Szeretem a hazám
Kosaram0
kedvenceim
Fitbuilder profilom
(Belépek | Regisztrálok)
20.000 FT FELETT  INGYENES SZÁLLÍTÁS
info@sportnutrition.hu (0-24)  |  +36 20/486-6573 (9:00-17:00)  |  Shop info

A sok edzés káros oldala: avagy a több miért rossz?

Milyen kockázatokat okozhat a túl sok edzés regeneráció nélkül?

A túledzettségről és annak a fogalmáról már írtunk többször, mindenki számára ismerős a fogalom. Most sokkal jobban arra helyezzük, a hangsúlyt milyen konkrét egészségügyi kockázatai lehetnek a túledzésnek. Segít felismerni a tüneteket, mikor kellene egy kicsit visszavenni. Ezen felül a tényeknek az ismerete roppant hasznos tud lenni, mielőtt valami halálos betegséget tüneteit diagnosztizálnád magadon a google segítségével…

Arról, hogy mi a túledzettség már írtunk régebben, ahogyan azt a bevezetőben is említettük, de ha kimaradt volna, akkor most bepótolhatod a lenti kapcsolódó cikkekkel!

Most lássuk mik a legfontosabb egészségügyi kockázatai és tünetei annak, ha folyamatosan és sokáig túledzettség állapotában vagyunk. Igyekeztünk logikai sorrendben bemutatni mi miből következik.

Fogyás (izomból és nem zsírból) és csökkent erőszint:

Bár az izomnövekedéshez egyértelműen szükség van arra, hogy terheljük az izmokat és stressznek tegyük ki a szervezetet. Ugyanakkor ezután az izomnak szüksége van időre a regenerálódáshoz, különben csak a romboló hatás érvényesül. Az általános túledzettség egyik jele, hogy elmarad a fejlődés. Az izom nem növekszik, sőt csökkenni fog, mert a szervezet elkezdi bontani a saját vázizmát. Tipikus kezdők hibája, hogy heti 5-6 napos edzéstervet kezdenek és csodálkoznak, hogy inkább csak fogynak, mintsem fejlődnek.

Növeli a kortizol hormon szintet és több zsírt raktározol:

Nem elég tehát, hogy kevesebb lesz az izomtömeged, hanem még a testzsírod is nő. Azt hinnéd, hogy minél többet edzel, annál jobban fogsz fogyni? Amikor nem tudsz regenerálódni rendesen az edzésekből, akkor az az anyagcserét nagyon megbolondítja, és ilyenkor a szervezet konkrétan jobban fog raktározni.

Ennek és a fentebb szereplő izomvesztésnek is a fő oka, hogy a kortizolt (amit a mellékvese kéreg stressz hatására kezd termelni) a szervezet fokozott mértékben fogja kiválasztani a túledzettség állapotában. A tartósan magas kortizol szint a szakirodalmak szerint egyenes út az elzsírosodáshoz. Illetve a szervezet igyekszik kompenzálni és vadul elkezdi termelni a kortizol ellentétes hatású hormonját, az inzulint.


Az inzulin egyensúly felborítása, mint arról nem is régen írtunk egyenes út az zsírraktározáshoz. Vagyis a hormonháztartást nagyon keményen borítja a túledzettség, és még akkor nem is beszéltünk a következő pontról.

Csökkent libidó:

Mivel a nemi hormonok kiválasztására is negatívan hat emiatt egyaránt férfiaknál és nőknél csökkenti a nemi vágyat. Ezen kívül nőknél a ciklus felborulását okozhatja vagy akár a teljes elmaradást. Vagyis a termékenységet is rontja. 

Szív- és érrendszeri panaszokat okozhat:

A szapora nyugalmi pulzus és az éjszakai alvászavarok, amiket a túledzettségben lévő sportolóknál tapasztalnak a túlzott szimpatikus vegetatív idegrendszeri működés okozza. A vérnyomás is jellemzően emelkedett az ilyen sportolóknál. Túledzett embereknél gyakori, hogy a szisztolés érték magas, míg a diasztolés alacsony emellett a pulzus is alacsonyabb.

Vagyis a túledzettség egyáltalán nem veszélytelen állapot. A fentieken túlmenően még növeli a sérülések kockázatát rövidtávon, és hosszútávon egész komoly következményei lehetnek. Figyelj oda magadra! 

Gil / FitBuilder TEAM

Kérdések, Vélemények
 Megjelenhet a nevem a kérdés mellett
Kapcsolódó cikkek
Túlterhelés okosan! Így kontrolláld a túledzést!

A túlterhelés elengedhetetlen a fejlődéshez... de ha rossz koncepcióban dolgozol, akkor inkább hátráltatni fog. Íme egy edzésmódszer, mellyel kontroll alá veheted a túledzést - elősegítve a maximális növekedést!

Szauna, mint regenerációs technika

Tényleg érdemes-e edzés után szaunázni? És mégis miképp és mire használhatjuk ezt a technikát? A válaszok és sok hasznos tipp a cikkben!

Milyen összetételű turmix alkalmasabb az edzés utáni regenerálódásra?

Vajon, ha a gyorsabb regeneráció a cél, akkor mi a tökéletes edzés utáni turmix-titka? Gyors vagy lassú felszívódású fehérje? Nos és az örök vita téma: tejjel vagy vízzel?

Megdöbbentő tények a túledzettségről

Valóban a gyakori, intenzív edzések kötelező velejárója a túledzés? A testünk talán többet is kibír, mint gondolnánk... érdekes információk a mai cikkben!

10 tipp a gyorsabb regenerációért: avagy élet a lábedzés után!

Bár egy enyhébb izomlázat minden veterán röhögve kihord, ugyanakkor komolyabb fájdalmakat előzhetsz meg vagy csökkenthetsz az alábbi módszerekkel!

A túledzettség szindróma

Nézzük meg, hogy konkrétan mi a túledzettség, melyek a tünetei és miképp kerülheted el ezt a nem épp hasznos állapotot!