Szeretem a hazám
Kosaram0
kedvenceim
Fitbuilder profilom
(Belépek | Regisztrálok)
20.000 FT FELETT  INGYENES SZÁLLÍTÁS
info@sportnutrition.hu (0-24)  |  +36 20/486-6573 (9:00-17:00)  |  Shop info

Ghetto Street Workout – Saját testsúlyos edzés, új formában!

Beszélgetés a mozgalom első hazai képviselőjével!

Egy igazán különleges, innovatív edzésformát fogunk Nektek most közelebbről is bemutatni. Szinte bárhol elvégezhető, hiszen nem kell hozzá sok eszköz, elég a saját tested! Kortól, nemtől és fizikai felkészültségtől függetlenül mindenki megtalálhatja benne a helyét. A gyakorlatok száma szinte végtelen, vagyis csak a fantáziád (és az anatómiai felépítésed:)) szabhat határt! Jól hangzik, ugye?

Ismerjétek meg Ti is a Calisthenics-en alapuló új mozgásformát és életstílust, a "street workout-t", illetve a hozzá kapcsolódó első hazai mozgalmat, a Hun-Bars-t! Erről a különleges edzésformáról Hordós Márkkal beszélgettünk, aki a sportág hazai úttörőjeként az egyik leglelkesebb és legprofibb képviselője a mozgalomnak!

Hun-Bars, Hordós Márk, Street Workout, Ghetto Workout, Calisthenics, saját testsúlyos edzés, kondipark

Márk a Hun-Bars (Street Workout Magyarország) megalapítása óta, azaz konkrétan 5 éve folytatja a saját testsúlyos gyakorlatokkal az edzéseit. Bizony évek munkája van a közösségben, aminek meg is van az eredménye: egyre több pozitív reakció érkezik a sportág, illetve a Hun-Bars felé… és persze mi is nagy érdeklődéssel lendültünk bele a beszélgetésbe…

Márk, mesélj egy kicsit a Hun-Bars-ról azok számára, akik még nem ismerik ezt a közösséget!

"A Hun-Bars közösség tulajdonképpen egy olyan "csapat", amely kis hazánkban elsőként kezdett el ezzel a fajta edzésmódszerrel komolyabban foglalkozni, közel 5 éve. Az elmúlt évek alatt egy országos közösséggé nőtte ki magát, amely összefogja valamilyen szinten ezt a sportot űző, illetve ez iránt érdeklődő embereket. Amit megpróbálunk az emberek felé közölni, ez az új innovatív mozgásforma.

Indulásunk óta, mára már egész nagy körben elterjedt a saját testsúllyal való edzés. Sok neves rendezvényen találkozhattok velünk, ahol próbáljuk ezt a sportot népszerűsíteni az emberek körében. Országos találkozókat kezdtünk el szervezni, hogy összehozzuk az országban ennek a sportnak a kedvelőit, emellett versenyre is számíthattok a rendezésünk alatt a jövőben!

A csapat fő célja emellett, hogy a drog és az alkohol ellen, illetve az egészséges táplálkozás mellett áll, és ezt a vonalat képviseli. Mi a Hun-Bars-szal próbáljuk megközelíteni az embereket, fiatalokat, hogy válasszák a mozgást, az egészséges életmódot. Itt vagyunk, hogy segítsünk Nektek!"

Hun-Bars, Hordós Márk, Street Workout, Ghetto Workout, Calisthenics, saját testsúlyos edzés, kondipark

Talán sok olvasónak még kissé ismeretlen ez a terület… Összefoglalnád Nekünk a "Ghetto Street Workout" edzés lényegét?

"A sport elevezése Street Workout vagy Ghetto Workout néven híresült el a világon, és a hódítását az Egyesült Államokban kezdte meg.  Az edzésforma a Calisthenics-en alapul, vagyis ennek a műfajnak az egyik "letisztult" ágazata, formája.

Magyarul nem használunk súlyokat, csak a saját testsúlyunkat használva ellenállásként végezzük el a különböző összetett akrobatikus gyakorlatokat a húzódzkodón és ha van lehetőség tolódzkodó korláton, illetve különböző fekvőtámasz-variációkat is beépítünk az edzésekbe. Emellett helyet kapnak a freestyle (szabadstílusú) gyakorlatok, amely ennek a sportnak a kiemelkedő része.

Az összetett gyakorlatokkal, olyan izmokat tudunk megmozgatni, amiket eddig más sporttal soha, ráadásul a gyakorlatok száma több ezerre tehető, aminek csak a képzeletünk szabhat határokat. A sport lényegében bemutatja a természet adta mozgásokat, amit a saját testsúlyunkkal el tudunk végezni, bárhol, bármikor. Külföldön számos versenyen, világversenyen mérik össze a sportolok a tudásokat. Akár edzőteremben, szabadban, vagy otthon edzenél, de nincs kedved súlyokkal dolgozni, ott a saját tested, használd ki!"

A legtöbb embert nyílván már az is érdekli, hogy mennyire hatékony ez az edzésforma: milyen edzéscélokra lehet használni, illetve milyen előnyökkel rendelkezik?

"Ez egy olyan edzésmód, amit sokféleképpen tudsz hasznosítani céljaidtól függően. Tökéletes eszköz lehet erő- és izomfejlesztésre, de átmozgatásra vagy bemelegítésre is kiváló más típusú edzések előtt - de még egy esetleges sérülés után, a felépüléshez is hatékonyan használhatod. (Úgy gondolom, hogy más sportágak erőnléti edzéseihez is tökéletes és hatékony kiegészítő mozgásforma! Sőt, roppant jól megerősíti az inakat, ízületeket a súlyzós edzéseidhez is! - szerk.)

A gyakorlatok kivitelezésével magasabb erőszint, állóképesség, hajlékonyság, minőségi izomzat érhető el, minimális testzsír százalék mellett!

A saját testsúllyal végzett gyakorlatok legfontosabb előnye, hogy a testünk mindig, minden körülmények között kéznél van! Gyakorolhatunk bárhol és bármikor. Változatos, fantáziadús edzést biztosít, és sokoldalúan fejleszt, emellett nem válik unalmassá. Másik nagy előnyre, hogy nincsen szükség edzőtermi tagságra… persze az edzőteremben is elvégezheted a gyakorlatokat, már ha van húzódzkodó állványzat. A lényeg, hogy szinte bárhol elvégezhető gyakorlatokat kínál, akár otthon, vagy ha épp egy játszótéren is vagyunk.

Hun-Bars, Hordós Márk, Street Workout, Ghetto Workout, Calisthenics, saját testsúlyos edzés, kondipark

Egyaránt mindenki megtalálja a testéhez, erőnlétéhez megfelelően a gyakorlatokat - csak van, aki nehezebben, van, aki könnyebben birkózik meg a gyakorlatok kezdeti nehézségeivel. Ezekkel olyan nyereségekre és előnyökre tehetsz szert, amivel semmilyen más edzésmódszer nem versenyezhet! Egyszóval ha olyan sportot keresel, amihez nincs szükséged edzőteremre, vagy eleged van a súlyok emelgetéséből, válaszd a saját testsúlyos gyakorlatokat."

Nézegettük a videókat, és sokszor belebotlottunk olyanokba, ahol speciális "kondiparknak" kialakított játszótéren edzetek. Hol találhatunk ilyen helyszínt kis hazánkban, illetve Ti hol szoktatok edzeni?

"Azt kell hogy mondjam, Magyarországon egyenlőre még kevés szabadtéri park áll rendelkezésre, viszont szerencsére egyre több ilyen jellegű helyszín épül! Jelenleg Budapesten a 13. kerületben (az Országbíró utca és a Hajdú utca találkozásánál), Óbudán a Reviczky ezredes utcában, illetve az ELTÉ-nél, illetve a Tabánban is találunk ilyen szabadtári parkokat. Vidéken pedig főképp Debrecenben, illetve mostmár Felcsúton is akadnak kiváló kondipark - lehetőségek. Mi főként Budapest és Pest környékén edzünk, de az egész országban tervezünk csoportos edzéseket."

Láthattuk a videóból, hogy a gyakorlatok száma kellő kreativitással szinte végtelen lehet… Nézzük meg közelebbről egy ismertebb, gyakran használt gyakorlatot, a Muscle Up-ot! Miben rejlik a gyakorlat varázsa?

"Mondhatjuk hogy az egyetlen olyan gyakorlat, amely ilyen magas szinten fejleszti a húzó - és toló erőt egyaránt, emellett (talán eddig nem is hitted...) kiváló hasizom gyakorlat is egyben. Nincs egyetlen saját testsúllyal végzett gyakorlat sem, ami így átmozgatná a felső tested összes izmát, mint a Muscle Up!! Mondhatjuk, hogy ez a saját testsúllyal végzett gyakorlatok királya! Sok erő, rutin, gyakorlás, kitartás, kedv, és persze technika szükséges a végrehajtásához."

 Ha már szóba került a technika... röviden vázoljuk fel a gyakorlat!

"A Muscle Up egy lendületes, kirobbanó, húzódzkodással egybe kötött húzó/toló technikán alapuló gyakorlat egyveleg. A cél az, hogy húzd a tested minél magasabbra a húzódzkodás során, majd felfordított testtel/karokkal, told "ki" magadat felső pozícióba. A törzs, lábak használata a felsőtesttel összhangban nagy szerepet játszik a gyakorlat közben. Sok gyakorlásra lesz szükséged, mire megfelelően kivitelezed a Muscle Up-ot."

Nézzük meg képekben miről is van szó - továbbá a Hun-Bars videókban is felfigyelhettek ilyen vagy épp hasonló gyakorlatokra!

Hun-Bars, Hordós Márk, Street Workout, Ghetto Workout, Calisthenics, saját testsúlyos edzés, kondipark

Street Workout. Szinte bárhol, bármikor nekivághatsz! A szabadban eltöltött idő, a közös edzések az ismerősökkel, barátokkal. Igazából nem csak a testedet formálja át, hanem az életedet is! Ez az, ami megfizethetetlen!

Köszönjük Márknak a beszélgetést, és azt, hogy bemutatta nekünk ezt a különleges edzésformát!

Megtetszett? Bele is vágnál, és jól jönne a segítség?
Kövesd a csapatot a (és persze minket is:)), hiszen hamarosan további saját testsúlyos cikkekkel fogunk jelentkezni!

Tudj meg többet a Hun-Bars mozgásról:
Hordós Márk: "a mozgás gyógyszer, mind a testnek, mind az elmének" -  Hun-Bars Magyarország No.1 !!!

Szilvi / FitBuilder TEAM

Kérdések, Vélemények
 Megjelenhet a nevem a kérdés mellett
Kérdések, Vélemények

Ilyen cikkeknel jobban orulnek ha olyan embert kerdeznenek aki mar letett az asztalra pl Szarka Akos vb 3. Vagy Kovacs Tibi vilagkupa gyoztes.

Molnár Attila | 2013-09-05 11:19:06

már én is csinálom az a kérdésem télen mikor hol?

Imre Mészáros Mc Henessis | 2013-11-01 20:02:33

Nem tudom miért mindig Szarka Ákost fényezik..., Valkovszki Attiláról már meg is felejtkezik a legtöbb ember! https://www.youtube.com/watch?v=_aXY4rK8-eE

Nagy László | 2014-03-12 09:41:03

Kapcsolódó cikkek
Saját testsúlyos edzés a gyakorlatban: így növeld a terhelést!

Az edzésterv átböngészése után már Te is jó pár ötlettel gazdagodva képes leszel arra, hogy saját ízlésedre, fizikai kapacitásodra, céljaidra variálhatsz mindent!

Ezt ki kell próbálnod! Módosított saját testsúlyos gyakorlatok – haladóknak!

NEMCSAK a saját testsúlyos gyakorlatok rajongói kaphatnak kedvet ezekhez a gyakorlatokhoz - mert lefogadjuk, hogy a "gépen nevelkedett" embertársakat is megizzasztják az alábbi kis feladatok!

10 tipp, hogy a saját testsúlyos gyakorlatokat nehezítsd!

Ha úgy érzed nem vagy elég nehéz eset, akkor jöjjön pár ötlet, amivel növelheted a saját testsúlyos gyakorlatok hatékonyságát.

Most megfordul a világ: a kézállás technikája: A teljes kézállás felépítése

Számos módszer létezik a kézállás felépítésére, az általunk bemutatott verzió azért lett kiválasztva, mert úgy találtuk, hogy az átlag ember számára az alábbi gyakorlatokkal juthatunk el a célig: a szabad felületen végzett kézállásig!

Bízhatunk-e a testünk puszta erejében?

A saját testsúlyos gyakorlatok vajon tényleg hatékonyak izom és erőnövelésre? Talán igen... ha megfelelő módszerekkel és ismeretekkel állsz neki!

Húzódzkodás edzésterv nulla vagy akár az alatti szintről!

Ott állunk a húzódzkodó keret alatt, meredten bambulunk felfele, de egy ismétlést sem tudnánk kivitelezni. Nem adjuk fel, hanem erőt veszünk magunkon és megtanuljuk fokozatosan az egyik legjobb felsőtest gyakorlatot!

Támadd hátba az izomrostokat - új húzódzkodás variációkkal!

Ha már rendszeresen ott lógtok lelkesen a húzódzkodó rúdon, akkor ideje kicsit változtatni! A csúcsra több út is felvihet, és egyik izgalmasabb mint a másik! Szemezgessünk ezek közül!

Húzódzkodás szűk fogással

A szűk fogású húzódzkodások a leghatékonyabb tömegnövelő gyakorlatok, amit a bicepszed valaha is átélt. Ha nem szezongyúrós vagy, akkor a karedzésed markáns része legyen ez gyakorlat!

Hagyományos fitnesz és a funkcionális edzés közötti különbségek

Mi a funkcionális edzés és milyen előnyökkel szolgálhat a fizikumodra és az erőszintedre nézve?

Funkcionális edzés

Az utóbbi években egyre gyakrabban hallani ezt a kifejezést: funkcionális edzés. Mítoszok keringnek közszájon, emiatt láttam értelmét egy pár gondolatnak ezzel kapcsolatban.

Calisthenics

Mivel napjainkban a saját testsúlyos edzés a reneszánszát éli, emiatt itt az ideje, hogy kicsit mi is foglalkozzunk vele.

Fekvőtámaszozni jó. De hogyan lehetne még jobb?

A hagyományos fekvőtámaszunk ismert, és kevésbé ismert módosításai - avagy kinek mi ugrik be a "nyalókáról"?

Mindazoknak, akiknek még nem megy a saját testsúlyos tolódzkodás

Tudjuk, hogy vannak tolódzkodó gépek, állványok, pasik, akik mindig segítenek fogni a bokánkat... de vegyük azt az esetet, ha mindezek nem állnak a rendelkezésünkre. Tolódzkodás gyorstalpaló!

Törjünk ki a megszokottból...

A kitörés az egyik leghatékonyabb fenék és comb-formáló gyakorlat. Ha az alaplépés már megy, akkor nézzük meg, hogyan tehetjük még változatosabbá a gyakorlatsort!

Ki tudja mi az invertált evezés?

Amíg nem megy olyan jól a húzódzkodás, akkor ebben az esetben milyen gyakorlatok a legjobban a háti szakasz erősítésére? A válasz a cikkben!