Szeretem a hazám
Kosaram0
kedvenceim
Fitbuilder profilom
(Belépek | Regisztrálok)
20.000 FT FELETT  INGYENES SZÁLLÍTÁS
info@sportnutrition.hu (0-24)  |  +36 20/486-6573 (9:00-17:00)  |  Shop info

Tud az edzés segíteni a szenvedélybetegségeken?

Aki le akarja tenni a cigit, az kezdjen sportolni!

Sokan, akik leteszik a dohányzást vagy az alkoholt, azok sokszor keresnek valamilyen (esetleg egészségesebb) pótszert helyettük. Néhányan veszettül elkezdenek enni, mint pótcselekvés, megint mások meg az edzésben kapcsolnak rá. Eleve hatással van-e a rendszeres edzés az addikciókra? Aki becsületesen és komolyan edz, azoknál valóban igaz, hogy eleve kisebb hajlama van a függőségekre? Aki esetleg most szokik le éppen a dohányzásról, annak különösen érdekes lehet a mostani írásunk!

A dohányzás, a nikotin valamint az edzés kapcsolatairól már írtunk régebben. Most kifejezetten a dohányzás, mint függőség leküzdéséről és az edzésről lesz szó.

A bevezetőben szereplő függőségeknél egy jóval durvábbal fogunk kezdeni: a heroinnal.

Kevés annyira erős függőséget okozó szer van, mint a “barna“ . 2012-ben készült egy roppant érdekes tanulmány Neale és munkatársai által, ahol 40 ex-heroinistát interjúvoltak meg a 3 hónappal  leszokási kísérlet előtt, majd 37-et a leszokás után (3-nak nem sikerült tisztának maradni). A csoport egy részének kötelező jelleggel, a rehabilitáció részeként edzést is előírtak (szem előtt tartva, hogy azért a legtöbben nagyon gyenge állapotban voltak).

Az eredmény az volt, mint azt bizonyára sejtitek, hogy az edzést végzők hamarabb érezték, hogy a pszichés függőség megszűnik. Elmondásuk szerint örömüket lelték a mozgásban, még akkor is, ha előtte legfeljebb az általános iskolai testnevelés órán sportoltak utoljára. Az utólagos követés alapján a mozgásterápiát is folytató ex-junkie-k szinte mindegyike rendszeres mozgásba kezdett. Saját bevallásuk szerint végre valami konstruktív dolgot csinálnak magukkal.

Mivel azért heroinista remélhetőleg kevés van az olvasók közt, ezért nézzünk egy sokkal nagyobb mértékben elterjedt függőséget, név szerint a dohányzást.

Egy másik, 2014-ben publikált kutatás Wang és munkatársaitól, hasonló eredményre jutott, mint a fenti kollégáik a heroinnal. A vizsgálat alanyai erős dohányosok, és alkohol fogyasztók voltak. A kísérlet egy hosszú: 1990-2013 közti periódusban vizsgálták a dohányosokat és alkoholistákat, akik próbáltak leszokni. Elsősorban a leszokás utáni szorongás és depresszió mértékét kutatták. Az American Collage of Sport Medicine a kísérletben résztvevő leszokni vágyóknak közepesen magas intenzitású edzésterveket állított össze ingyenesen.

Az eredmény egyértelműen az volt, hogy akik rendszeresen végezték az előírt edzéstervet (ami sok esetben pusztán heti három napos kocogás vagy hasonló volt) azok sokkal kevésbé érezték megterhelőnek érzelmileg a leszokást.

Azt láttuk, hogy a leszokásban segíthet egy újonnan bevezetett mozgásprogram. Viszont megelőző hatása lehet-e a sportnak?

A válasz, hogy részben igen: a rendszeresen sportoló kevésbé lesz hajlamos a függőségekre, kivéve a nikotint. A dohányzás és a rendszeres sport nem csak nálunk nem zárja ki egymást. Más országokban is sok dohányzó van élsportoló szinten is.

Miért tud segíteni az edzés?

A választ egy Lynch nevű úriember és csapata próbálta megadni 2013-ban. Arra próbáltak felelni, hogy milyen neurobiológiai mechanizmusok miatt is működik az, hogy aki sportolni kezd, az gyorsabban és “fájdalommentesebben” tudja elhagyni az alkoholt, vagy a dohányzást. 

A magyarázatot elsősorban a biokémiai változásokban találták meg. A mozgás során ( többek közt, hogy a holdpontokon túllendüljünk) lejátszódó dopaminerg és glutamáterg reakciók hasonló jutalmazó érzés, mint ami akkor játszódik le, mint amikor mondjuk egy szál cigivel “jutalmazzuk” magunkat. A rendszeres mozgás stimuláló hatással van a dopamin termelésre, ami ugye hatással van az örömérzetre. 

Az étkezés, szex, és néhány drog használata során is serken a dopamin kiválasztás, tehát az örömforrások mind magasabb dopamin szintet jelentenek. Ahogyan említettük a sport szintén emeli a dopamint. Vagyis a mozgással a leszokásban lévők nagyjából helyettesíthetik azt az örömérzetet, amit egyébként a szerekkel érnének el.

Összefoglalva

•    A mozgásprogram igen jól beilleszthető akár egy elvonóba, akár csak egy “mezei” cigi lerakásba.
•    A sport hatására csökken a függőség utáni vágy, és a leszokással járó szorongás.
•    Természetesen az edzés hatására javulni fog keringés, és javul az állóképesség. Dohányosoknál a beszűkült erek, és romlott tüdő kapacitás miatt ez hatványozottan fontos volna!

Gil / FitBuilder TEAM

Kérdések, Vélemények
 Megjelenhet a nevem a kérdés mellett
Kapcsolódó cikkek
Megdöbbentő jelentés a nikotinról: nikotinos tapasz és rágó - mint stimuláns kiegészítő?

A dohányzás és az edzés összefüggéseiről már írtunk korábban is, most azonban valami egész másról lesz szó, mégpedig arról, hogy a nikotin úgy általában, kis dózisban adagolva (nem a cigivel) igen meglepő hatásokkal van a teljesítményre.

Ehetsz egészségesen egy gyorsétteremben?

Bár a köztudatban az él, hogy ezek a helyek sportolói és diétás szempontból rosszabbak, mint a pokol, mégis most igyekszünk bemutatni, hogy milyen trükkökkel tarthatod többé-kevésbé be az diétádat, még egy ilyen "szörnyű helyen" is, mint a gyorséttermek!

Táplálékkiegészítők a másnaposság ellen!

Íme pár tipp – többek között a táplálékkiegészítők oldaláról – melyek segítenek leküzdeni a bulizás utáni nyomok kellemetlen maradványait.

Miképp hat a dohányzás az edzésed minőségére?

A dohányzás hatását most egy kicsit más nézőpontból közelítjük meg: megnézzük, hogy miképpen hat a szervezetre a cigizés abban az esetben, ha a tested rendszeres terhelésnek is ki van téve.

Az alkohol hatása az edzésre

A másnaposság miatt ellógott edzésen túl más negatív hatása is van a péntek esti ivászatnak... többek között a tesztoszteron szinted is kárát láthatja!

Bulizás és az edzés

A legtöbben azért közülünk valljuk be nem szerzetesi életet élnek... de vajon a bulizós viselkedésünk mennyire képes befolyásolni az edzésünk eredményességét?