Szeretem a hazám
Kosaram0
kedvenceim
Fitbuilder profilom
(Belépek | Regisztrálok)
20.000 FT FELETT  INGYENES SZÁLLÍTÁS
info@sportnutrition.hu (0-24)  |  +36 20/486-6573 (9:00-17:00)  |  Shop info

Bemutatkozik a Q10 koenzim - nemcsak egy szépségipari cucc?!

Avagy egy alulértékelt kiegészítő védelmében!

A címben szereplő koenzim Q10 nem tartozik a széles körben használt kiegészítők közé, legalábbis sportolók körében - holott egy több fronton is hasznos vegyületről volna szó. Valamiért azonban megmaradt a Q10 amolyan "szépségipari terméknek” és sokaknak eszébe nem jutna elkezdeni alkalmazni és ezzel egy roppant hatékony, mind az egészséget, mind a teljesítményt támogató étrend-kiegészítőt ignorálnak.

A koenzim Q10 (vagy csak egyszerűen CoQ10) egy a szervezetben természetesen jelenlévő vegyület, azonban a korral csökken a mennyisége. Számos betegség kialakulását (pl. idegrendszer degeneratív betegségei, szív- és keringési zavarok, de még a daganatos megbetegedéseket is) a csökkent Q10 koenzim mennyiséggel hozzák összefüggésbe. 

A koenzim Q10 a sejtek mitokondriumában tárolódik. Akinek nincsen meg biológiából, annak egy kis segítség: a mitokondriumokban zajlanak sejtszinten az energianyerő folyamatok, emellett a sejtet védik az oxidatív stressztől és bakteriális és vírus fertőzésekkel szembeni immunreakciókban is szerepe van.

Számunkra a legfontosabb hatásai azonban, amelyek bizonyítottak az alábbiak:

Támogatja a szív munkáját, segít abban, hogy fenntartsuk az optimális vérnyomást. A CoQ10 szedése illetve annak hiánya kapcsolatba hozható a hirtelen szívleállásokkal. Egy 2014-es kísérlet alapján azok a krónikus keringési betegségben szenvedők, akik kaptak koenzim Q10-et, azoknál  egyértelműen javultak az értékek azokkal szemben akik nem kaptak.

Sportolói szempontból nagyon érdekes lehet, hogy javítja az edzés teljesítményt, az erőszint tovább megmarad sorozatterhelés esetén hatására. Sejt szinten támogatja az energianyerő folyamatokat, és védi a szervezet a szabad gyököktől, amelyek például az edzés melléktermékeként is felszaporodnak. Kutatások igazolják, hogy azok akik kaptak CoQ10-et, azok gyorsabban regenerálódtak az edzésekből, és az edzés alatt is kevésbé voltak fáradékonyak

Az izomlázat redukálja, mivel azokat a gyulladásos folyamatokat, amelyek az izomláz alatt végigmennek mérhetően csökkenti!
Állóképességi sportokban különösen érdekes lehet, hogy az oxigén felvétet is javítja. Ez a hatása is antioxidáns mivoltával hozható összefüggésbe. Azonban ezen felül olyan betegségek esetén,mint az asztma, vagy éppen az egyes fajtái a tüdőgyulladásnak - a koenzim Q10 segített nem csak egészséges embereknek.

Emellett mivel a bőr állapotát erősen befolyásolja, emiatt érdemes olyanoknak is alkalmazni, akik hirtelen fogytak sokat, és a bőrük kicsit jobban megereszkedett. A koenzim Q10 hatását a kozmetikumok készítésénél már másfél évtizede alkalmazzák sikeresen pont emiatt a bőr egészségét javító mivolta miatt.
Külön érdekesség, hogy mostanában a rákkutatók egyik kedvelt területe a CoQ10.  Egy 2011-ben publikált kutatás során azt hozták ki eredményként, hogy a daganatos betegek 53%-nál csökkent koenzim Q10 szint volt az optimálishoz képest. Vagyis ha alacsonyabb a koncentráció a szerveztben, akkor lényegesen nagyobb a daganatos betegségek kialakulásának az esélye.

Naponta olyan 500-1200 mg közt szokás alkalmazni kiegészítőként, akár folyamatosan, mivel még 1200 mg dózis szedése másfél éven át sem mutatott semmilyen problémát a tesztek során.

Gil / FitBuilder TEAM

Kérdések, Vélemények
 Megjelenhet a nevem a kérdés mellett
Kapcsolódó cikkek
Divatkiegészítő vagy hasznos cucc az L-karnitin?

Méltán népszerű az L-karnitin?

Az 5 legjobb kiegészítő a teljesítményért

Jöjjenek azok a kiegészítők, amik legáltalánosabban alkalmazhatók arra, hogy az edzéseid keményebbek, intenzívebbek legyenek, mindeközben a mentális fókusz is megmaradjon!

Kiegészítőkkel a hajhullás ellen?

A hajhullás hátterében számos egészségügyi ok állhat – például hormonális – de gyakran a nem megfelelő vitamin és ásványi anyag bevitel is az, ami felerősíti a problémát. A következőkben pár olyan vitaminról és nyomelemről olvashatsz, melyekkel csökkentheted, megelőzheted a hajhullást!

Előzd meg az őszi taknyos-szezont: íme, a legjobb Immunerősítő ételek és kiegészítők

Itt van az ősz, és vele a köhögős-taknyos járványok ideje is... De ne Te legyél az, akinek ki kelljen emiatt hagyni több edzés-napot! Lássuk mi az 5 legjobb immunrendszert támogató étel és kiegészítő, mellyel valóban hatékonyan léphetsz fel a vírusok ellen!

A táplálékkiegészítők ismeretlenebb oldala

A táplálék kiegészítőkben sokkal több van, mint hinnéd! Soron következő cikkben szeretném bemutatni a kiegészítők eddig talán ismeretlen oldalát és felhasználási aspektusát – mellyel mindenki beláthatja, hogy nemhogy nem károsak, hanem akár az "átlagember" is használhatja!

Omega zsírsav kiegészítőt - de melyiket?

Nem elég az esszenciális zsírsavak beviteli mennyiségére odafigyelni - hanem az arány is ugyanolyan fontos!