A 3 leggyakoribb sportsérülés, és amit tudnod kell róluk!

Felkészülve a legrosszabbra...?

Ősszel és télen általában nagyobb a sérülés ráta - a gyakorlati tapasztalatok szerint. Mivel amikor beköszönt a hideg, akkor hirtelen rekord sebességgel nő meg azok száma, akik edzeni szeretnének, mivel amit tavasszal megígértek maguknak, hogy csúcsformába kerülnek az rendszerint elmaradt. Emiatt most nagyon sokat és intenzíven szeretnének edzeni, csak, hogy megmutassák, igenis most kitartóak lesznek. Ennek eredményeképpen rendre sérülnek le. Úgy gondoltuk végigmegyünk a leggyakoribb sérüléseken, és röviden leírjuk mi a teendő velük.

Természetesen egy seregnyi másik sérülés is jelentkezhet a hirtelen jött, és nagy volumenű terhelések hatására, éppen ezért kérünk mindenkit, hogy legyen türelmes saját magával szemben. Nem a lentiek az egyetlen sérüléstípusok, de általában ezek versenyeznek a dobogós helyekért. Lássuk tehát, mik a is a leggyakoribb sérülések, és mit kezdjünk velük.

Izomhúzódás

A húzódások általában az inakhoz közeli részen jönnek létra, amikor az izom hirtelen túlnyújtásnak van kitéve. Jellemző rájuk, hogy amiután az izom terhelés alatt van (be van melegedve) akkor jóval kevésbé fáj, mint utána, amikor a vérbőség elmúlik.

A húzódások súlyosabb változata a rándulás és a szakadás, ezek gyakorlatilag ugyanolyan jellegű sérülések, csak az nem mindegy mennyire nyúlnak meg az izomrostok. A teljes szakadás nagyon ritka, általában részleges szakadás szokott bekövetkezni csak. Azaz marad még épp izomrost az izomban.

Hogyan kezeljük?

Manapság a PRICE mozaikszóval illetett módszer a legelfogadottabb. Ez abból áll mint    :
•    P-Protectio (azaz védelem) : csökkentsük a további szövetkárosodást és a vérzést.
•    R-Rest (pihentetés): igyekezzük nyugalomba helyezni a sérült területet, lehetőleg természetes helyzetben
•    I-Ice (jegelés): az akkut sérülések egyik legjobb kezelése a hűtés, segít összehúzni a kórosan kitágult hajszálereket és csökkenti a gyulladást. Naponta 3x10-15 perc a sérülést követő 48 órában.
•    C-compression (kompresszió) : a kötés segít a szövet közti bevérzést megállítani. A sérülést követő három napban ajánlott!
•    E-elevation (felpolcolás): segít abban, hogy gyulladásos terület ne dagadjon fel a terület.

Korábbi térdsérülés kiújulása

Kismillió oka lehet, de a leggyakoribb eltérő hosszúságú lábak, izomegyensúly felborulása, túl kemény izompólya, laza szalagok, abnormális térdízület. A tünetek általában amikor fájdalmas a lépcsőzés, az autóvezetés, vagy akár egyszerűen csak tartós ülés.

Hogyan kezeljük?

A legjobb módszer rá a megfelelően felépített, és tudatos erősítő program, ami egyaránt javítja az térdet hajlító és feszítő izmokat. A térdhajlítók különösen fontos stabilizáló szerepet töltenek be, emiatt ha azok gyengék, akkor sokkal nagyobb valószínűséggel lesznek gondok.

Fájdalamas Achilles-ín

Az Achilles-ín általában akkor gyullad be, lesz fájdalmas, ha tartósan túlterheljük. Nem feltétlenül kell arra gondolni, hogy ez mindig tudatos: sokszor akár egy nem megfelelő cipő általi természetellenes lábtartás is elég lehet kiváltani a fájdalmat.

A tünetek eltérőek, aszerint milyen fázisban van a gyulladás.

Négy stádiumot különíthetünk el: az elsőben csak az edzés alatt fáj, azt követően ha nincs terhelés nincs fájdalom sem. A következőben az edzés után a pihenés alatt is érezzük. A harmadik stádiumban a kisebb mozgások is fájdalmasak, nem kell edzeni egyáltalán, hogy kellemetlen legyen, míg az utolsó stádiumban már teljes nyugalom alatt is fájdalmas és gyulladt.

Hogyan kezeljük?

Az alternatív, gyógytorna jellegű gyakorlatok, a nyújtás (statikusan, kitartva hosszan) esetleg a kinezio tape általában egészen jól alkalmazhatók. Ha ez nem segít, akkor forduljunk orvoshoz vele, aki valószínűleg be fog utalni ultrahangos lökéshullám terápiára.

Természetesen nem csak a fenti esetében érdemes orvoshoz fordulni, hanem amennyiben úgy érezzük komolyabb a baj, akkor érdemes korán traumatológiára menni velük. Sokan úgy vannak vele, nem foglalkoznak vele, holott pl. egy szakadt szalag simán fel tud szívódni fél-egy év alatt és akkor egy jóval bonyolultabb műtétet igényel, mint a friss sérülés esetében indokolt lett volna.

Gil / FitBuilder TEAM

Felteszem a kérdésem, elmondom a véleményem.

Kérdések, vélemények

Kapcsolódó cikkek

sportserules.jpg

Enyhébb sportsérülések otthoni kezelése

Nézzük át a leggyakoribb sérüléseket és azoknak a kezelését!

zsiros_mitoszok_04_1.jpg

Bemelegítés - a világ legjobb módszere a sérülések elkerülésére

Bemelegítés a gyakorlatban: a legfontosabb lépések a sérülések elkerüléséhez!

boka_02.jpg

A bokasérülések típusai és leggyakoribb tünetei

Nézzük meg, melyek a bokasérülések leggyakoribb okai, tünetei, illetve azt, hogy egyáltalán lehet-e erősíteni az ízületi szalagokat!

vllsrls_02.jpg

Hogyan edzünk sérült vállakkal?

Beszéljünk így most arról, miképpen edzünk vállsérülés után, hogy lehetőleg kíméljük a területet, azonban mégsem legyen az, hogy totál inaktívak maradjunk.

vall_2.jpg

Megfelelő gyakorlatokkal a vállsérülések ellen?!

Legyen jobb a fekvenyomásod, masszívabb a vállad, szikárabb a hátedzésed!

serules05_1.jpg

Újabb okok, amik miatt lesérülhetsz!

Folytatjuk ismét pár dologgal, melyeket nem betartva sajnos hosszabb-még hosszabb időre szüneteltetned kell az edzést... szóval érdemes átböngészni!