Szeretem a hazám
0
Fitbuilder profilom
(Belépek |Regisztrálok)
20.000 FT FELETT  INGYENES SZÁLLÍTÁS
info@sportnutrition.hu (0-24)  |  +36 20/486-6573 (9:00-17:00)  |  Shop info

Calisthenics

Avagy egy divatos szó a saját testsúlyos gyakorlatokra.

Mivel napjainkban a saját testsúlyos edzés a reneszánszát éli, emiatt itt az ideje, hogy kicsit mi is foglalkozzunk vele. Számát nem tudom hány írást olvasni fórumokon, illetve mekkora (internetes szlenggel mondva "száj-karate") vita megy a súlyzós edzés és a saját testsúlyos tábor között. Emiatt vizsgáljuk meg közelebbről kicsit a témát!

A saját testsúlyos edzés a legősibb módja a teljesítmény növelésének. Lehetőséget ad arra, hogy nagyobb csoportokat bármilyen eszköz nélkül egyszerre mozgathassunk, emiatt is ez az alapja emberemlékezet óta a katonai kiképzésnek. Az ókori harcos népek kiképző programjának is része volt (mellesleg az ókori görögök annyira komolyan vették a testedzést, hogy a poliszok virágkorában több, mai kifejezéssel élve "edzéselmélettel" foglalkozó könyv is született), mert egyaránt alkalmas az erő az ügyesség, az állóképesség és a mozgáskoordináció fejlesztésére. Az, hogy ekkora divat lett a dolog ennek fő oka a crossfit mozgalom előtérbe kerülése, illetve, hogy kezdik felismerni végre az emberek, hogy a legszebb cél a testnevelésben és az edzésben az, amikor a saját testsúlyodat képes vagy mozgatni!

Továbbá segítette a folyamatot a Ruff Ryders nevű rap csapat (az USA-ból természetesen) által kiadott 2003-as DVD a Thug Workout - Fitness from the street amit magyarul szabad fordításban "Gengszter kondi - fitnesz az utcáról" lehetne értelmezni. Ugyanis a bandák között ugye halmozottan működik az alfa-hím dolog, tehát muszáj erősnek látszani. Ennek ellenére az ottani arcok mégsem a konditeremben töltik az idejüket, hanem parkokban a mászókán húzódzkodva, építési állványokon felülésezve érik el, hogy meglegyen a tekintélyük.

A második nagy löket viszont egyértelműen az ex-fegyenc Paul Wade könyve a Fegyencedzés volt, amelynek most jelent meg a folytatása. Ebben a volt elítélt a rácsok mögött töltött húsz év alatt tökéletesre csiszolt technikákat ismerteti. Ennek hatására lett igazán nagy trend a saját testsúlyos edzés. Mellékes tényként jegyezném meg, hogy volt emellett már korábban is jó néhány a témával foglalkozó könyv. Akit érdekel, annak ajánlom beszerzésre például nagy kedvencem, magyarul sajnos meg nem jelent Brooks Kublik által írt, és lefordítva mókás címet viselő Dinoszaurusz testsúlyos edzés (Dinosaur Bodyweight Training itt a dinó az izmok méretére utal természetesen), továbbá a tornász szakedző Christopher Sommer által publikált Építs egy tornászhoz hasonló testet (Building the Gymnastic Body). Mindkettő könyv remek olvasmány azok számára, akiket érdekel a saját testsúlyos edzés!

MÍTOSZOK A SAJÁT TESTSÚLYOS GYAKORLATOKRÓL!

  1. A saját testsúlyos gyakorlatokból akármennyit is végzel nem káros az ízületekre: Ha megnézel egy tornászt, akkor valóban olyan felépítése van, mint egy verseny előtti testépítőnek. Viszont bár azt állítják, hogy a saját súllyal végzett gyakorlatok nem nagyon tudnak olyan károkat okozni, mint egy súlyzós edzés, azért kérdezz meg olyat aki versenyszerűen tornázott, hogy mennyire vannak az ízületei tönkremenve. Nekem a vállsérülésem (részleges szakadás a rotátor köpenyben) akkor történt amikor leengedett gyűrűn próbáltam egykezes fekvőtámaszokat. Szóval nem veszélytelenek egyáltalán az ilyen gyakorlatok, ugyanúgy szükség van bemelegítésre és mértékletességre mint súlyzóknál!
  2. A saját testsúlyos gyakorlatoktól szikárabb leszel mint  a súlyzózástól: Igazából ez főleg táplálkozáson múlik. Saját testsúlyos gyakorlatok mellett is lehetsz elhízott, ha nem úgy eszel. Bár tény, hogy tele hassal lefeküdhetsz fekve nyomni, de mondjuk az egykezes fekvőtámasz tutira nehezebb lesz és emiatt a saját érdekedben nem eszel majd annyit. Viszont súlyzókkal is lehet úgy edzeni hogy szálkás legyél mint egy tengeri hal...
  3. A saját testsúlyos gyakorlatokkal nem lehet tömeget építeni: Röviden ez nem igaz! Bővebben itt is attól függ mit csinálsz és hogyan csinálod. Amiről korábban írtam a például kifejezetten alkalmas arra, hogy saját súlyos gyakorlatokkal tömeget építs.

Gil / FitBuilder TEAM

Ha van saját véleményed vagy tapasztalatod a saját testsúlyos edzésről, akkor ne hezitálj megosztani velünk!

Kérdések, Vélemények
 Megjelenhet a nevem a kérdés mellett
Kapcsolódó cikkek
Négyütemű fekvőtámasz és barátai

A négyütemű fekvőtámasz talán már lejárt móka, ugyanakkor most megismerkedhetünk a nehezített, sokkalta szívatósabb négyütemű-családi körével... igazi jellemformáló gyakorlatsorok várnak Rátok!

10 tipp, hogy a saját testsúlyos gyakorlatokat nehezítsd!

Ha úgy érzed nem vagy elég nehéz eset, akkor jöjjön pár ötlet, amivel növelheted a saját testsúlyos gyakorlatok hatékonyságát.

Bízhatunk-e a testünk puszta erejében?

A saját testsúlyos gyakorlatok vajon tényleg hatékonyak izom és erőnövelésre? Talán igen... ha megfelelő módszerekkel és ismeretekkel állsz neki!

Húzódzkodás edzésterv nulla vagy akár az alatti szintről!

Ott állunk a húzódzkodó keret alatt, meredten bambulunk felfele, de egy ismétlést sem tudnánk kivitelezni. Nem adjuk fel, hanem erőt veszünk magunkon és megtanuljuk fokozatosan az egyik legjobb felsőtest gyakorlatot!

Húzódzkodás "gyorshalál"!

Egy gyilkos-négyfogásos kör, mely az egyik személyes kedvencem és mindenképpen az egyike a legjobb felsőtest gyakorlatsoroknak.

Ghetto Street Workout – Saját testsúlyos edzés, új formában!

Egy igazán különleges edzésforma: szinte bárhol elvégezhető, a gyakorlatok száma szinte végtelen, vagyis csak a fantáziád szabhat határt!

Hogyan őrizd meg a formádat nyaralás alatt?

Most röviden nézzük át, hogy milyen gyakorlatokat lehet csinálni az izomzat megtartása érdekében a nyaralás alatt - egy konditeremmel nem rendelkező panzióban!

Húzódzkodás szűk fogással

A szűk fogású húzódzkodások a leghatékonyabb tömegnövelő gyakorlatok, amit a bicepszed valaha is átélt. Ha nem szezongyúrós vagy, akkor a karedzésed markáns része legyen ez gyakorlat!

Tolódzkodás tricepszre

Ha olyan nagy és erős izomzatra vágysz a karodon - mint amilyen a fekvenyomóknak, vagy épp a tornászoknak van - akkor kövesd az útjukat: végezz összetett gyakorlatokat a tricepszre is. Vagyis tanulj meg tolódzkodni.

Hagyományos fitnesz és a funkcionális edzés közötti különbségek

Mi a funkcionális edzés és milyen előnyökkel szolgálhat a fizikumodra és az erőszintedre nézve?

Funkcionális edzés

Az utóbbi években egyre gyakrabban hallani ezt a kifejezést: funkcionális edzés. Mítoszok keringnek közszájon, emiatt láttam értelmét egy pár gondolatnak ezzel kapcsolatban.

Mindazoknak, akiknek még nem megy a saját testsúlyos tolódzkodás

Tudjuk, hogy vannak tolódzkodó gépek, állványok, pasik, akik mindig segítenek fogni a bokánkat... de vegyük azt az esetet, ha mindezek nem állnak a rendelkezésünkre. Tolódzkodás gyorstalpaló!