Szeretem a hazám
Kosaram0
kedvenceim
Fitbuilder profilom
(Belépek | Regisztrálok)
20.000 FT FELETT  INGYENES SZÁLLÍTÁS
info@sportnutrition.hu (0-24)  |  +36 20/486-6573 (9:00-17:00)  |  Shop info

Mit tehetünk a lassuló anyagcserével?

Óhatatlanul elhízunk a korral?

Biztosan vagytok jó páran úgy, hogy elkezdtétek azt tapasztalni, hogy míg korábban diéta és különösebb kardió ráfordítása nélkül is egész szikárak maradtatok, mostanra ez nem megy már olyan egyszerűen. Ahogy idősödik az ember, általában úgy lesz az anyagcsere egyre lassabb, és kezdünk el zsírosodni olyan helyeken is, amelyeken korábban minden apró ér látszódott, mert egy gramm zsír nem volt a bőr alatt. Törvényszerű, hogy az életkor előrehaladtával hízékonyabbak leszünk? Tehetünk ez ellen valamit egyáltalán, vagy el kell fogadni, hogy a korral jár? Vizsgáljuk meg a témát közelebbről.

Azt, hogy mennyi energiát használunk fel naponta az több tényezőtől függ.

Ismétlés gyanánt szedjük össze melyek ezek: a nyugalmi anyagcsere mennyisége mutatja meg, hogy mennyi kalóriát égetünk el pihenés, inaktivitás, vagy éppen alvás alatt. Erre jön még az az energiamennyiség, amelyet mozgással (pl. járással, állással, vagy akár az edzéssel ) fogyasztunk. Továbbá van még ugye az emésztés során szükséges energiamennyiség. Mindezek mellett van ugye biológiai oldala is a dolognak: a hormonális egyensúly, az izomtömegünk, stb.

Mennyire lassul le az anyagcsere a gyakorlatban? A válasz erősen egyénfüggő, de ami számunkra még érdekesebb, hogy nem függő is: a nőknél kevésbé lassul le a férfiakéhoz képest. A nőknél átlagosan csak 20%-kal kevesebb volt az elégetett kalóriák száma nyugalomban, míg a férfiaknál átlagosan valamivel kevesebb, mint 70%. Azaz a férfiaknak közel felére csökkenhet az anyagcseréjük! - írják 2009-es cikkben, ami során tíz éven keresztül vizsgálták az anyagcsere változásait több mint 500 idősebb (átlagosan 60 éves) alanynak.

A gyakorlat valóban azt mutatja tehát, hogy az életkor előrehaladtával az anyagcsere lassulni kezd. Viszont, ha erre úgy gondolunk, hogy ez csak egy statisztikai adat, akkor nézzük meg milyen dolgok azok, amik miatt ez általánosságban végbemehet.

Első és legfontosabb, hogy az emberek a korral egyre inaktívabbak lesznek átlagban. Olyan 30-50%-kal kevesebbet mozgunk felmérések szerint harminc éves kor után, mint előtte. Természetesen ez is egyénenként változhat. Adja magát a megoldás: maradj aktív! Nem csak az edzésben, hanem a napi "nem edzés jellegű” mozgások során is. Azaz menj lépcsőn a lift helyett, utazz biciklivel vagy gyalog a városon belül, stb. 

Az edzésekben iktass be mindenképpen olyan munkát, ami intenzív. Akár a pihenők idő lefaragásával, akár egy-egy mini köredzéssel. Ha nincs ellenedre (vagy ha igen akkor is) a hagyományos kardió munka, akkor heti két alkalommal mindenképpen illeszd a programodba. A HIIT és metcon jellegű edzések a sporttudomány jelen állása szerint az egyik legjobb módja a testzsír kordában tartásának. Minél előbb kezded ezeket az elemeket beiktatni az edzésedbe, annál jobban jársz!

Ha már feljött a metcon, akkor itt említenénk meg a súlyzós köredzés egy jó megoldás lehet, lévén az izomtömeg az egyik kardinális kérdés, ha az alapanyagcseréről beszélünk. Akinek nagyobb az izomtömege, az nyugalomban is több kalóriát fog égetni. Tehát ha nagyobb izomtömeget építünk (pl. súlyzós edzéssel) akkor az anyagcserénk is magasabb lesz.

Szigorúan véve az izomtömeg megtartása az egyik legfontosabb dolog, amit az anyagcsere lassulása ellen tehetünk. Mivel az izomtömeg elvesztése és az anyagcsere lassulása kéz a kézben járnak. Minél tovább tudod megtartani az izomtömeged, annál kevésbé lassul majd le az anyagcseréd is. 

Az étkezések vonzatában ne feledjük el, hogy a magas fehérje tartalmú étrend anyagcsere növelő hatással van. Akár 10-15%-al is magasabb lehet az anyagcsere ha a bevitt energia olyan ¼-e fehérjékből származik.

Összességében: bár az anyagcsere lassulásának a folyamata egy természetes tendencia, de a valóságban tehetünk ellene, és egész intenzíven fel tudjuk pörgetni még 50-60 évesen is, ha odafigyelünk az intenzív mozgásokra!

Gil / FitBuilder TEAM

Kérdések, Vélemények
 Megjelenhet a nevem a kérdés mellett
Kapcsolódó cikkek
1500 kalóriás diétás étrend

Bár egy konkrét étrendet személyre szabni mindig nehezebb, mégis sokan vannak, akiknek nincs idejük, kedvük kimatekozni a számukra ideális heti menüt, és inkább követnének egy alapprogramot! A következő cikkekben Nekik segítünk! Az első az egyik legnépszerűbb: 1500 kalóriás napi étrend.

Zsírégető tanácsok középhaladó szinten: Hogyan pörgessük fel az anyagcserét?

Lássuk a legegyszerűbb tippeket arra, hogyan égessünk el naponta 400-600 kalóriával többet!

A szénhidrátmentes diéták hátrányai

Nézzük meg, melyek az alacsony szénhidrátos diéták legnagyobb hátrányai és csapdái!

Megállt a fogyásod? Íme pár tipp, mellyel garantáltan felrázhatod az anyagcseréd!

Stagnáló kilók? Nos, elég dühítő és kétségbeejtő tud lenni, de elmebeteg ötletek helyett megfogadni a mi tippjeinket, melyek átlendítenek a diéta-holtpontján.

Diéta-választó kisokos: a jó diéta 5 ismertetőjele

Összegyűjtöttem Nektek 5 pontot, amivel érdemes átfuttatnotok bármilyen diétát, és ha egy pontnál is kétes az összhang – akkor bizony valószínűleg ismét sikerült olyan divat-étrendbe belenyúlnunk, ami nem fogja a kellő sikert meghozni.

Trükkök, amivel felgyorsíthatod az anyagcseréd!

A mostani cikkben rövid tippeket-trükköket találsz majd arról, hogy melyek azok a kiegészítők és élelmiszerek, melyekkel serkentheted az anyagcserédet, és támogathatod a zsírégetést!