Szeretem a hazám
Kosaram0
kedvenceim
Fitbuilder profilom
(Belépek | Regisztrálok)
20.000 FT FELETT  INGYENES SZÁLLÍTÁS
info@sportnutrition.hu (0-24)  |  +36 20/486-6573 (9:00-17:00)  |  Shop info

Inzulin, a kétélű fegyver: több izomzat, kevesebb háj?!

Növekedés és kevesebb testzsír

Az inzulinról régóta tudjuk, hogy egy igen erős anabolikus hatással bíró hormon, és ugye köztudottan a felesleges cukrokat a véráramból a sejtbe hajtja. Szerepet játszik emellett abban, hogy milyen mértékben hasznosítjuk a testzsírt.

Az inzulin egy kettős aminosav láncot tartalmazó polipeptid, ami a hasnyálmirigyben választódik ki, amikor a vércukorszint megnövekszik. Elsősorban arról ismert, hogy a glükózt, az aminosavakat, de még a kreatint is segít bejuttatni az izomsejtbe. Mivel az inzulin molekula egy olyan receptorhoz kötődik, ami olyan jelet küld a sejteknek, hogy "kaput nyiss” és engedd be a cukrokat, aminosavakat és a többieket - elsősorban emiatt a hatása miatt nagyon fontos számunkra a testépítés szempontjából.

Azonban a másik nagyon fontos izomépítő hatása már kevésbé ismert általában, hogy  az inzulin közvetlenül is úgy hat az izomsejtekre, hogy növeli a fehérjeszintézis mértékét!

Harmadik hatásmechanizmusa, amivel segít a nagyobb izomtömeg elérésében, hogy hatására az erek ellazulnak és kitágulnak, amivel lehetővé teszik, hogy több vér (ezáltal több tápanyag) jusson az izmokba. Vagyis ez azt jelenti nekünk, hogy közvetve és közvetlenül is támogatja az izomépítést!

Eddig csak az előnyös tulajdonságairól beszéltünk, amik segítenek a nagyobb izomzat elérésében. Azonban a zsírokra gyakorolt hatása már nem olyan kedvező. Sajnos a megnövelt glükóz felvétel hatására nagyobb mértékben fogja a szervezet az feles energiát zsírként raktározni. Minél kisebb idő alatt minél nagyobb mennyiségű glükózt juttatunk be annál több zsír szintetizálódik.

Emiatt mondják, hogy az inzulin szint állandó szinten tartása és lassabb felszívódású szénhidrátok fogyasztása (amelyek nem emelik meg hirtelen az inzulin szintet) a legelső lépés kellene legyen ha fogyni szeretnénk.

A másik zsíranyagcserére gyakorolt hatása az inzulinnak, hogy amikor magas a szintje, akkor kevésbé fog a szervezetünk zsírból energiát nyerni. Vagyis a tartósan magas inzulin szinttől nemcsak több zsírt raktározunk, hanem a meglévő raktárakat is kevésbé mobilizáljuk.

Az inzulin tehát egy abszolút kétélű fegyver, ami egyszerre egy fenomenális izomépítő anabolikus szer, ugyanakkor egyértelműen elzsírosodsz tőle ha tartósan magas a szintje. Az egyensúlyt megtalálni korántsem egyszerű, de nem lehetetlen!

Régóta ismerjük, hogy ahhoz, hogy az inzulin szinted optimális szinten tartsd és lehetőség szerint elkerüld a folyamatos zsírszintézist, érdemes figyelni az egyes ételek milyen mértékben emelik meg az inzulin szintet és ezeket az ételeket mikor érdemes fogyasztanod.

Ezen felül tudnod kell, hogy a rostok valamennyire lassítják az emésztést ezáltal a felszívódást. Tehát ha a magas rosttartalmú ételeket minden étkezésnél fogyasztasz, akkor az segíthet.

Továbbá ha a szénhidrát raktárak ki vannak merülve (pl. edzés után), akkor a máj és a vázizmok nagyon lelkesen fel fogják szippantani a glükózt és nem a zsírraktárakat gyarapítja. Nagyon régóta alkalmazott és működő dolog, hogy edzés előtt fél órával 20-30 g lassú felszívódású szénhidrátot viszünk be 20-30 g fehérjével együtt. Majd az edzést követően 30-80 g közepes-gyors felszívódású szénhidrátot 30-40 g fehérjével esetleg 5-10 g kreatinnal és 5-15 g BCAA-val megfejelve!

Ekkor az anabolikus hatást amennyire csak lehet felturbózzuk, és a zsírszintézis részt amennyire csak lehet alacsonyan tartjuk.

Napközben viszont kerüljük a hirtelen nagy csúcsokat az inzulinszintben. Például ha 6-8 órás éhezés után hirtelen eszünk egy teljes három fogásos ebédet, akkor a vércukor szint hirtelen ugrik egy csúcsot és vele együtt az inzulin szint is. Ekkor elméletileg sokkal jobban fog raktározni a szervezet. Emiatt nem működnek a koplalós diéták, és ezért mondják még az olyan módszerek is, mint a "Harcosi Diétája” hogy kontrollált éhezést alkalmazunk csak. Vagyis eszünk mondjuk valami gyümölcsöt, vagy hasonlót, de nem lakunk jól...

Zárógondolatként egy rövid szösszenet az inzulinról, mint doppingként való alkalmazásról. Biztosan hallottatok már arról, hogy sokan alkalmazzák akárcsak magában is az inzulint doppingként. Ez a módszer életveszélyes, és a hypoglikémia miatt kómába eshetsz! A többségnek fogalma sincs mennyire esik le az edzés alatt vagy mennyire nem a vércukor szintje, illetve mennyire tolerálja a szervezete az bevitt inzulint.

Semmilyen formában ne játszadozz ezzel, mert amellett, hogy rövidtávon rosszul lehetsz tőle, hosszútávon (ha tovább használod mert megúsztad az ájulást vagy kómát), akkor saját magadnak ki tudsz alakítani egy 2-es típusú cukorbetegséget és akkor aztán szúrhatod az inzulint ha akarod ha nem!

Gil / FitBuilder TEAM

Kérdések, Vélemények
 Megjelenhet a nevem a kérdés mellett
Kapcsolódó cikkek
Gátold meg az izomleépülést és harcolj a kortizol hormon ellen!

A kortizol az első számú közellenség, ha izmot akarsz építeni! Ismerd meg, majd a cikket elolvasva tanuld meg, miképp küzdhetsz az izomleépítő hatása ellen!

Hormonszintünket megbolygató adalékok?!

Van egy vegyület, amely széles körben használt - viszont korántsem veszélytelen, mivel képes arra, hogy hormonális zavarokat okozzon! Ismerd meg, majd fogadd meg tanácsainkat, melyekkel száműzheted ezt az anyagot az életedből!

"Occsó" kínai növekedési hormon - és ami mögötte van!

Ez a cikk kifejezetten pedagógiai jelleggel íródott: vajon tényleg megéri relatív olcsón beszerzett kínai növekedési hormont alkalmazni?

Anabolikus inzulin bomba a turmixodba!

Nemcsak a tökéletes edzés utáni turmixhoz kerülünk közelebb, de megtudjuk azt is, hogy miképp serkenthetjük az inzulin anabolikus hatását, anélkül, hogy elzsírosodnánk!

Növekedési hormonszint növelés B6 vitaminnal?!

Egy érdekes kutatási eredményre bukkantunk, amit most kicsit körbe is járunk: valóban lehet-e B6 - vitaminnal fokozni a növekedési hormonszintet? És ha igen, mennyi lenne a hatásos adag?

A Mágikus Növekedési Hormon

Egy mellékhatásoktól mentesebb, olcsóbb és természetes utakat próbálunk Nektek megmutatni, amivel a szervezeted saját növekedési hormontermelését optimalizálhatjátok!