Szeretem a hazám
Kosaram0
kedvenceim
Fitbuilder profilom
(Belépek | Regisztrálok)
20.000 FT FELETT  INGYENES SZÁLLÍTÁS
info@sportnutrition.hu (0-24)  |  +36 20/486-6573 (9:00-17:00)  |  Shop info

Akkor nézzük, hogy a számunkra fontos fehérje miben található meg.

Alapvető tudnivalók a legismertebb fehérjeforrásokról, és "nem" fehérjeforrásokról.

Most, hogy már minden szépet és hasznosat megtudtunk a fehérjékről, szedjük össze melyek azok az ételek, melyek magas fehérjetartalommal jeleskednek. Az étkezési szokásokat alapul véve nem túl sok fehérje nyerhető ki egy átlag magyar hűtőszekrényében található ételből. Ezért itt főképp olyan ételeket említenék, melyek kitűnő fehérjeforrásoknak számítanak, és amikből bátran lehet csemegézni a napi fehérjebevitelünk érdekében.

A legjobb fehérjeforrásaink felvonultatása előtt azonban ismerkedjünk meg gyorsan a biológiai érték fogalmával. A fehérjék biológiai értékét esszenciális aminosav tartalmuk és egymáshoz viszonyított arányuk határozza meg, és ez a mérőszám azt mutatja, hogy a megemésztett fehérje hány százaléka épül be szervezetünkbe. Az állati eredetű fehérjék rendelkeznek a legmagasabb biológiai értékekkel, és a növényi fehérjék csak utánuk jönnek, kissé lemaradva a sorban.

Állati eredetű fehérjék közül mind a csirke-, pulykamell jó barátunk, főképp diétázó embertársainknak, hiszen alacsony zsírtartalma miatt kedvezően hat a testösszetételre. Szintén számításba jöhet a marhahús, melynek a bélszín a legsoványabb része. A marhahúsról tudni illik, hogy kitűnő vasforrás és kreatin tartalma is jelentős - azonban számos kutató lobogtatja tanulmányait a megnövekedett vörös hús fogyasztásával összefüggésbe hozható egészségügyi problémák előfordulásával - de heti rendszerességgel beiktathatjuk az étrendünkbe. Szintén magas fehérjetartalommal rendelkeznek a halak (lazac, tőkehal, lepényhal, laposhal, kardhal, tonhal... szóval Némó összes haverja :)) és egyéb tengeri ketyerék, sőt, külön piros pontot érdemelnek gazdag omega-3 zsírsav tartalmuk miatt.

A legvégére hagytam az abszolút feketelistás fehérjéket. Mindenképp érdemes óvakodni a kolbász, és virslifélék népes táborától, valamint a kétes eredetű és tartalmú felvágottak kis csapatától. Némiképp megkönyörülhetünk a disznóhúson (persze csak alkalmanként), mert amennyiben a választásunk egy soványabb darabkára esik, akkor szintén jelentősebb fehérjére tehetünk szert, néhány grammos zsírbevitel mellett.

A húsféléket kerülő barátaink számára sem lehetetlen a fehérje-helyzet, számukra javasolt, hogy lépjenek közelebbi kapcsolatba a zsírszegény túróval, szójával, tofuval, illetve kedvenc kis szemcsés sajtunkkal, a cottage cheese-el.

A sajtok mindenki számára nagy kedvencek, ráadásul magas fehérjetartalommal rendelkeznek, ugyanakkor alattomosan magas zsírtartalmuk miatt mégis csak módjával érdemes fogyasztanunk.

Egyéb tejtermékeink (vagyis tej, kefír, joghurt) fehérjetartalma az elhanyagolható kategóriát képviseli, ezért maximum arra jók, hogy dekoráljuk velük ételeinket. Ahogyan a sajtok esetében is, így itt is a zsírszegény változatokat pecázzuk le a pultból.

Külön említésre méltó a tojás, melynek sárgája miatt igazi "enni, vagy nem enni" vitát generáltak a kutatók. Bár tény, hogy a tojássárgája magas koleszterinben, és egy tojás csekély pár gramm fehérjét tartalmaz, mégis mivel a tojás az egyik legnagyobb biológiai értékű fehérjénk ezért bocsássuk meg ezt a hibát, és fogyasszuk bátran. Persze ne önjelölt Rocky-módra nyersen, hanem szépen megsütögetve a fehérje részét. A sárgájából is hozzácsaphatunk egy-kettőt, a többit pedig adjuk oda anyukának, hátha csinál belőle sütit :).

És legvégére hagytam a növényi fehérjék kis táborát. A növényi fehérjék - mint például a lencse, bab, sárgaborsó - a húsokhoz hasonló nagyságrendben tartalmaznak fehérjét, ugyanakkor a biológiai értéküket tekintve jóval le vannak maradva az előző csoporthoz képest. Ez alól csupán a szója kap felmentést, melynek az aminosav profilja igen hasonlatos az állati eredetű fehérjékéhez. A növényi fehérjék nagyon hasznos részei étrendünknek, de amennyiben nem az elszánt vegák táborát népesítjük, akkor ne forduljon meg a fejünkben erre a csoportra mint fehérjére gondolni.

Összefoglaló táblázat a fehérjeforrásokról.

Szilvi / FitBuilder Team

Kérdések, Vélemények
 Megjelenhet a nevem a kérdés mellett
Kérdések, Vélemények

köszi

Bence Dernovics | 2012-06-08 19:08:31

A cottage cheese túrót jelent angolul, nem pedig "kis szemcsés sajtot".
Még a bab és csicseriborsó is kimaradt a listáról..

Orsolya Kerekes | 2012-08-31 13:58:19

A cottage cheese valóban túrót jelent, viszont idehaza kapható egy Cottage cheese nevű termék, ami közel sem túró-állagú, bár nehéz pontosan körbeírni pontosan mi...:) szemcsés sajt...így hívják Mo-n... a listán állati eredetű termékek vannak főképp, a szója csak a rendkívül jó aminosavprofilja miatt érdemelte ki a helyet!

Szilvia Tőke | 2012-10-31 10:23:27

a tejnek 1,5 a zsírtartalma!

Krisztina Kristály | 2013-03-01 15:58:32

http://www.vital.hu/koleszterin-koleszterinszint-tojas
Íme a tojás és a koleszterin igazsága! Ne add anyukádnak a tojássárgáját, mert az is kell a szervezetednek :))

Senki Senki | 2013-04-23 05:51:58

Igaz, bár diétában van, akinek kőkeményen ezzel is kalkulálni kell... és aki mondjuk 1-2 tojásnál nem áll le, hanem napi 10et is betol (ismerek ilyet:)), annak nem elhanyagolható szempont, hogy melyik részét részesíti előnyben! :)

Fitbuilder Fitnesz és Egészség Webáruház | 2013-04-24 07:55:50

Igen, a vessző helyett egy nulla befigyelt:)

Fitbuilder Fitnesz és Egészség Webáruház | 2013-04-24 07:57:56

Gomba, máj ?

Csanad Szekely | 2013-11-06 12:43:41

GRATULÁLOK A KIVÁLÓ MUNKÁJUKÉRT. HALLAI DÉLVIDÉKI ZOMBOR

Hallai István | 2014-06-18 04:54:32

tetszik

Patai Ibolya | 2015-11-18 18:06:43

Megkerdeznem ,es lehet en vagyok a huly de az 1,5%-os tejnek (100g) hogy lehet 105g mos zsirtartalma ? :))))

Dóczé Előd | 2016-01-16 20:15:08

köszi

Bence Dernovics | 2012-06-08 19:08:31

A cottage cheese túrót jelent angolul, nem pedig "kis szemcsés sajtot".
Még a bab és csicseriborsó is kimaradt a listáról..

Orsolya Kerekes | 2012-08-31 13:58:19

A cottage cheese valóban túrót jelent, viszont idehaza kapható egy Cottage cheese nevű termék, ami közel sem túró-állagú, bár nehéz pontosan körbeírni pontosan mi...:) szemcsés sajt...így hívják Mo-n... a listán állati eredetű termékek vannak főképp, a szója csak a rendkívül jó aminosavprofilja miatt érdemelte ki a helyet!

Szilvia Tőke | 2012-10-31 10:23:27

a tejnek 1,5 a zsírtartalma!

Krisztina Kristály | 2013-03-01 15:58:32

Igen, a vessző helyett egy nulla befigyelt:)

Fitbuilder Fitnesz és Egészség Webáruház | 2013-04-24 07:57:56

Gomba, máj ?

Csanad Szekely | 2013-11-06 12:43:41

GRATULÁLOK A KIVÁLÓ MUNKÁJUKÉRT. HALLAI DÉLVIDÉKI ZOMBOR

Hallai István | 2014-06-18 04:54:32

tetszik

Patai Ibolya | 2015-11-18 18:06:43

Megkerdeznem ,es lehet en vagyok a huly de az 1,5%-os tejnek (100g) hogy lehet 105g mos zsirtartalma ? :))))

Dóczé Előd | 2016-01-16 20:15:08