés, amiért még néha a legnyomottabb napokon is vérszemet kapsz az edzéshez. De vajon azon kívül, hogy egy nagyszerű tuning a lelkednek, vajon származhat-e valami előny belőle a testednek? Befolyásolja-e az izom vagy az erőnövekedést? És ha igen, elő lehet-e ezt az élményt valahogy segíteni?

Még mielőtt eljutnánk az igazság pillanatához, kis biológia szösszenetben megnézzük, mi is tulajdonképpen ez az optikailag igen motiváló jelenség!

Egyáltalán mi is az a folyamat, amitől "bedurransz"?
Roppant egyszerűen: a bedurranás annak a jele, hogy az izmaidban az alapjáratnál több mennyiségű vér kering. Az izommunka több oxigént és tápanyagot igénylő folyamat, így az intenzív edzés során a szervezet több vért juttat a munkába vont izomcsoport(ok)hoz.

A bedurranás átmenetileg így több centimétert is növelhet így az izom keresztmetszetén – ami miatt mindenki előszeretettel méregeti szalaggal, tükörben, mobillal fotózva a jelenséget.

Az igazság pillanata: kell-e a bedurranás az izomfejlődéshez?
Joe DeFranco (erő- és kondíció-fejlesztő edző New Jersey-ből) egyszerű és lényegre törő válaszával indítunk: "a bedurranás NEM SZÜKSÉGES az izomépítéshez!" DeFranco-ból a tapasztalat is beszélt, ugyanis elmondása szerint a nehéz súlyzós, alacsony ismétlésszámú edzések hoztak neki mindig is impozáns erő és izomtömeg növekedést – viszont a maximál közeli súlyok és a hosszabb pihenő idők általában nem adják meg a bedurranás élményét...

Minél nagyobb súlyt emelsz (természetesen szabályosan!), annál nagyobb lesz az izomfeszülés, ami pedig az izomnövekedés egyik kulcsingere! A használt izmok megsérülnek, de a megfelelő táplálék és regeneráció biztosításával újjá épülnek, erősebbé vának, hogy legközelebb jobban ellen tudjanak állni ugyanannak a terhelésnek.

Akkor most felesleges a bedurranás a méretes izmokért és hatalmas erőért vívott harcban?!
Úgy gondolom, hogy több ok miatt sem lenne haszontalan!

A bedurranás fontos jelzés a tested tápanyag ellátottságáról!
Aki diétázott az tudja, hogy a szénhidrátszegény diéta alatt az izom lapos és a nem megfelelő tápanyag vagy folyadék ellátottság esetén a bedurranásnak híre hamva sincs – ellenben ha az izom megfelelően fel van töltve szénhidráttal, akkor az érzés brutális!Mit is jelent ez nekünk? Azt, hogy a bedurranás nagyban függ a tested tápanyag ellátottságától. Vagyis lefordítva a dolgokat: ha sikerül az edzéseken elérned ezt a nagyszerű élményt, az annak is a jele, hogy a tested "anabolikus" (azaz izomépítő) állapotban van, ami nagyszerű táptalaja a növekedésnek.

Megfelelő izom-érzet!
Ha a testépítés berkeiben jársz, akkor tudod, hogy nem egy haszontalan dolog, ha nem csak úgy edzel bele a vakvilágba, hanem ott is érzed a gyakorlatot, ahol kéne. Ha például hát napon a bicepszed durran be, akkor sanszos, hogy a karod veszi el a hátadra rótt terhelés nagyobb részét, és célszerű taktikát változtatni. Mondjuk mindenkinek van olyan izma, amit nehezebben "érez", de a megfelelő bedurranás segíteni fog, hogy minél inkább a célterülettel dolgozz.

Külön megemlíteném, hogy az extrém mértékű bedurranás tágíthatja az izompólyát – az izmokat körülölelő sűrű kötőszövet - így engedve teret a további növekedésnek. Vannak speciálisan erre kihegyezett edzéstervek (például FST-7),  ami célzottan a minél nagyobb bedurranást, ezáltal az izompólya megnyújtását segíti elő.

Lelki tuning! Most miért? Valljuk be őszintén, hogy nem rossz érzés rögtön látni és érezni a munkák gyümölcsét, még akkor is, ha csak pár percig tart. Nincs ezen semmi kivetnivaló, a bedurranás az edzés "orgazmusa". Nem általánosítok, de szerintem sokan nem örülnek, ha az edzés nélküle múlik el…

Mi segíti elő a bedurranást?
A vérkeringést serkentve több tápanyag, vitamin, ásványi anyag és anabolikus hormon juthat el az izomsejtekbe. Azonban ne feledd, Rád is hárul feladat! A tápanyag hatékony elszállítása mellett még egy alapfeltételnek kell teljesülnie: minél több, értékesebb tápanyagot kell bejuttatnod a szervezetedbe! Tehát itt is kibukik az étkezés fontossága!

Az NO fokozó termékeknek is sokan a rabjaivá váltak. A vérkeringés fokozó hatásának köszönhetően könnyen elérheted a vágyott érzést, ráadásul a véráramlás serkentésével lehetővé teszik, hogy a salakanyagok minél gyorsabb léptekben távozzanak a szervezetedből. A nagyobb fokú tápanyagellátás pedig gyorsabb regenerációt tesz lehetővé - hogy te minél hamarabb a vasak között lehess megújult erővel. De mint mondottam: a megfelelő kaja az első!

15 380 Ft -19% 12 480 Ft
bsn_no_xplode_20_eu_1080.jpg

Edzésterv. Általában a nem túl alacsony ismétlésszámú és relatív rövidebb pihenő idejű edzések hozzák a legjobb pumpáltságot. Nyílván az erőemelők tipikus alacsony ismétléses edzése nem fogja hozni ezt az érzést, bár nálunk nem is ez a cél.

Fésüljük össze a lényeget!
Amondó vagyok, hogy ha maximalizálni akarod a nyereségeket, akkor a következőképp cselekedj! Kellő bemelegítés után végez nehéz és összetett gyakorlatokat, alacsony ismétlésekkel (3-6) és nagy súllyal. Ha kellőképp padlóra vágtad magad, akkor jöhet a hab a tortán: told meg az utolsó gyakorlatokat magasabb (12-20-as) sorozatokkal és rövid pihenőkkel! Itt már bevethetsz izolálóbb technikákat, intenzitásfokozó trükköket (vetkőző sorozat, erőltetett ismétlések például szépen kikészítenek a végére). Lábazásnál valami gyilkos! Vigyázz, mert meglehet, hogy már csak négykézláb tudod elhagyni a termet…  de megéri, mert valami fantasztikus érzés..

Szilvi / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

tomegeles_1.jpg

Mi a különbség izomtömeg növelés és izomtömeg növelés között?

Ismerkedj meg az izomrostok fajtáival és a megfelelő edzésmódszerekkel!

kell_e_protein_02_1.jpg

Arginin

Egy népszerű aminosav, mely a növekedési hormon és a kreatin foszfát termelésének serkentésével, az értágító nitrogén oxid prekurzoraként hozzájárul az izom növekedéséhez, illetve a zsírvesztéshez.

tipp_az_edzshez_01_1.jpg

Nitrogén-oxid

Ha az izomfejlődés, állóképesség javulás, gyorsabb regeneráció és a keringési rendszered egészsége fontos a számodra - akkor mondj igent a NO-ra!

miert_nem_tudok_nagyra_noni_3.jpg

Miért nem tudok nagyra nőni? Az izomtöveg növelés (majdnem) 10 parancsolata

Az izomtömeg növelése nem mindenkinek olyan egyszerű folyamat. Jöjjön néhány kérdés, amit tegyél fel magadnak, még mielőtt végleg elkönyvelnéd a testedet egy genetikai kudarcnak.

1_3.jpg

Sorozd meg a karod minden izomrostját a szuperszettek erejével!

Nem szentírás a bicepsz és a tricepsz közös edzése, ugyanakkor megvan a maga szépsége, például a két izomcsoportot tökéletesen szét lehet szedni egy jól irányzott szuperszettes edzéssel. Jöhet?

edzs_eltti_kaja_01.jpg

Mivel tömd a fejed edzés előtt?

Nyilván tudod, hogy az edzésed szempontjából nem mindegy, hogy milyen mértékben vagy feltöltve a megfelelő tápanyagokkal! Nézzük meg tehát az edzés előtti étkezésre vonatkozó általános érvényű szabályokat!

sznhidrt_tlts_03.jpg

Szénhidrát töltés

A versenysportban bevett szokás a szénhidrát töltés. Viszont úgy érezzük, hogy a hobbi sportolóknak is ajánlott, ha hallanak egy kicsit erről a módszerről, legalább alapfokon. Szóval jöjjön most mindenkinek: a szénhidrát töltés!

izombuks_01.jpg

Szükséges-e az izombukás a fejlődéshez?

Az izom földbe döngölése roppant népszerű dolog, hányan hiszik azt a teremben, hogy a növekedés kizárólagos kulcsa csakis a végtelen volumen, az égő fájdalom és az izmok bukásáig hajszolt végkimerülésében rejlik... pedig nem!

11.jpg

Állítsd össze a saját NO-fokozó, edzés előtti energizálódat – stimulánsok nélkül!

Energia, NO-fokozás, bedurranás az edzéshez... stimulánsok nélkül?! Igen, erre is van megoldás! Ha egészségügyi-, illetve más okok miatt kerülöd a pörgetőket, de szeretnél egy kis plusz löketet... akkor ez a cikk Neked szól!

folyadk_04.jpg

Az edzés előtti folyadéktöltés: mit, mennyit, hogyan?

Nyáron az edzések kifejezetten nagy folyadékvesztéssel járnak, így egyáltalán nem mindegy, hogy mivel és hogy pótoljuk a vizet.

izomlz_020.jpg

Kell-e a az izomláz a fejlődéshez?

Vajon szükséges-e az izomláz a fejlődéshez - és ha igen, akkor milyen arányban állnak egymással?

ckla_02.jpg

Készíthetünk házilag NO-fokozó koktélt?!

Egy NO-fokozó zöldség? Igen! Ismerd meg az edzés előtti bedurrantókból ismert NO-fokozó természetes "lelőhelyét"!