A banán, mint edzés előtti energiaforrás: jó vagy rossz?!

Mennyire egészséges a banán?

A banán az egyik leggyakrabban fogyasztott gyümölcs fitneszes körökben. Bár a beállított, az egészséges életmódot szimbolikusan bemutató képeken általában a zöld alma a "sztár-szereplő", mégis többnyire mindenki a banánt nyomatja edzés előtt és után. Valóban ennyire jótékony hatása van? Vagy csak a magas szénhidrát tartalma miatt eszik és ilyen erővel szőlőcukrot is vihetnénk be? Lássuk, mennyire is egészséges valójában a banán!

Emlékeztek rá, amikor 10-15 éve még az volt mindenki fitnesz diétája, hogy fehérjeturmix, mellé puffasztott rizs és banán? Ha elolvasol akkoriból véletlenszerűen 3-4 testépítő diétát: a banán fog benne szerepelni, szinte biztosan!

Akkoriban mindenki ezt kombót ette, mert a nagyok is így csinálják. Manapság ez a diéta kicsit átalakult köszönhetően az olyan őrületeknek, mint a paleo, vagy a ketogén diéta… viszont a banán az töretlenül népszerű. A túróhoz hasonlóan amolyan örök divat a testépítésben, még akkor is, ha volt egy olyan időszak, amikor egyes táplálkozási guruk elkezdték támadni.

Mi van benne, ami nekünk jó? 

100 grammjában 83 kcal energia van – vagyis egy közepes méretű banán tartalmaz olyan 91-92 kcal energiát. Ami igaz, valóban ebből a 100 grammból olyan 14 gramm az cukor lesz. De ennek ellenére a glikémiás index besorolása 50 körül van (táblázat és szakkönyv függően 48 és 51) vagyis alacsony! A szénhidrát tartalmának 3 grammja rost, és emellett van a banánban olyan 1.3 g fehérje is. 

Emellett jelentős a nyomelem és ásványi anyag tartalma. Az alábbiakból egy banán fedezi a napi szükséglet egy bizonyos részét. Pontosan számszerűsítve: B6-vitamin 25%-át fedezi, magnézium 16%-át, a C-vitamin 14%-át, a káliumot 12%-ban és napi rész szükségletet 10%-ban. Ami nem rossz, mivel nem csak energiát ad a szénhidráttal, hanem fel is tölt.  A magnézium és kálium tartalma miatt szokták izomgöcsök esetén az edzők javasolni évtizedek óta.

Akkor mégis mire ez a hisztéria a fogyókúrás szakik részéről?

Néhány éve olyan megnyilvánulása volt egyik hazai divat-étkezési tanácsadónak, hogy a banánban annyi cukor van, mint a colában. A colában mellesleg olyan 43 kcal van 100 ml-ben és ezt tiszta cukorból hozza. Összehasonlításul például a tejcsokoládé 100 grammjában van 550 kcal. 

Egy 2016-os cikkben egy belgyógyász orvos, B. Svihus írta, hogy nem talált összefüggést a kóros elhízások vagy a cukorbetegek és a banán fogyasztás közt: vagyis, akik sok banánt esznek, azok egyáltalán nem lesznek extrém túlsúlyosak statisztikailag, hanem nyilván azok eleve mindenből mértéktelenül esznek!

Miért kellett akkor támadni a banánt kritizálni az egy hétvégés kurzust végzett táplálkozási tanácsadóknak? Mert vitát generálva olvasottságot és figyelmet lehet kiharcolni könnyen…

A banán egy egészen rendkívüli szénhidrát forrás, ami segít visszatölteni a glikogén raktáraidat az edzés után. Vagy éppen edzés előtt, amikor nem volt időd rendesen enni egy banán nem telít el, mégis felölt energiával!

Végül egy tipp a banán cukortartalmáról diétázóknak!

Tudtad, hogy a banán színén látszik a cukortartalma? Amikor egy banán érni kezd, a cukornak köszönhetően változik a színe. A háttérben lezajló folyamat, hogy a nagyobb keményítő molekulák kisebb cukormolekulákra bomlanak. A magasabb cukorkoncentrációt tartalmazó banánon általában tipikusan megjelennek barna pettyek is. Vagyis aki a lehető legkevesebb cukrot szeretné bevinni arányaiban, az válassza a zöldesebb, és sima egyszínű héjú banán fajtákat.

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

edzs_eltti_kaja_01.jpg

Mivel tömd a fejed edzés előtt?

Nyilván tudod, hogy az edzésed szempontjából nem mindegy, hogy milyen mértékben vagy feltöltve a megfelelő tápanyagokkal! Nézzük meg tehát az edzés előtti étkezésre vonatkozó általános érvényű szabályokat!

11.jpg

Állítsd össze a saját NO-fokozó, edzés előtti energizálódat – stimulánsok nélkül!

Energia, NO-fokozás, bedurranás az edzéshez... stimulánsok nélkül?! Igen, erre is van megoldás! Ha egészségügyi-, illetve más okok miatt kerülöd a pörgetőket, de szeretnél egy kis plusz löketet... akkor ez a cikk Neked szól!

dita_023.jpg

5 + 1 jótanács a zsír elleni harchoz!

Bár vannak, akik tartják egész évben a diétát, de a többség a nyár közeledtével keresi trükköket, hogy kerüljön versenysúlyba minél egyszerűbben, minél kisebb ráfordítással. Íme alább 5+1 egyszerű, praktikus tanács.

folyadk_04.jpg

Az edzés előtti folyadéktöltés: mit, mennyit, hogyan?

Nyáron az edzések kifejezetten nagy folyadékvesztéssel járnak, így egyáltalán nem mindegy, hogy mivel és hogy pótoljuk a vizet.

edzs_eltt_01.jpg

Hogyan válasszak edzés előtti bedurrantó – energizálót?

A következőkben megpróbálok Nektek egy kis vásárlási gyorstalpalót biztosítani, amivel könnyebben megtalálhatjátok a tökéletes edzés előtti kulacstartozékotokat.

bta_alanin_01.jpg

Melyik a legjobb edzés előtti kiegészítő, ami nem stimuláns?

Most mutatunk egy olyan természetes hatóanyagot, mely képes kitolni a fáradságot az edzéseken, hihetetlenül megnöveli az erőt és az állóképességet - a stimulánsokra jellemző negatív tulajdonságok nélkül!