Szeretem a hazám
Kosaram0
kedvenceim
Fitbuilder profilom
(Belépek | Regisztrálok)
20.000 FT FELETT  INGYENES SZÁLLÍTÁS
info@sportnutrition.hu (0-24)  |  +36 20/486-6573 (9:00-17:00)  |  Shop info

Funkcionális edzés

Mi az oka ennek a fajta edzés felfogás rohamos fejlődésének?

Az utóbbi években egyre gyakrabban hallani ezt a kifejezést: funkcionális edzés. Rendre jelennek meg edzőtermek itthon és külföldön akik úgy beszélnek önmagukról, mint funkcionálist edzést gyakorló csoport. Mítoszok keringnek közszájon erről az egész edzés filozófiáról, emiatt láttam értelmét egy pár gondolatnak ezzel kapcsolatban.

funkcionális edzésNagyjából mindenkinek él valamiféle kép a fejében ezt illetően: hallottam olyan meghatározást "jah ahogy az MMA-sok edzenek" vagy éppen "ez most ilyen gyógy-tesi?" (ez utóbbit unokaöcsém mesélte, amikor a főiskolás csoporttársai próbálták találgatni mit is csinálnak ők pontosan délutánonként), megint mások szerint ez "még csak nem is igazi gyúrás". Itt az ideje kicsit eloszlatni a téveszméket, mert a végére ki fog derülni, nincs ebben semmi misztikus.

A 2000-es évek legnagyobb újítása a fitnesz iparban az úgynevezett funkcionális edzés megjelenése. Itt a "funkcionális" kifejezés az edzés valódi használhatóságára utal. Eredeti jelentésében ez arra utalt van egy olyan célom, ami miatt az adott edzést végzem. Nagyon leegyszerűsítve, ha az edzéssel nekem van egy konkrét célom, akkor első sorban olyan edzésmunkát végzek ami azt segíti. A sportág specifikus felkészüléssel ne keverjük össze. Mivel ez a fajta edzésmódszer általánosságban fejleszt.

Mára egy kicsit átértelmeződött a fogalom, és mostanság azt értjük funkcionális edzés alatt amikor sportágtól függetlenül általánosan sokrétűen képzett atlétákat nevelünk ki. Mondhatni az az egésznek az alap koncepciója, hogy az átlag emberből akiből nem lesz egy adott sportágban olimpikon, az jobban jár, ha egy kicsit súlyemelő, egy kicsit futó, egy kicsit tornász, kicsit akrobata... A kondicionális képességek hármasát (erő, állóképesség és gyorsaság) egyaránt fejleszteni kívánja a funkcionális edzés, kiegészítve az egyensúlyérzék és a hajlékonyság fokozásával.

Míg korábban a 70-es években a body building virágkorában elterjedt az szemlélet, hogy minél nagyobb az izom annál jobb: növeljük az izomzat tömegét bármi áron. Ennek az árnyoldala az, hogy ez a hatalmas izomtömeg sokszor bár nagy, de nem tudják mégsem kihasználni sportteljesítményre.  Ennek az izomzat méretéhez képest relatív gyenge teljesítménynek az oka, hogy az izom fejlesztése érdekében olyan gyakorlatokat használnak, amik az izmokat természetellenes mozgástartományokban dolgoztatják. Most lehet háborogni, hogy mondhatok ilyet, de ha megnézzük a legtöbb lapsúlyos gép fura szögekben dolgoztatja az izmot, ráadásul gyorsasági erő fejlesztésre tökéletesen alkalmatlanok! Következésképpen az izmok valódi életben használható ereje vajmi kevéssé fejlődik az izolációs technikákkal. Továbbá testépítésben a használt súlyok nagysága (egy ismétléses maximum 60%-a átlagosan) és ismétlés szám (jellemzően a 8-10es tartomány), továbbá a lassú mozgás egy olyan speciális inger, ami főleg az izomméret növelésére jó. Ugyanakkor az izomerőt kevéssé, az állóképességet csak közepesen, a gyorsaságot meg egyáltalán nem fejleszti!

funkcionális edzés

A folytatásban meg fogjuk nézni úgymond "mivel tudhat többet" a funkcionális edzés, mint a hagyományos "gyurmázás".

Gil / FitBuilder TEAM

Kérdések, Vélemények
 Megjelenhet a nevem a kérdés mellett
Kérdések, Vélemények

De miért kell ezt mindig szétválasztani? Míg egyesek azon elmélkednek, hogy mi a kizárólagosan jó rendszer, módszer, eszköz és gyakorlat, addig az igazi profik fekve nyomnak, kettlebell-eznek, intervallum sprintelnek és minden jó és hasznos lehetőséget kihasználnak, hogy a maximumot hozzák ki magukból.

Pintér Tibi | 2012-03-21 09:34:52

jó akkor itt azt magyarázza meg nekem valaki hogy az NBA-ben a kosarasok, a focisták, az NFL-esek, a jégkorongosok és még sorolhatnánk megannyi sportágat miért nem úgymond funkcionálisan edzenek? ők is ugyanúgy csinálják a súlyzós edzéseket persze beékelődnek mellé a futóedzések meg a dobóedzések is de ez is kell mellé az meg hogy érdekes tartományban dolgoztatja az izmot bizonyos gyakorlatok: hát a nyak mőgül nyomás meg a tarkóhoz húzás tényleg ilyen de azt nem is nagyon ajánlatos csinálni

Hajdu Márton | 2012-03-21 10:04:40

ez jo és nyulom :D

Molnár Attila | 2012-03-21 11:33:36

egy edzöterembe járok Dávid Kornéllal Székesfehérváron aki köztudott hogy játszott az NBA-ben.Ö mondta ott sincsenek csodák az edzésben rengeteg huzodszkodás tolodszkodás fekvötámasz saját sulyos gyakorlatokés karra egykezes sulyzos gyakorlatok.Ez az alapja az edzésüknek.A funkcionális edzés nagy elönye hogy mindig izgalmas változatos nem lehet megunni és nagyon hatékony!!!!

Molnár Attila | 2012-03-21 11:41:07

Minden valószínűség szerint sokan rájöttek az eredetileg maximális izomméretre törekvők, hogy az átlagember sem fizikálisan, sem úgymond mentális-genetikai szinten nem képes a testépítésben, sem semmilyen más sportban csúcsteljesítményre. Ide tartozom én is. Innentől fogva egy lépés volna azzal áltatnom magam, hogy mindenoldalúság elvének szorgos gyakorlásával vagyok olyan, mint nagyok, csak inkább funkcionálisan edzem, és nem a csúcsteljesítmény a cél. Inkább vállalom a realitást: kudarcot vallottam. Félreértés ne essék, a funkcionális edzés jó, csak az ott mutatott eredményeket osztályon aluli nehézatléták bőven megcsinálják!

Béla Bá | 2012-03-21 12:17:34

:)

Carlos Koczkas | 2012-03-21 17:00:53

Azért, kedve Márton, A kérdésed amúgy nagyon jó, mert a kosarasok és az összes többi sportoló csak kiegészítésként csinálják ezeket a súlyzós edzéseket, amik nagyon jók és kellenek is. Kiegészítésként, illetve átmenetileg, mint például téli idő időszakban. A testépítő meg csak ezt csinálja, ami önmagában nem a legjobb, de ha abból a szemszögből nézzük, hogy edz az ember oda figyel a kajára, akkor még mindig sokkal egészségesebb, mint az átlag

Szentesi Szabolcs | 2014-03-20 21:15:32

Kapcsolódó cikkek
Eddz úgy, mint egy atléta!

Szeretnél olyan esztétikus, arányos, szikár testet mint amilyen az atlétáknak van? Íme egy egy hetes edzésterv!

Hatékony táplálékkiegészítők a CrossFit edzésekhez

A CrossFit elterjedésével sokan érdeklődtök, hogy milyen táplálékkiegészítők lennének a leghasznosabbak kifejezetten ehhez az edzésmódszerhez. Íme egy kis segítség!

Eszközök az állóképesség fejlesztésére

Mivel nemrégiben beszéltünk az állóképesség fejlesztés lehetséges módjairól, akkor most nézzük meg azt is, hogy milyen eszközpark állhat a rendelkezésünkre – vagyis melyek azok, amiket a leggyakrabban használnak világszerte.

Az áthúzás igenis "funkcionális gyakorlat"!

Nem végeztél eddig áthúzásokat? Akkor mostantól fogsz! Dobóerő növelése vagy épp a férfias mellkas kialakításában is segítségedre lesz!

Hogyan dobjuk fel az edzést, ha kezd már monotonná válni?

Játékos megoldások, ha unod a kommersz edzést!

Egy újabb kihívás - avagy milyen fából faragtak?!

Aki bevállalós vagy szeretne egy kis állóképesség fejlesztő, testzsír százalék javító, élet-halál közt lebegő élményekkel gazdagodni… annak javasoljuk a következő receptet!

Nincs is egyszerűbb és nagyszerűbb gyakorlat a világon!

Ki ne szeretne tanulni egy új, igazán fain kis gyakorlatot, amely pofonegyszerű, rendkívül hatékonyan fejleszti az erőt, a teljesítményt és az akaratod – mindezt a sérülés legcsekélyebb kockázatával? Mondjuk Te? Akkor olvass tovább!

Általános fizikai felkészülés - edzéstervvel, a gyakorlatban!

Az általános fizikai felkészülés a sportág specifikus edzésekkel szemben egyfajta általános, sokoldalú felkészülést jelent - nézzük meg, miképp működik ez a gyakorlatban.

A nagy funkcionális edzés teszt - 1. rész

Mitől is funkcionális egy eszköz? A választ megtalálod a cikkben!

Rope workout - Mindenkinek köteles...kmm...kötelező!

Legyél kezdő vagy haladó, ropi vagy túlsúlyos, hétköznapi gyúrós vagy vadállat MMA harcos... Akarj fogyni, erősödni vagy pusztán teljesítményt növelni. A kötélgyakorlat akkor is neked való!

Hagyományos fitnesz és a funkcionális edzés közötti különbségek

Mi a funkcionális edzés és milyen előnyökkel szolgálhat a fizikumodra és az erőszintedre nézve?