Szeretem a hazám
Kosaram0
kedvenceim
Fitbuilder profilom
(Belépek | Regisztrálok)
20.000 FT FELETT  INGYENES SZÁLLÍTÁS
info@sportnutrition.hu (0-24)  |  +36 20/486-6573 (9:00-17:00)  |  Shop info

Hogyan FOGJUNK hozzá? – avagy jöjjenek a terítékre a különféle fogások.

Merj hátat fordítani eddigi hát edzéseidnek.

Olvashattuk, hogy a hátizom nagyon összetett kis csapat, különféle lefutási orientációval és kapcsolódási ponttal rendelkezik - ezért megérdemlik, hogy minden irányból és különféle fogásvariációkkal dolgoztassuk meg.

hátedzés fogás 1hátedzés fogás 2

Az első fogás: szélesen vagy szűken?

Az első dolog, melyet mindenki megtanult már a testépítő-suliban, hogy a széles fogásban végzett gyakorlatokkal kiszélesíthetjük a hátunkat, még a szűkebb fogásszélességgel inkább vastagságot adhatunk neki. Valójában azért nem ennyire fekete-fehér a történet, de annyi igaz, hogy minél szélesebb a fogástávolság, annál inkább a széles hátizom felsőbb csigolyákon eredő rostjaira hárul a terhelés - a szűkebb fogásban végzett gyakorlatokkal pedig a hátunk középső, gerinc melletti izmainkat tudjuk megdolgoztatni, amellyel inkább tömörséget adunk a hátunknak.

A második fogás: alulról vagy felülről?

Talán már kevésbé ismert (vagy alkalmazott?) dolog, hogy a hátizom edzésénél a fogantyút nemcsak felülről lehet elkapni, hanem bizony alulról is meg lehet markolni.
A széles, felsőfogású mozgások a legelterjedtebb jelenségek: ezek a széles hátizomnak és a trapézizomnak főképp a felső szakaszának, illetve hátsó vállizmoknak, és a lapockacsont körüli izmoknak a terhelését növelik.

Az alsó fogást már ugye ritkábban látni, pedig ezzel az apró változtatással máris lejjebb leszünk. Az alsó fogású gyakorlatok során a széles hátizmunk felsőbb területei, és a vállizom hátsó része kevésbé tud érvényesülni, - így cserébe a széles hátizom és a trapézizom külső - alsó részei máris nagyobb szóhoz juthatnak. Megjegyezném, hogy az alsó fogás nagyobb mértékben bevonja a karhajlítókat a mókába, ami bár jobb teljesítményt eredményez (ez hasznos, ha például a húzódzkodásunkat akarjuk fejleszteni), viszont ha kifejezetten a hátizomzat terhelése a cél, akkor a hátunk erejéhez mérten válogassunk a súlyok között.

Ráadásként még megemlítjük, hogy végezhetjük a mozgást párhuzamos, szűk tenyérrel. Ezzel a fogásmóddal a széles hátizom és a trapézizom alsó - gerinchez közeli részei kapják a terhelést.

Némi desszert a végére.

Ha egykezes evezéseket végzünk, akkor érdemes néha kísérletezni a mozdulat során a csuklónk 90 fokos beforgatásával. Ebben az esetben általában nem tudunk akkora súllyal/vagy ismétlés számmal dolgozni, viszont erőteljesebb izom összehúzódást érhetünk el, főképp a belső, gerinchez közeli területeken.

hátedzés fogás

És hogyan vonhatjuk le mindezekből személyre szabott kis tanulságunkat?

Ha kezdő vagy: Neked még természetesen nem kötelező ráizgulni erre a témára, inkább tanulgasd, majd tökéletesítsd a technikádat. Azonban legyél tisztában a lehetőségekkel, és ha már szeretnél egy szinttel feljebb lépni, akkor zsebedben ezzel a kis tudással máris új színt vihetsz elszürkülő hátedzéseidbe.
Ha már veterán gyúrós vagy: ha eddig nem tetted volna, akkor kísérletezz bátran a különféle fogásokkal. Ez nem csak azért fontos, hogy a kissé elmaradt kakukktojás területeidet hatékonyabban tudd csiszolgatni, hanem lehetővé teszed, hogy kiegyensúlyozottabban dolgoztasd meg ezt a hatalmas területet.

Szilvi / FitBuilder TEAM

Kérdések, Vélemények
 Megjelenhet a nevem a kérdés mellett
Kapcsolódó cikkek
Tippek, hogy Te is szárnyra kapj!

Nem tudod a hátadat kellően kifárasztani edzésen? Nincs meg a megfelelő izom-érzet, nem jut el hozzá a vágyott stimuláció? Most a probléma nyomába eredünk és számos tippel segítünk!

A széles hátizom

Itt van a legjobb útmutató ahhoz, hogy őrületes hátizmokat építs!

Nyak mögé húzódzkodás és nyak mögül nyomás - a feketelistás gyakorlatok!

Két gyakorlat, amely nem feltétlenül javasolt az átlag ember számára... ennek ellenére nagyon sokan csinálják, pedig nem biztos, hogy megérik meg a kockázatot. Megválaszoljuk a miért, és azt is, hogyan helyettesítsd őket!

Bízhatunk-e a testünk puszta erejében?

A saját testsúlyos gyakorlatok vajon tényleg hatékonyak izom és erőnövelésre? Talán igen... ha megfelelő módszerekkel és ismeretekkel állsz neki!

Húzódzkodás edzésterv nulla vagy akár az alatti szintről!

Ott állunk a húzódzkodó keret alatt, meredten bambulunk felfele, de egy ismétlést sem tudnánk kivitelezni. Nem adjuk fel, hanem erőt veszünk magunkon és megtanuljuk fokozatosan az egyik legjobb felsőtest gyakorlatot!

Essünk végre túl az első alkalmon… a húzódzkodásnál!

A húzódzkodás egy remek, bár kemény gyakorlat... de nem vagyunk egyforma szinten, így különféle szinteket mutatok, hogy mindenki erejéhez méltóan becsatlakozhasson az edzéstervbe!

Húzódzkodás "gyorshalál"!

Egy gyilkos-négyfogásos kör, mely az egyik személyes kedvencem és mindenképpen az egyike a legjobb felsőtest gyakorlatsoroknak.

Támadd hátba az izomrostokat - új húzódzkodás variációkkal!

Ha már rendszeresen ott lógtok lelkesen a húzódzkodó rúdon, akkor ideje kicsit változtatni! A csúcsra több út is felvihet, és egyik izgalmasabb mint a másik! Szemezgessünk ezek közül!

Hátedzés különkiadás - csajoknak! 1. rész

Olvasd el a cikket, és mindjárt rájössz, hogy miből maradsz ki, ha nem edzel becsületesen azokra a hátizmokra!

A hátedzés tíz parancsolata

Úgy érzed, hogy tökéletes a hátedzésed? Lehet. Lehet, hogy fejlődsz az eddigi módszereddel. Viszont rengeteg időt megspórolhatsz, ha betartod ezeket a szabályokat. És hamarabb szárnyra kapsz, mint hinnéd.

Merj hátat fordítani eddigi hát edzéseidnek

Itt és most azt szeretném, ha elfelejtenéd az eddigi hanyag hátedzésed, és kipróbálnál valami újat, ahol a hátad - minden egyes porcikájára maximális figyelmet fordítva - végre kiélheti a benne rejlő adottságokat.

Ki tudja mi az invertált evezés?

Amíg nem megy olyan jól a húzódzkodás, akkor ebben az esetben milyen gyakorlatok a legjobban a háti szakasz erősítésére? A válasz a cikkben!

Miért nem ott érzem, ahol kéne...?

Néha a valóság ellentmond a várakozásainkkal, és nagy meglepetésünkre a hátunk közepére remélt fáradást a karunkban fogjuk érezni. Vagy épp fordítva. Mit csinálhatunk rosszul?